söndag 22 augusti 2010

Nytt på Saabfronten (uppdaterad)

I veckan var det stor presentation i Linköping av det luftförsvarskoncept som säljs till Thailand. Ledningscentral, radiokullar, Erieyeradar, datalänkar mellan flygplan och till stridsledningscentral och givetvis Gripen. Någon som känner igen konceptet? Jo, det är det gamla flygvapenledningssystemet som vi själva håller på att lägga ner till förmån för NBF/GLC/NOC/GLI etc. Som lök på laxen Rb-15 som vi i Sverige också nästan höll på att lägga ner.

The Royal Thai Air Force has procured an integrated air defence system with Gripen C/D, the ERIEYE airborne early warning system and a Command and Control C2 system including data link communication. In combination with bilateral Co-operation mainly focused on technology transfer, this will provide Thailand with the foundation for an advanced network based defence system.

The Royal Thai Air Force will receive six of the latest version Gripen C/D multirole fighter aircraft at the beginning of 2011. One ERIEYE Airborne Early Warning radar system aboard a Saab 340 aircraft and one additional Saab 340 aircraft will be delivered in December 2010. One Command and Control C2 system including equipment for three ground based Radio sites will be delivered in March 2011.


Vet Thailand något som vi inte vet? Här finns lite bilder på när de fina gästerna minglar.

Den andra aktuella nyheten är att Terma går ut med att dom ska uppgradera de svenska spaningskapslarna till Gripen. Detta är en del av uppgraderingen av Gripen till MS20.

Terma will deliver software and components for the upgrade to secure full day and night operability and thus support an enhanced flexibility and capability of the tactical surveillance system. The program comprises design, production, and installation of new software functionality for the management of the sensors, structural modification of the pod lay out, upgraded functionality of the Power Distribution Unit (PDU) plus wiring harnesses.

The first upgraded pods will be delivered in late 2011 followed by a test phase and additional delivery of the remaining pods.


I och för sig trevligt, men jag hade nöjt mig med att dom fixat till så att de förmågor som redan är levererade i de existerande spaningskapslarna fungerar som de borde. Det här är tyvärr ytterligare ett bevis på hur vi i Sverige hela tiden köper nytt i stället för att fokusera på att använda det vi redan har.

Uppdaterad 10-08-23, 19:54
I Brasilien och Indien är det för tillfället ganska så tyst om eventuell anskaffning av Gripen. Braslianarna ska först välja ny president och indierna analysera resultaten från utvärderingsflygningarna.

Men i andra länder så händer det intressanta saker.

- Schweiz vill öka budgetramen för sin anskaffning av ersättare till F-5. Tidigare har budgeten satt stopp för det mesta och i stället för E/F-versionen av Gripen hade man fått nöja sig med C/D-versionen. Med en ökad budget så kan nog t.o.m. 22 Gripen E/F vara möjligt. Att ens Eurofighter och Rafale försöker (10 ggr högre driftskostnad och 2-3 ggr högre anskaffningskostnad än Gripen) visar hur tuff marknaden är just nu för försvarsindustrin.

- Saudiarabien visar intresse för ett lätt stridsflygplan. Man har redan skaffat F-15 och Eurofighter, men vill komplettera. Gripen kan vara ett intressant alternativ då t.ex. Rafale och F-18 Super Hornet spelar i samma storleksklass som en Eurofighter. F-16 C/D Block 60 motsvarande de som UAE köpt in kan vara en alternativ lösning. Frågan är bara hur nära relationer Sverige egentligen vill ha med Saudiarabien? Det är bevisligen ett land som förtrycker sina medborgare och exporterar fanatiska avarter av Islam. Bl.a. så finansiear Saudiarabien de koranskolorna i Pakistan som föder upp många av de soldater som slåss för talibanerna och Al Qaida i Afghanistan.

Vår försvarsminister uttalar sig om att vi i Sverige kan exportera flygplan utan att behöva ta till mutor.

Exporten av JAS Gripen visar att det går att sälja militärflygplan utan att använda mutor.
...
Sven Tolgfors avvisade med eftertryck anklagelserna om att mutor banat väg för försäljningen av 28 Jas Gripen till Sydafrika. Affären med Thailand är också garanterat mutfri, lovade han.

-Vi accepterar inga mutor sade försvarsministern som sade sig "självfallet aldrig ha stött på det."


I så fall bör han passa sig för affärer med Saudiarabien, där det med stor sannolikhet var mutor inblandade vid försäljningen av Eurofighter. Dock så lade brittiska regeringen locket på i utredningen av hänsyn till nationell säkerhet. Tänk den dagens svenska regeringen skulle våga göra något liknande...

2 kommentarer:

  1. Det är bara att inse: Det som Thailand köper av oss är vida övelägset de system som vi går emot.
    När de lär sig använda sakerna ordentligt så kommer Thailand vara oss överlägsna.

    Synd att utv i Sverige går baklänges. Jag bara sitter och väntar på att GLI hydran skall vakna till liv igen.


    //Jarhead.

    SvaraRadera
  2. Enligt uppgift blev Thailand först erbjuden en "GLI"-liknande lösning. De tackade nej till detta och valde istället något beprövat och användbart...

    /Nizze

    SvaraRadera