lördag 4 december 2010

Sparken från Utlandsstyrkan? (uppdaterad)

I måndags så meddelades jag min uppsägning från Försvarsmakten, då jag envisat med att våra fackförbund ska acceptera det nya anställningsavtalet innan vi anställda tvingas skriva på det. Att jag skulle få sparken fick jag reda på SMS, något som den svenska pressen har uppmärksammat.

På måndagens möte fick jag också reda på att man skulle försöka sparka mig även från Utlandsstyrkan med hänvisning till "arbetsbrist" och "personliga skäl". Jag har dock ännu inte meddelats uppsägning från utlandsstyrkan och inte heller mottagit något uppsägningsbeslut.

Döm om min förvåning när jag hittade min tjänst utlyst på forsvarsmakten.se (se bild ovan)!

Jag jämförde i måndags min uppsägning från Försvarsmakten som att ens flickvän skulle avbryta förhållandet via SMS. P3 Morgonstund kallade det "ett mycket fegt agerande". Detta senaste initiativ skulle jag närmast vilja jämföra med att ändra sin status på Facebook från "gift" till "singel" innan man meddelar sin fru att man vill skiljas.

Försvarsmakten börjar verkligen lära sig hur man utnyttjar de moderna medierna i personalarbetet! Eller kanske det bara är Försvarsmaktens PR-byrå som söker nya uppslag till Glocalnets reklamkampanj, "det går inte att komma lägre..."?



Se även Carnucopia, Wiseman, Väpnaren, Morgonsur och Skipper.

Uppdaterad 10-12-05, 09:03
Det finns ett antal intressanta aspekter av mitt fall som visar hur bråttom Försvarsmakten verkar ha haft.

- En av mina chefer blev lite förvånad när jag i början av oktober berättade hur jag svarat och att jag då inte hade hört något från HKV. Han kollade med HRC som då sade att man tolkat mitt svar som ett "Ja". Hur kommer det sig att man ändrade sig?

- Jag pratade i torsdags med öv Fredrik Bergman som sade att alla som sagt "Nej" i Flygvapnet ska gå igenom honom för att han ska kunna bedöma om det finns behov av att ha dem kvar i övergångsorganisationen eller inte. Han hade dock inte hört ett ljud innan jag blev uppsagd. Hur kommer det sig att HKV hade så bråttom i mitt fall att man inte hann kontakta alla interna instanser?

- Facket kommer att överklaga min uppsägning. Under överklagningstiden så kommer jag att räknas som anställd igen, d.v.s. uppsägningstidsklockan tickar inte längre. Hur kommer HKV att hantera min anställning i Utlandsstyrkan? Det går då inte längre, att som Cynisk säger nedan, hävda att min grundtjänst i Försvarsmakten försvinner.

Det HKV inte verkar förstå är att man just nu gör sitt bästa för att rasera sin image, vilket kommer att kraftigt straffa sig vid rekrytering av de nya frivilliga soldaterna. Risken är också stor att det för många anställda blir en ögonöppnare som resulterar i att många byter jobb. Visst, man vill minska på kostymen och bli av med anställda, men sker det okontrollerat blir det fel anställda som lämnar skeppet.

Tyvärr påminner Förvarsmaktens stelbenta agerande om en annan reklamfilm...



Uppdaterad 10-12-05, 10:39
Det man kan reflektera över i ovanstående arbetsbeskrivning är att den stämmer ganska så dåligt in på den NATO-beskrivning som ISAF gett ut. Själv så har jag fått jaga runt för att få reda på vad jag egentligen skulle göra nere i Afghanistan. HRC hade inte en aning och när jag frågade dem vem jag skulle kontakta så fick jag numret till HKV växel!

I NATO:s beskrivning av min tjänst finns det en hel del krav som inte finns listade i dagens annons, och heller inte fanns listade i annonsen när jag sökte jobbet.

A. Essential Qualifications:

1. Professional Experience:

- Prior operational staff experience in Crisis Response/Peace Support Operations, or equivalent.
- Political-military Affairs, Development, CIMIC, or Civil Affairs experience
- Familiarity or experience with Intelligence analytic processes, analysis and tools.

2. Education/Training
- Completion of NATO CIMIC course (M9-56; NATO School Oberammergau) or national equivalent.
- Completion of ISAF Augmentee Pre-Deployment Course (IAPDC) or prior deployment experience.
- Participation in Mission Rehearsal Training (MRT)

3. Security Clearance
- NATO Secret

B. Desirable Qualifications

1. Professional

- Knowledge of the Intel process, including any past experience in one or more of the intelligence collection functions.

2. Education/Training

- Completion of NATO Peace Support Operations Course (M3-50)
- ISAF Intelligence Orientation Course (I2=C)
- Completion of NATO web-based Intel applications course
- Formal analytical Intelligence Training.


Anser HRC att dessa utbildningar inte behövs?

Jag gick under hösten Swedints motsvarighet till M3-50 och kursen jag gick i Holland var M9-56 (som jag lyckades tigga mig till). Jag har dessutom anmält mig till NATO:s webbaserade kurser som jag hade tänkt att göra under julledigheten. För en CIMIC-officer är det dessutom kontaktnätet som är det intressantaste. Jag hade börjat bygga upp detta med bl.a. kontakter med SIDA, FBA m.m. Min ersättare kommer troligen att åka ner med betydligt mindre kött på benen än vad jag själv har i dagsläget (om det nu ens är möjligt). Givetvis kan HKV hitta någon svensk officer som har alla dessa utbildningar, men de jag känner har varit iväg på mission ganska nyligen och har ett antal under bältet, vilket innebär att de just nu kanske vill fokusera på familjelivet över julen.

Ett stort problem som Sverige har i NATO-insatser är att vi egentligen bara är skretessgodkända upp till NATO PfP SECRET, då vi inte är medlemmar av NATO utan enbart PfP. Svenska officerare har vid ett antal tillfällen åkt ner till Afghanistan bara för att sedan inte bli insläppta på sin arbetsplats.

Vi måste inse att då vi samarbetar med en NATO-organisation så måste vi även köpa deras arbetssätt. Det går inte att hitta på egna lösningar.

Jag har under min utbildning till Afghanistan stött på massor av brister i systemet:

- Ett vanligt fel vi gör är att vi klassar ner tjänsterna som NATO/ISAF utlyser. Jag har en kollega som är på väg ner som blev chockad när han såg vilket krav NATO hade på hans tjänst. Han hade när han sökte tjänsten fått reda på att det var en OF2 tjänst (Lt/Kn). ENligt NATO:s krav var det en OF3/4 (major/överstelöjtnant). Han hade fått reda på att det skulle vara en stabsposition i RC North, när det i själva verket skulle vara samarbete med ANSF och en hel del ute i fält.

- En grupp poliser som gick ER-utbildningen tillsammans med mig skulle åka till Afghanistan inom enbart ett par veckor. De visste inte om tjänsten innebar att utbilda poliser vid polishöhskolan eller att vara OMLT-instruktörer i fält (något som kräver ett par månaders utbildning).

- En kollega till mig som snart ska ner till Afghanistan har inte skjutit vare sig AK5 eller Glock på många år. Han kontaktade då sitt hemförband för att få lite skjututbildning innan han åkte på sin ER-utbildning på Swedint (två dagars skjutträning innan man åker till Afghanistan är inte mycket att hänga i julgranen). Han fick då svaret "vem betalar för det?". När han till slut lyckades tigga till sig en dags skjutträning så ställdes den in i sista sekunden då hans instruktör skulle iväg på ett viktigt möte.

Försvarsmakten är bra på att utbilda själva förbandet som ska bemanna uppgifter i PRT:t i Masar-e Sharif. Vi är betydligt mindre bra på att utbilda de som ska på enskilda befattningar runt omkring i Afghanistan. Min misstanke är att det kommer dessutom bli betydligt sämre efter 1/1-2011, då Utlandsstyrkan försvinner och ansvaret för rotationerna tas över av hemmaförbanden.

P.S: Nu har Ny Teknik även rekommenderat min blogg...

Uppdaterad 10-12-05, 18:24
SvD har uppmärksammat de nya turerna i detta ärende.

HKV gör som vanligt, lägger locket på och intar igelkottsförsvar kring L24.

SvD har sökt en kommentar från Försvarsmakten, som via sin presstjänst meddelar att de i nuläget inte går att nå någon ansvarig som kan uttala sig om fallet.

Jag har blivit kontaktad av SVT för att ställa upp i ett debattprogram kring den nya personalförsörjningen. Jag misstänker dock att HKV inte är särskilt sugna på att ställa upp...

Se även Expressens artikel, som dock inte är helt korrekt. Givetvis så skulle jag inte bli ende svensk i Afghanistan, utan ende svensk på min position i Kabul.

53 kommentarer:

  1. F*n vet om jag inte ska söka. Bara för att få ge fröken "Ottan" den verbala "faceslap" han så väl tjänat ihop till.

    /Pax Vobiscum

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam om att se ditt jobb utannonserat medan du fortfarande är anställd. Den förra Ekonomidirektören upptäckte att hennes jobb utannonserades medan hon hade befattningen. (Även om hon i praktiken var koncernens redovisningschef så var den formella titeln just Ekonomidirektör!)
    Nuvarande (och avgående) Ekonomidirektör har ÖB velat flytta på sedan december FÖRRA året, men till skillnad från chefsingenjörer så faller FML-ledamöter både långsammare och mjukare. Det har tagit ett år att med betald hjälp finna ett nytt jobb till Lars. Tillträdande Ekonomidirektör har tidigare varit ekonomichef för FMLOG (tydligen tror ÖB att de någonsin haft koll på sin ekonomi) och därefter motsvarande befattning på Kustbevakningen.

    SvaraRadera
  3. Eftersom Utlandsstyrkan är en del av Försvarsmakten så är det fullt rimligt att du sparkas från befattningen i US när du mister din tillsvidareanställning.

    Om man inte har kvar sin tillsvidaretjänst så upphör ens tidsbegränsade placering också.

    Det var skillnad förr då man var tjänstledig från sin ordinarie anställning för att tjänstgöra i Utlandsstyrkan men så är det inte längre.

    SvaraRadera
  4. @Cynisk: Jag har dock ett separat anställningavtal med Utlandsstyrkan, då det till skillnad från efter den 1/1-2011 är ett annat lagrum och andra anställningsvillkor som gäller inom Ulandsstyrkan.

    SvaraRadera
  5. Jo, men det är ändock en del av Försvarsmakten och har du en grundtillhörighet i form av tillsvidareanställning så är det som en kommendering inom myndigheten. En kommendering med särskilt lagrum om du så vill.
    Det hanteras som en tidsbegränsad placering.

    SvaraRadera
  6. Tja, så tolkade i och för sig inte facket läget.

    När jag diskuterade med HKV i måndags så var heller inte tonläget att det var helt snutet ur näsan att bara för att min grundanställning försvann så försvann min utlandstjänst.

    Jag kan trots allt söka tjänsten som reservofficer som anställs av utlandsstyrkan direkt utan hänvisning till en grundanställning.

    Hur som hellst så blir det en intressant studie av hur Försvarsmakten kommer att hitta någon ny "frivillig" med användning av det kommande nya anställningsavtalet.

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Sok-internationell-tjanst/Andrade-principer-for-bemanning/

    ER-utbildning vecka 3-4 och rotation vecka 5. Ett par veckor senare än jag skulle ha åkt, men den stackare som blir ivägskickad får ju en massa kompensation.

    http://www.officersforbundet.se/Nyhetsarkiv-2008/Officersinfo-nr-20_10-Uppkommen-insats-reglerad/

    16.000 kronor före skatt lär nog göra frun glad! :-(

    SvaraRadera
  7. Rent tekniskt byråkratiskt så hanteras det som en tidsbegränsad placering för tillvidareanställda med ordinarie tjänstgöring i FM, dvs YO. RO är det viss skillnad för.

    SvaraRadera
  8. @Cynisk: Du har säkert rätt. HKV har följt alla rutiner.

    Tjänsten lades ut den 30 november, d.v.s. dagen efter mitt möte med HKV. FM har inte meddelat mig något beslut avseende min utlandstjänst.

    Över huvud taget har ingen från HRC kontaktat mig ännu. Jag har själv fått jaga min personalchef på F7 för att få reda på vad som gäller.

    Man är bra på byråkratiska procedurer och juridik på HKV, men mindre bra på personalvård.

    SvaraRadera
  9. Helt sjukt!

    Den här historien blir bara värre och värre för varje dag som går!

    SvaraRadera
  10. Jag citerar CI ifrån Råttorna lämnar Skeppet:

    Mitt uppsägningsbeslut gäller min tjänst i Försvarsmakten. Men jag har även ett anställningsavtal i Utlandsstyrkan, då den fram till 1/1-2011 är en separat enhet i Försvarsmakten med eget lagrum. Enligt de representanter från personalledningen som var med på mötet så tänker man dock säga upp mig även där genom att driva ärendet i FPAN, d.v.s. personalansvarsnämden och hävda personliga skäl och arbetsbrist.

    Om nu Cynisk har rätt så varför skall man behöva köra till FPAN? Dessutom har man väll arbetsplikt under uppsägningstiden så vad är det frågan om?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  11. Juridik, funderar på att stämma FM eftersom de glömt... lägga in mig i PRIO efter 37 år.
    Whistleblowers unite

    SvaraRadera
  12. @J.K: Antagligen så ansåg man att det räckte med denna lösning.

    Ett problem för HKV kan dock bli att när facket överklagar mitt uppsägningsbeslut så är jag formellt sett inte uppsagd under överklagningsprocessen. Därmed kan HKV inte längre använda det som ett argument för att säga upp mig från Utlandsstyrkan.

    SvaraRadera
  13. Nej precis. Däremot ska en avskiljning från en befattning i Utlandsstyrkan normalt föregås av ett beslut i FPAN.

    SvaraRadera
  14. Men varför i hela fridens namn börjar man hota med FPAN i från början?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  15. Hängslen och livrem JK Nilsson. FM tar till FPAN för de flesta personalärendena numera framförallt gällande Utlandsstyrkan. Det spelar ingen roll om du inte klarar fyskraven eller om du agerar olämpligt. En avskiljning ska beslutas av FPAN. För att safe:a så drog de nog i FPAN även nu.

    SvaraRadera
  16. Den här farsen med "Ottan:s" SMS-uppsägning och utlysning av en vakans, som inte är en vakans, blir ju roligare att följa än en eftermiddagsmatiné med Åsa-Nisse & Klabbarparn.

    SvaraRadera
  17. Det här blir bara mer och mer absurt. På gränsen till Monty Pyton komiskt; stört och overkligt.

    SvaraRadera
  18. Väldigt tråkig historia.

    Försvarsmakten tycks vara upptagen med att förstöra sig själv inifrån.

    Kontraktsdebaclet är ju en ren skenmanöver eftersom försvaret aldrig skulle klara att skicka större delen av personalen utomlands.

    Det finns ju ingen vits med att kasta ut trogen och kompetent personal för en insatsorganisation som ännu inte existerar mer än på papper.

    I själva verket är det väl ännu en i raden av konstiga åtgärder som skapar oreda i organisationen och minskar förmågan ytterligare.

    Det börjar bli många sådana åtgärder vid det här laget.

    Hursomhelst hoppas jag att det löser sig för dig snart och det är trist för oss alla att försvaret förlorar ännu en tänkande individ med ryggrad.

    Använd hälften av din energi till den arbetsrättsliga tvisten och andra hälften till att gå vidare.

    SvaraRadera
  19. Chefsingenjören:

    Rent juridiskt så är det fortfarande oklart vad fan som hänt och och när rättsläget inte är fastställt så är det i sig en indikation på att det kan ta vägen hursomhelst, ingen vettig människa förstår juristernas analyser av förarbeten med mera.

    Rent moraliskt har Försvarsmakten förlorat ditt ärende redan innan det började i och med ditt relevanta förbehåll i den amatörmässiga och oträffsäkra enkäten.

    Jämför med mig, jag svarade förbehållslöst ja till slut på enkäten, en småfet byråkrat med halvhyfsat renomme i byråkratin, helt oduglig i strid, fritänkare och reservofficer...jag har jobbet kvar...de (FM) har iaf.. inte sagt upp mig, trots att de skäl som med fog skulle kunna andvändas mot mig tycks ha tillämpats mot dig.

    Du kan anföra att du på grund av ditt bloggande har blivit utsatt för detta, du är ju med rätta en nagel i ögat på FM. Om det är skälet för FM att säga upp dig så har du en grundlagsskyddad meddelarfrihet som du kan anföra i ditt ärende. Skulle det gå dithän, då kan jag garantera att du vinner!

    Att du fått sparken via SMS är nog nåt som FM kommer att förneka med framgång, häng inte upp dig på det!

    Om du drar detta hela vägen, utan att fastna i ovidkommanden och om du orkar så vinner du (iaf ett fett skadestånd...mer än du antydde i ett tidigare inlägg)

    Säger en fet och feg före detta yoff, numera resoff med bibehållen anställning!

    Jag håller på dig, kör hårt, tappa inte sugen...du är nåt på spåren!

    SvaraRadera
  20. @Pellefant: Helt rätt. SMS:et var bara ett symptom på hur fel det är just nu med verklighetskontakten i FML.

    Fokus i min diskussion med facket kommer därför att ligga på FM behov av ett kontrakt för alla anställda samt hur man kan hävda "arbetsbrist" för enskilda personer som bevisligen behövs vara kvar i organisationen.

    SvaraRadera
  21. Om din uppsägningsklocka slutar att ticka vid överklagandet, och du blir tllsvidareanställd igen så borde du kunna söka tjänsten, och om du inte blir antagen så borde det beslutet kunna överklagas då du bevisligen är den mest lämpade för denna tjänst. Sök ditt förra jobb Björn!

    Mvh
    En som är kvar i FM för att varje månad innehåller den 25....

    SvaraRadera
  22. @ CI

    Hur ser dina dagar ut arbetsdagar ut nu? Har arbetsgivaren meddelat att de förväntar sig att du skall befinna dig för någon sorts tjänstgöring på en arbetsplats, eller vill man till och med att du stannar hemma?

    SvaraRadera
  23. @Skipper: I måndag sade man att Insatsstaben skulle höra av sig (då jag formellt var utlånad till Utlandsstyrkan). Ingen kontaktade dock mig.

    Jag jagade därför personalchefen på F7, som lovade att höra av sig nu på måndag.

    Under tiden så idrottar jag och i övrigt så rullar jag på tummarna och bloggar en smula...

    SvaraRadera
  24. Försvarsmakten har alltid haft ett märkligt förhållande till anställningsavtal. Det har väl varit tjafs i princip varje utlandsmission.

    När jag skulle åka hem från Bosnien en gång i tiden lyckades FM trots ett halvårs framförhållning inte planera hemresor så att man var hemma när anställningsavtalen löpte ut. Någon hade t ex tänkt sig att jag skulle vara hemma i Sverige närmare tre veckor efter det att min avtalade anställning löpt ut.

    Jag tyckte det var så dåligt skött att jag krävde att vara hemma när anställningen upphörde, eftersom min arbetsgivare gett mig tjänstledigt till ett visst datum och det inte fanns någon som helst anledning annat än dålig planering att FM inte skulle kunna leva upp till sin del av avtalet.

    Någon på dåvarande Swedint hänvisade till Force Majeure i avtalet, d v s att vid "krig" behövde man inte uppfylla avtalet om hemtransport.

    Jag frågade tillbaka och undrade om det med hänsyn till den klausulen var Swedints uppfattning att man inte hade någon juridisk skyldighet _alls_ att ordna hemtransport för sina soldater förrän inbördeskriget i Bosnien tog slut, och hur man i sådant fall ställde sig till det faktum att kriget mycket väl kunde hålla på i trettio år till.

    Det var nämligen de facto inte kriget eller krigshandlingar i sig som lade hinder i vägen just i det aktuella fallet - utan helt och hållet bristande planering från FM:s sida.

    För mig, och en handfull andra tillräckligt irriterade, ordnade man i alla fall extraplats på SCABOS:en och jag var hemma avtalsenligt. Det tyder ändå på en viss lyhördhet. Andra, snällare soldater, gick omkring och arbetade utan anställningsavtal i några veckor innan de var hemma.

    Jag är inte alltid så bråkig mot min arbetsgivare eller petig med detaljer. Finns det bara en anledning så hjälps man åt och löser de problem som uppstår. Att vara anställd är att ge och ta, och stötta varandra - arbetsgivare och -tagare - även när man klantar sig. Men även i det fallet skötte man det så fullkomligt _onödigt_ osnyggt och amatörmässigt att jag helt enkelt blev förbannad.

    /Morgonsur
    http://morgonsur.wordpress.com

    SvaraRadera
  25. @Morgonsur: Jag satt och läste en mycket intressant bok om en officers erfarenheter i Irak och Afghanistan ("The Junior Officers Reading Club" av Patrick Hennessey) där hans slutsats var att:

    "Sandhurst justified the lack of mission-specific training it delivered; it was a generic leadership academy. Specific instructions - flying for chopper pilots, bulding bridges for Engineers and counter-insurgency for the Infantry - would come later. It never did."

    Sandhursts och West Point utbildar blivande generaler och inte löjtnanter som ska ut i strid. Tyvärr så är vi på väg åt samma håll som USA och England i det svenska officersutbildningssystemet i och med akademiseringen av yrket. Vi kommer precis som dessa länder få lägga allt ansvar för det praktiska arbetet i en grupp/pluton i våra specialister/NCO händer.

    En bra sak med HRC okunskap om vad de anställer försvarsmaktanställda till är kanske att vi lär våra officerare att bli väldigt flexibla. De vet aldrig var de kommer att hamna...

    SvaraRadera
  26. Hmmmm...........
    När man läser handläggningen i ditt ärende kan man inte sluta upp att fundera på om det inte är ett nytt kapitel i den hemliga delen av "nya" pershanboken?
    Kapitlet; Hur blir man snabbast av med besvärliga bloggare!
    Det är lite för mycket genande i kurvorna och olikheter mot ett vanligt ärende!
    Men det kan ju bara vara ett utslag av den nya "flexibla" organisationen!!!
    Intresset för HKV och FM har ökat betänkligt efter din uppsägning. Kanske dags att utkräva någon form av PR-tillägg?
    ("All PR är bra reklam", citat Bert Karlsson)

    Teaterdirektören.

    PS. Känns igen på hakan vid knäna och av förvåning vidöppen mun!
    Suck!!!!

    SvaraRadera
  27. @CI
    Vad för FM-jobb är det du är uppsagd från ? Fast anställning, deltid, tidsbegränsat kontrakt, e.dyl.?
    Uppsägningstid? Tre månader? Sex?
    Vad är uppsägningsgorsak? Knappast att du svarat Nja, men på ett brev? Det är knappast giltigt skäl!
    Arbetsbrist? Har inte politikerna bestämt FM:s omfattning och arbetsmängd? En brist kan väl ej uppstå där?
    Har du stängts ute från din arbetsplats, har din dator släckts, passwords blivit ogiltiga? Du får betalt att göra ingenting?
    Vem utför ditt jobb nu? Din chef eller underställda? Och vad säger de om FM Unhuman Relation Dept:s behandling av dig? Normalt? Jag trodde det var turordning, mm i utgången? Enligt SvD har FM lagt ner massor av kosing att utbilda dig!
    Eller är det bara så att någon inte gillade ditt utseende o.dyl. på kontoret?
    Beträffande det nya intel-jobbet att kriga i Afg: Inte är väl du som flygande flygingenjör passande till det? Och det är riskabelt. Du kan ju köra på en mina som beväpnade motståndarna lagt ut. De senare verkar ju ha medvind. De var 6000 2005! Nu är de 40 000 och ökar snabbt! Många unga afghaner har ju fattat vilka som kommer att vinna.
    Jag rekommenderar annars arbetslöshet + understöd + att leta nytt jobb eller starta eget. Det brukar alltid ordna sig. Eller skriv en bok. Det har jag gjort. Klicka på mitt namn. FM är med som bov där. När Syrénen blommade!

    SvaraRadera
  28. Kul att se att du just nu toppar SVDs hemsida.

    SvaraRadera
  29. Det här med "arbetsbrist" är något jag inte förstått hur det definieras.

    Jag vet en (som kryssade Nej) som är uppsagd pga "arbetsbrist". Denne person har 250 timmars övertid i år. Hur blir det för de som är kvar när dennes ordinarie timmar och extratid ska fördelas....? Arbetsbrist"...?!!!
    250 tim övertid, på bara en av dem i den funktionen, tyder snarare på arbetsKRAFTsbrist.

    Och bristen på personal i den funktionen, drabbar andra verksamheter kraftfullt...

    En annan som kryssat nej (annat förband) hamnade i övergångsorganisationen, även fast detta skulle orsakat jämförelsevis mindre besvär både lokalt och för andra verksamheter.

    Så det här med "arbetsbrist" verkar väldigt subjektivt, minst sagt.

    Och om ett "nej" till insatser innebär arbetsbrist för ALLA personalkategorier, hur KAN det då existera PROD-befattningar??!!

    Någon som begriper får gärna förklara.

    SvaraRadera
  30. Länk till SvD
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-lagger-ut-hans-tjanst-innan-majoren-bjorn-fatt-sparken_5779871.svd

    SvaraRadera
  31. Även de som nu hamnar på PROD befattningar ska kunna åka på internationell tjänst. Inget säger att personen sitter på PROD befattningen för evigt.

    Galärslaven

    SvaraRadera
  32. @Galärslaven;
    Tänk då på de som sitter på en PROD-befattning på en skola eller ett centrum med specialistkompetens. Ett insatsförband har ju sin missioncykel att ta hänsyn till men vad händer för de med PROD-befattning som sitter på FM UndSäkC, SWEDEC, SkyddS eller liknande när det är svårt att bemanna styrkan i Afghanistan (eller andra delar av världen för den skull). Visst finns det skyddsregler framtagna, men vill FM hellre ta en vakans än att skicka någon med rätt profil?

    SvaraRadera
  33. Det är med allt större frustration jag läser det du skriver. Jag hoppas verkligen att du får rättsida på detta. Men konsten är inte att ha rätt, det är att få rätt.
    Så varför inte ta det rent juridiskt? Man anför alltså "arbetsbrist". Om så hade varit fallet hade man väl inte sökt folk med just de kvalifikationer du har till tjänstgöringen i Afghanistan. Slutsaten är att detta är en ren lögn, i synnerhet som man utlyser just den tjänst du har.
    Det andra argumentet är "personliga skäl". Mot detta kan man helt enkelt ställa det faktum att du varit anställd i 24år. Det finns alltså inga som helst möjligheter att detta skulle röra sig om personliga skäl. Hade du haft samarbetsproblem eller liknande borde väl för faen detta uppdagats under 24 års tjänstgöring?
    Min rekommendation är att samla så mycket skrivna och dokumenterade bevis du kan från de muppar som drar i trådarna, och sedan gå till AD.

    Jag önskar dig "lycka till"! En son som ville göra lumpen har jag just avrått därtill. Det finns ingenting att hämta hos ett försvar som behandlar sin personal på detta sätt.

    SvaraRadera
  34. CI: Ja, inget ont som inte har något gott med sig (?)

    Anonym 09:15:

    Arbetsbrist definieras av arbetsgivaren.

    McDonalds kan hypotetiskt bestämma att man fr o m 2011-01-01 endast skall ha en hamburgerstekare, en kassapersonal samt trettio civilekonomer med truck-kort per restaurang. I och med det uppstår arbetsbrist för alla övertaliga hamburgerstekare och kassapersonal, alldeles oavsett hur mycket de har att göra och hur lite civilekonomerna har att göra.

    Om någon av hamburgerstekarna råkar vara innehavare av civilekonomexamen omfattas den personen inte av arbetsbristen eftersom det går att fylla en av civilekonomtjänsterna. Detta gäller även om nämnde hamburgerstekare råkar sakna truck-kort, eftersom det är en kort kompletteringsutbildning det är rimligt att arbetsgivaren bekostar.

    Om någon hamburgerstekare däremot har truck-kort men inte civilekonomexamen uppstår arbetsbrist för den hamburgerstekaren, eftersom det inte är rimligt att arbetsgivaren lägger ned den tid och de pengar som krävs för att ge någon en civilekonomexamen.

    Arbetsbrist har således inget med arbetsbelastning att göra.

    Hoppas mitt försök till begreppsförklaring inte var för förvirrad...

    /Morgonsur
    http://morgonsur.wordpress.com

    SvaraRadera
  35. Det kan verka konstigt att Försvarsmakten hänvisar till "arbetsbrist". Rent sakligt baseras det på att sedan ÖB beslutat att ALLA befattningar FÖR ANSTÄLLDA i Försvarsmakten kräver en internationell (och nationell) arbetsskyldighet så finns det inga befattningar kvar där en individ som inte omreglerat sin anställning kan arbeta.

    No work = no employment.

    Mvh//S

    SvaraRadera
  36. Varför slutar ni inte?

    Med all denna bittrehet mot en enligt er usel arbetsgivare övergår det mitt förstånd varför ni inte lämnar och vågar steget ut i det civila livet. Det finns gott om jobb för den som vill och vågar.

    Med en egen 15-månaders KB-erfarenhet på 80-talet och därefter handels och jobb på div svenska och internationella företag så måste jag säga att det bland de militära bloggarna WW, CI m.fl. känns som om ni jobbar i en skyddad (gnäll-)verkstad.

    Det bästa ni kan göra - för både er själva som individer och för den organisation ni jobbar i - är att säga upp er rakt av. Ta tag i era liv och bli lyckliga utanför Försvarsmakten. De kommer att klara sig bättre utan er negativa medverkan och ni kan börja trivas för egen del också. Nu gräver ni ju bara era mentala gravar allt djupare och blir bittrare och bittrare dag för dag.

    Life is too short to be depressed!

    KB-Fk Fjun (men numer med mer skinn på näsan)

    SvaraRadera
  37. Försvarsmaketn har som andra världsfrånvända regimer underskattat de sociala medierna kraft i detta. Lycka till CI, ditt budskap blir inte lätt för FM att bekämpa då spridningen och styrkan i bloggvärlden är hypersnabb jämfört med FM egen "psyops".

    SvaraRadera
  38. @Fk Fjun: Att sluta är en för enkel utväg. De flesta av mina kollegor trivs med sitt jobb och med sina arbetskamrater.

    Just nu så är det en Försvarsmaktsledning som tyvärr blir allt mer världsfrånvänd och saknar kontakt med sina anställda som behövs bytas ut.

    SvaraRadera
  39. Du har redan vunnit den moraliska segern i detta. FML har däremot effektivt lyckats skämmat ut FM som arbetsgivare. Det ska bli mycket intressant att se vilka trick desinformationsdirektören ska ta till för att försöka reparera skadan.

    En sak är helt klar: FML:s agerande har inte underlättat kommande rekryteringar.

    Stå på dig så kommer du att vinna juridiskt också!

    RO-Kn Peter

    SvaraRadera
  40. Ja sinuhe, problemet är att ÖB likt en femårings "Jag bestämmer" går ut och vill göra en bläckändring på redan befintliga anställningsavtal. När man senare räknar igenom hur många som accepterar den här bläckändringen konstaterar man att att man kommer att säga ett antal personer. I samma andetg antyder man att dessa personer varit själviska och satt försvarsmakten och överiga anställda i en jobbig situation då "alla behövs" men nu kommer man att tvingas rida ut en svår tid med mer att göra istället för att anpassa uppgifterna efter vilka resurser förbanden har.

    Normalt sett så förändrar arbetsgivaren anställningsavtal då organisationen inte längre är adekvat för att fullgöra uppgifterna. Strikt talat så har det inträtt arbetsbrist och man därför återanställer med nya uppgifter. Försvarsmakten vill fortsätta i invanda hjulspår.

    Ett antal flygtekniker är hotade av uppsägning trots att ÖB har dömt av att JAS aldrig kommer att skickas utomlands p.g.a. sina prestanda. Varför skall vi då säga upp flygtekniker för att dom inte accepterar ett obligatorium om utlandstjänst? Kvarvarande tekniker kommer att få jobba hårdare för att vi skall kunna producera insatsdivisioner som inte skall flyga utomlands skarpt.

    Vad styrde flygteknikernas behov av nya anställningsavtal? En femårings insikt eller ett verkligt behov?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  41. Trodde aldrig att detta skulle bli resultatet. Hoppas att du för en lösning som passar dig o kan lämna detta KLANTBESLUTET bakom dig. Tack för den lilla pratstunden på FV-mötet. God Jul o Gott Nytt År (Tack för senast!!)

    SvaraRadera
  42. Undrar hur många anställda som tror på Sverkers tomprat om "sociala hänsyn" och "skyddstid" mellan missionerna....

    ...och speciellt när det inte finns något avtal.

    Men nu är det snart ny vecka som det med spänning ses fram mot - för det kommer garanterat att sättas nya lågvattenmärken och nya vansinnigheter från humorkuben kommer att brisera - dårskapen verkar vara obegränsad!

    ...och nu verkar prislappen för både PRIO och vår anställda expeditionskår ha träffat verkligheten - för det har kommit påbud och att planera för 3,5,8 eller 10% neddragning av nästa års budget. Känner vi igen det....


    Avslutningsvis....

    Stå på dig CI - mitt stöd har du!

    SvaraRadera
  43. J.K. Nilsson

    Tyvärr hinner jag inte fortsätta denna diskussion med dig just nu, även om det hade varit trevligt.

    Jag håller helt och fullt med om att vare sig a) införandet och b) genomförandet av den internationella arbetsskyldigheten inte präglats av några större psykologiska finesser.

    Mitt "grundtänk" är bara att jag tycker att det är rimligt att en myndighets anställda har arbetsskyldighet i myndighetens åligganden. Gillar man inte dessa åligganden bör man kanske fundera på att byta arbetsgivare.

    Tyvärr börjar det kännas som att det i kretsen av "försvarsbloggare" inte är politiskt korrekt att ta principiell ställning FÖR arbetsgivaren, hur mycket denna principiella inställning än balanseras av en tydlig faktisk kritik mot själva införandet och genomförandet av den internationella arbetsskyldigheten.

    Godnatt allihop.

    Mvh//S

    SvaraRadera
  44. Men Sinuhe, min och andras inställning är att denna internationella arbetsskyldighet är något som följer med anställningen och med lagändringen som kommer vid årskiftet är absolut.

    Har du sett anställningsavtalet som officerskullen som anställdes 2003 kunde skriva på om dom accepterade internationell arbetsskyldighet? Skyldigheten var att tjänstgöra i Utlandsstyrkan.

    Vi har tidigare inte haft problem att beordra ut folk internationellt för att lösa uppgifter inom ramen för den anställdes kompetens. Lagen om utlandsstyrkan har förbjudit att beordra till lösande av stridsuppgifter men ammunitionsinspektörer har fått lyfta på röven, Kyltekniker, fordonstekniker, målare, m.m har varit beordringsbara. Nu efter årskriftet försvinner lagen om utlandsstyrkan och bevekelsegrunden för ett explecit obligatorium försvinner.

    Däremot är det avdömmt i AD att arbetsgivaren bara kan bordra uppgifter som ligger i ramen för utbildnin och arbetsuppgifter. Att beordra en person på kurs för att förvärva nya kunskaper så att denna är mer användbar har inte varit OK. Det innebär att en flygtekniker på HKP10 kan bli beordrad att tjänstgöra på Marmal utan lagligt hinder efter årskiftet. Däremot är arbetsgivare och arbetstagarorganisationerna rörande överens att jag har fel. Man hänvisar till statens andemening i tidigare lagstiftning, just i och med lagen om utlandsstyrkan och dess senare ändring. Jag skulle hellre ha sett detta prövas i AD än att tvinga på oss anställda ett anställningsavtal med oklar innebörd.

    Däremot kan jag inte acceptera att vilken anställd som helst i FM kan bli beordrad att utbilda sig utanför ramen för sin ordinarie anställning för att kunna bli användbar utomlands. Likväl som att en kriminaltekniker inte blir beordrad att stå i sköldmur bara för polisens åliggande också är att upprätthålla ordning.

    OF menar att om man senare som anställd kommer att bli beordrad till en tjänst utomlands som inte överensstämmer med sin ordinarie tjänst så skall man arbetsvägra istället för att säga upp sig så att ärendet då kan prövas i AD. Man räknar med andra ord att myndigheten kan använda den här omregleringen av anställningsavtal för att kringå svensk arbetsrätt och tidigare tolkning av denna.

    Du behöver inte gå i försvarsställning, det är ingen som kritiserar den internationella arbetsskyldigheten som sådan om den gäller att arbeta med sin ordinarie tjänst. Jag har skrivit om det, CI/Björn, Wiseman, m.fl. håller helt och hållet med dig men just den biten är avklarad redan i Sommras, nu gäller det att få till ett bra avtal med arbetsgivaren.

    Vem är det du argumenterar emot när du försöker hävda att det är rätt att dom anställda har arbetskyldighet inom sin tjänst?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  45. @CI - beträffande "kollega till mig som snart ska ner till Afghanistan har inte skjutit vare sig AK5 eller Glock på många år" undrar jag om det inte ingàr i militärutbildning att hàlla sig ajour med skjutning? Speciellt om man skall till Afg. Den afghanska motstàndsrörelsen skjuter faktiskt pà dina kollegor i Afg! Pang, pang!
    Du skall därför vara glad för att du slipper kriga i Afg. Den svenska ledningen där (och här) verkar ju minst sagt INKOMPETENT. Men det är ju bara resultatet av màngàrig KORRUPTION. Synd att svenska media inte är intresserade utan att en liten blogg avslöjar skiten.

    SvaraRadera
  46. @CI - jag noterar att du har 24 mànaders uppsägningstid med full lön under vilken du inte behöver göra ett skvatt för din arbetsgivare FM, dvs det är 24 mànaders betald semester som gäller!! Otroligt. Och efter det fàr du väl arbetslöshetsunderstöd ytterligare ett par àr? Med sàdana möjligheter är det ju ingen risk att säga NEJ till nytt avtal om tvàng att kriga utomlands.

    SvaraRadera
  47. Sinuhe:

    Jag anser att Försvarsmakten har rätt att hävda arbetsbrist och säga upp anställda som blir oanvändbara m h t en ny verksamhetsinriktning och ett nytt anställningsavtal.

    Om CI principiellt hade varit emot en obligatorisk utlandstjänstgöringsskyldighet hade saken därför möjligen kunnat hänföras till kategorin "gnäll".

    Saken är dock att CI liksom undertecknad är FÖR en obligatorisk utlandstjänstgöringsskyldighet, men anser att detaljerna i avtalet bör vara kända innan man slutgiltigt svarar "ja". Ingen orimlig begäran, kan man tycka.

    Om man har så bråttom att säga upp sina anställda att man gör det från höften innan man själv ens kunnat presentera ett någorlunda specificerat erbjudande finns helt enkelt inget annat ord än amatörmässighet.

    Särskilt om den anställde man gör sig osams med tycks utgöra en så knapp resurs att man måste skynda sig att lägga ut en vakansannons innan man ens hunnit säga upp vederbörande.

    Att ovan nämnda fortskrider trots redan väckt medialt intresse tyder dessutom på att man inte ens klarar av att vårda sitt eget varumärke.

    Försvarsmakten, och säkert även HR-centrum, gör mycket bra här i världen. Men det här är bara FÖR underkänt. När det dessutom drabbar både en anställd trotjänare, verksamheten och Försvarsmaktens rykte tycker jag man ställer upp bäst på arbetsgivaren genom att påtala det hela.

    Om man arbetar som rörmokare och din arbetsgivare lanserar den lysande idén att spara rör genom att dra färskvatten och avlopp i samma ledning - vad innebär "lojalitet med arbetsgivaren"? Att bocka, tiga och följa order - eller att säga ifrån och påtala konsekvenserna?

    /Morgonsur
    http://morgonsur.wordpress.com

    SvaraRadera
  48. Ställ upp i SVT om du får chansen. Du är en stark förebild för oss andra med lite krokogare ryggrad...

    /Ynkryggen

    SvaraRadera
  49. @ Morgonsur

    Tack för en bra förklaring. Den känns lite absurd, men i paritet med verkligheten.

    Kvarstår bara det subjektiva i vem som hamnade i övergångsorganisationen eller inte. Den som kryssade "nej" fick nämligen inte omedelbar uppsägning med hänvisning till arbetsbelastning för kvarvarande. Ersättare måste utbildas först.

    /"Anonym 09:15"

    SvaraRadera
  50. @ Anonym 09:15
    Enligt informatör Kristina Åstrand Bohman vid FM, så belutade persdirektören den 14 oktober att:
    418 sägs upp från och med 31 oktober.
    115 yoff och 303 civila.
    178 fullmaktsofficerare, som ej kan sägas upp, flyttas över till en övergångsorganisation.

    68 yoff skall så snart som möjligt sägas upp.
    Det är nog detta som är det svåraste att förstå. De skall alltså arbeta kvar i sin befattning till dess att en ersättare blivit anställd och utbildad. Då och först då skall de sägas upp på grund av arbetsbrist?!?

    Siffrorna har nog ändrats lite grand men innehållet är det samma.
    Absurt? Ja. Verklighet ? Ja.

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  51. En gång i tiden när jag fortfarande var anstäld inom försvaret var försvaret kända för några saker. Vi var duktiga utbildare bland annat och vi låg långt fram i vår personalhantering. Själv blev jag som gästföreläsare på lärarhögskola klar över hur långt fram försvaret var i pedagogik. Kanske 10 personer i andra årskurs på lärarutbildningen hade hört talas om olater och lektionsplanering.

    Idag så kommer folk från lärarutbildningar för att utbilda officerare till att hålla lektioner. För bara 10 dagar sedan ser jag hur en ung löjtnant håller i en lektion som han haft tre dagar att förbereda genom att komentera powerpoint bilderna som "här har ni en till bild" sedan blir han tyst eftersom han läser texten samtidigt som de han skall utbilda. 5 gånger únder 24 minuter nämner han att han inte har gjort förberedelser för lektionen.

    Det denna löjtnant dock har gjort är att studera statsvetenskap så att när han är major eller överste kan förhandla med andra länder under internationella insatser. Kanske vi ska fokusera på det löjtnanten skall göra idag och inte om 10-15 år om han nu blir major eller överste! Flera gånger har jag de senaste åren hör följande fras. XXX är en bra officer, han springer milen på 33 minuter. På en direkt fråga! Kan löjtnant Andersson utbilda på granatkastaren? Svaret: Vet inte men han är en bra officer som springer mycket och fick tydligen bra betyg på sitt examensarbete som handlade om statsskicken i någon del av världen.

    Min fråga är, är det statsvetare vi nu utbildar till officerarare eller är det officerarare? En kamrat skall denna helg vara på manöver/övning, ja idag heter det något annat men de skall i alla fall sova i tält och bära vapen och stridsutrustning. Om jag nu tolkade henne rätt så är det 1 av 2 övningar officerarna gör på ett år där de gör just det, sover i tält och bär utrustning. Vad i jösse namn håller försvaret på med?

    Ett annat exempel. Idag kan du om du är en speciallist vara kapten inom 4-5 år utan att ha varit på trupp en enda dag och faktiskt inte lämna skolbänken under den tiden! När han sedan är kapten kan om "fan" vill han placeras som stridsvagns kompanichef eftersom han har rätt grad för placeringen. Får en att börja tänka!

    SvaraRadera
  52. Citerar CI:
    "Min misstanke är att det kommer dessutom bli betydligt sämre efter 1/1-2011, då Utlandsstyrkan försvinner och ansvaret för rotationerna tas över av hemmaförbanden."

    Det tråkiga när det gäller just den dåraktigt blinda uppsägningarna av viss personal med hänvisning till "arbetsbrist" är att det kommer att drabba delar av utlandsstyrkans utbildning på ett rent katastrofalt sätt, områden som FM tydligen inte identifierat och åtgärdat.
    Skulle du låta din man/fru eller son/dotter åka till Afghanistan med otillräcklig utbildning i sin befattning? ...och dessutom med till viss del undermålig utrustning?
    Det skall bli spännande att se hur utbildningen av nästa missionsgäng löses och vilken kvalitet som uppnås..

    SvaraRadera