fredag 10 december 2010

Antiklimax

Nu har det gått två veckor sedan jag blev uppsagd. Det gick mycket snabbt att genomföra själva uppsägningsprocessen. På mindre en vecka från besked till uppsägning måste vara nytt HRC-rekord.

Däremot så går det betydligt långsammare efter uppsägingen.

Jag väntar fortfarande på besked om vad jag ska göra under min två år långa uppsägningsperiod. Förra veckan så jagade jag personalchefen på mitt hemmaförband F7. Han lovade att återkomma i måndags, men har tydligen blivit sjuk. Mina kollegor på HKV försöker att få någon lämplig chef att besluta att jag ska tjänstgöra där, men ännu så har ingen beslutat vad jag ska göra och var jag ska göra det. Hmm..det kanske finns en viss sanningen i begreppet arbetsbrist ändå. Försvarsmakten har råd att betala lön till en civilingenjör under två år, men har ingen vettig tjänst som är ledig. Jag har inte ens blivit ivägskickad som flyglärare till Flygskolan! Men det är kanske skillnad på övergångsorganisationen och vanlig uppsägningstid?

Mitt fackförbund har jagat Jan Otterström för att diskutera innan man lämnar in en överklagan av min uppsägning. Det tog en vecka innan dom kom i kontakt med honom. (Jag föreslog SMS som metod, det har ju fungerat tidigare). Nu skickar man in överklagan oavsett vad som sägs i diskussionen med HKV, annars så hinner de två veckor man har på sig att överklaga rinna iväg.

En ironisk sak i detta sammanhang är att under överklagningsperioden så är jag formellt sett inte sparkad. Alltså tickar inte mina 24 månaders uppsägningstid. Jag undrar dessutom vad som händer med min befattning i Afghanistan? Kommer HKV nu att ge ut ett separat uppsägningsbeslut för Utlandsstyrkan? Själv så håller jag mig beredd för att åka, om det blir ett sent beslut.

Jag håller nu också på att jagar Trygghetsstiftelsen. Min tanke är att tigga åt mig en MBA med motiveringen att min civilingenjörsexamen har degraderats under mina år i Försvarsmakten. Men samma sak där, idel telefonsvarare och ingen som ringer tillbaka.

Å andra sidan så blir det en hel del tid över för idrott och att julbaka...

17 kommentarer:

  1. Du är varmt välkommen till Flygskolan!

    SvaraRadera
  2. Att inte Trygghetsstiftelsen inte svarar tror jag är BS
    Claes Johansson på TS Malmö/Växjö återkom direkt efter samtal.
    Om du nu är så högutbildad vad är problemet? nådde upp till 26K efter 38 år nivåer du lämnat för länge sedan antar jag.
    I övrigt stöder jag dig i kampen mot det inkompetenta HKV

    SvaraRadera
  3. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser allt detta, men du ska veta att du har stöd från fler än du anar!

    SvaraRadera
  4. @Lt Johansson: Trygghetsstiftelsen erbjuder mer än bara vägar till ett nytt jobb. De förbereder dig även inför nästa jobb.

    Som civilingenjör så har min kompetens degraderats i Försvarsmakten, så jag behöver en del uppfräschning.

    Det vore dumt att inte nappa på de erbjudanden som man har rätt till när Försvarsmakten har använt begreppet "arbetsbrist".

    SvaraRadera
  5. @Anonym 07.57: Tack, jag ska i så fall efterapa utbildningsstilen från min lärare Gusten som satt och halvsov i kabinen för att invagga mig i tron på att han litade på mig. I själva verket hade han nog minst ett öga halvöppet för att säkerställa att jag inte hittade på något dumt.

    SvaraRadera
  6. @Lt Johansson

    Naturligtvis har CI ett betydligt högre månatligt bidrag än 26K men det är väl knappast relevant att diskutera - i alla fall i detta forum? Att CI är högutbildad råder inget tvivel om, men det kan väl inte vara skäl till att han skall säga upp sig vilket jag tolkar att du menar?

    Att CI skulle dra en vals om att trygghetsstiftelsen är svår att nå har jag också svårt att se en logik i.

    För övrigt är din inledande dubbla negation fel men det kan jag ha överseende med.

    /Pax Vobiscum

    SvaraRadera
  7. @Lt Johansson

    Naturligtvis har CI ett betydligt högre månatligt bidrag än 26K men det är väl knappast relevant att diskutera - i alla fall i detta forum? Att CI är högutbildad råder inget tvivel om, men det kan väl inte vara skäl till att han skall säga upp sig vilket jag tolkar att du menar?

    Att CI skulle dra en vals om att trygghetsstiftelsen är svår att nå har jag också svårt att se en logik i.

    För övrigt är din inledande dubbla negation fel men det kan jag ha överseende med.

    /Pax Vobiscum

    SvaraRadera
  8. Vad är billigast för FM?
    Att "tråka" ut folk så att vi uppgivet frivilligt slutar eller att stryka våra nuvarande befattningar så att vi ändå kommer att få sluta?
    /Trois etolies/

    SvaraRadera
  9. För övrigt är din inledande dubbla negation fel men det kan jag ha överseende med.

    skulle bara kolla om ni är vakna, inte lätt för en bonnpojk när eliten tar till orda

    SvaraRadera
  10. "...min två år långa uppsägningsperiod..."

    ?

    SvaraRadera
  11. @Anonym 13.17: Japp, vi som har pilotavtalet ALFF har ett års uppsägningstid. Det var när det skrevs givetvis tänkt att gynna arbetsgivaren, då det skulle försvåra att vi stack till SAS när vi kände för det.

    I detta läge så gynnar det dock arbetstagarna. Med uppsägning med "arbetsbrist" som motiv gäller dubbla uppsägningstiden. Detta gäller även Trygghetsstiftelsen..

    SvaraRadera
  12. Kom igen nu CI. Hur kan du mena att din examen degraderats? Har du inte haft några som helst kvalificerade arbetsuppgifter inom FM?
    Du har hållit en god nivå i inläggen tills nu, men det där är väl ändå att vara väl närig.
    Jag har svårt att föreställa mig att en MBA till dig är bäst använda pengar sett till behov i ett större perspektiv.

    SvaraRadera
  13. Anonym 14:16, en MBA tar två utbildningsår (18 månader) att läsa in. Vilket är väl inom tiden för Björns uppsägningstid. Visserligen kan man anse att en "grundutbildning" kanske är lite för grund för Björn men jag har en känsla att hans tidigare formella utbildning inom data/IT numer känns lite unken

    Men det är varken Björn eller vi komentatorer som til syvende og sisdt avgör utan det är Tryghetsstiftelsen (TS) som gör bedömningen. Bedömningen görs utifrån Björns intresse, tidigare utbildning och framtidsplaner. Men TS har tidigare haft få synpunkter på folk som väljer att utnyttja den dubbla uppsägningstiden för att läsa på univeristet/högskola.

    Och det handlar inte om vad som är bäst använda pengar i ett större perspektiv utan det är trygghetsavtalet som gäller.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  14. @Anonym 14.16: 13 år efter en examen i Datateknik så har det hänt en hel del på teknikfronten som jag inte har hunnit ta del av. hade jag jobbat som civilingenjör i det civila så hade jag fått en hel del utbildning av företaget, som jag har missat. Försvarsmaktens datakörkort ECDL väger inte särskilt tungt i dessa sammanhang.

    Med den utvecklingstakt som teknikvärlden har så skulle man kunna jämföra det med en officersexamen innan VK1. D.v.s. ganska så inaktuell. När jag söker nytt jobb så är det inte längre min utbildning som gäller, utan vad jag gjort sedan dess. Försvarsindustrin gillar mina meriter, men vill jag söka jobb utanför den kretsen så står jag mig ganska så slätt. Inte ens den omhuldade ledarskapsutbildningen är idag värd särskilt mycket då det finns bättre civila alternativ, vilket inte minst våra chefer i Försvarsmaktens aktuella beteende bevisar.

    Precis som J.K. säger så handlar det inte om att vara "närig", utan att på bästa sätt ta för sig av det man har rätt till.

    SvaraRadera
  15. Ta för sig...
    Jovisst, men nu valde du FM och har fått en ansenlig mängd utbildning bekostad av dom, eller? Troligtvis betydlig mer än vad de flesta i näringslivet har fått.

    SvaraRadera
  16. @Anonym 04.38: En MBA är en utbildning som betalas av näringslivet för de medarbetera som man vill satsa på.

    När jag jobbade på FMV blev jag uttagen till deras "High Performer" grupp som innebar ett års satsning med mentorer, utbildning m.m.

    Jag tackade dock nej till detta eftersom jag då redan hade tagit beslutet att gå tillbaka till FM för att göra utlandstjänst.

    SvaraRadera
  17. FMV består inte bara av militärer. Hur ser dina möjligheter ut att fortsätta arbeta där? Du är väl fortfarande aktuell för en "High Performer" grupp? Nu gäller ju nya förutsättningar.

    SvaraRadera