onsdag 1 december 2010

Gästinlägg: Skadat förtroende

Under rubriken Försvarsmakten följer reglerna skriver Per-Olof Stålesjö, personaldirektör: … ”jag poängterar att arbetstagaren kan ändra sig ända fram till det att han eller hon har skrivit på att uppsägningsbeslutet har tagits emot”.

Alla vi som följt ärendet med SMS-uppsägningen av Chefsingenjören på bloggar och i tidningar och har diskuterat i kafferum och matsalar vet vad Försvarsmaktens hantering av ärendet gjort för att höja stämningen och arbetsglädjen bland anställd personal. ”Det finns en klyfta i storleksordningen Grand Canyon mellan FML och försvarsmaktens anställda!” skriver CI i ett inlägg. Så sant som det är sagt.

Nu kanske någon undrar när senaste datum är för arbetsgivaren att ändra sig. Den skada som Försvarsmakten åsamkats av personaldirektörens handläggning av detta ärende borde rimligtvis ha förutsetts med ett enkelt Cost/Benefit-överslag med en trubbig blyertspenna. Denna enkla överslagsberäkning har nu troligen vuxit till en fullt utvecklad Damage Control Operation i HKV, efter hand som bloggar, tidningar, radio och TV tar upp övergreppet på Chefsingenjören.

Chefsingenjören har i något sammanhang drivit tesen att Försvarsmakten skall ha möjlighet att tilldela personalen medaljer av olika slag och valörer. Då vill jag föreslå att personalchefen tilldelas en Purple Heart för de skador hans förtroende i organisationen lidit.

Hur mycket enklare hade det inte varit om både informations- och personalhanteringen inom Försvarsmakten istället hade varit ett civilt privat företag.


/Sumatra

12 kommentarer:

  1. Jag tror tyvärr inte man har förmågan att värdera priset för skadorna man hela tiden åsamkar firman. Man sitter nog där med sin fettpenna i handen och väntar på att någon ska komma med ett bra powerpointunderlag.
    Helikopteraffärerna, diverse materielärenden, vindkraftverksutspelet, NBG, flygplanet på Marmal, utlandsfrågan som nu kulminerar med uppsägningen av CI, m.m. Det finns massor att ta av den senaste tiden.
    Det som förvånar mig är att man inte har den minsta HRförmåga eller mediaträning. Gång på gång rusar man omkring i glasbutiken som en gravid elefanthona i vild panik!!
    Är det ingen som vågar berättta det?
    Tror de att de gör ett gott intryck?
    Varför förstår de inte att de gör bort sig och att det blir pinsamt för oss andra?

    Då och då brukar ÖB dyka upp, som gubben ur lådan, och efterlysa de goda frågorna och sakna trovärdigheten. Vilken planet bor han på under mellantiden?

    Inga förljugna reklamsnuttar och slogans a la tvättmedelsreklam kan förändra vad både anställda och andra känner. Förtroende är något man bara kan få genom att förtjäna det. Det finns inget annat sätt!

    Det senaste årets badwillkostnader är astronomiska och att tro att nuvarande "ledargestalter" kan reparera detta är inte bara naivt utan rent av farligt för landet Sverige.
    Eftersom de själva inte besittter den insikten så måste någon utifrån berätta detta.
    Med tanke på hur många signaler som borde blinka rött redan, har jag tyvärr inget förslag på hur man framför budskapet så att det förstås av mottagaren.

    Alla andra förstår att vi är inte bättre än så här!

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  2. Fick idag "erbjudande" om att anmäla intresse om att gå en utbildning till rekryterare till FM nya personal. Förbandet skall utbilda 12 st rekryterare,, som under 20 veckor kommande år, skall tjänstgöra i Göteborg.
    Om jag inte anmäler mig frivilligt till denna tilläggsuppgift à 10 dagar så kommer den goda arbetsgivaren "peka" på någon. Undrar om denna utpekade person kommer rekrytera den personal som den som pekar vill ha!
    Förr kunde truppförande officerare få soldaten att möta kulor och granater genom gott ledarskap som byggde på ömsesidigt förtroende. Dessa truppförande officerare verkar inte ha gått vidare i karriären utan släppt fram de som inte dög till truppföring.
    De som sparkades ut och uppåt, verkar ha som främsta egenskap inom ämnet ledarskap, att söndra genom att härska..... Eller så har de inte gått utbildningen "Hör upp och hör sen" för (h)ÖRA verkar de inte göra.....

    Airchaos

    SvaraRadera
  3. Jag tackar Gud för att jag fick förmånen att gå med 55+ i tid.
    Lasse

    SvaraRadera
  4. Ja, vad ska man säga, ekonomisk härdsmälta, mängder av gigasntiska IT-projektfjaskon, soldater som inte får dom systemem som dom så väl behöver och sedan det här, klantarnas julafton inom personal och mediahantering

    SvaraRadera
  5. Efter ha läst många kommentarer på CI's och WM's blogginläg så är det tre saker som verkar ha framkommit tydligt och borde vara en enormt stor varningsklocka till FML.

    Jag väljer att här presentera dem i form av frågor.

    1. Kan du som FM anställd vid en middag eller liknade tillställning stolt säga att du jobbar för Försvarmakten?

    2. Kan du som FM anställd rekommendera någon att söka jobb i firman?

    3. Känner du dig låst till din arbetsgivare pga lån, social situation mostv?

    Om de flesta i firman svara Nej-Nej-Ja på dessa frågor, vilket uppenbarligen är dagens sanning, så måste FML slopa den hypade reklam-hetsen och ta hand om sin personal!

    SvaraRadera
  6. @ Teaterdirektören:

    Du skriver Helikopteraffärerna, diverse materielärenden, vindkraftverksutspelet, NBG, flygplanet på Marmal, utlandsfrågan som nu kulminerar med uppsägningen av CI, m.m. Det finns massor att ta av den senaste tiden.

    Jag kan fortsätta eländesskildringen av dagens Försvarsmakt genom att tillfoga:

    - Det eländiga PRIO projektet
    - Det tandlösa Visbysystemet
    - Personal som inte fick sin lön
    - Spaningsgruppen i NBG som kastade in handduken
    - GLC/NOC
    - Avsaknad av framtida datastridsledning till Gripen

    Ja, listan kan göras oändligt lång

    SvaraRadera
  7. Som lök på laxen när kommentarerna pratar FM rekryteringskraft så är även soldat lönerna värds att bringas fram i offentlighetens ljus.

    Kravlistan på soldaterna kan göras om inte oändlig så åtminstondr omfattande men kan begränsas till:

    - Gott omdömme och moral med förmåga att ta komplicerade beslut i pressade situationer.
    - Goda kunskaper i strid, sjv tjänst, ROE, samverkan...
    - Villig att med livet som insats genomföra operationer 24/7 i främmande land där minst 1-2 av dina kollegor eller du själv kommer bli dödade med oklar politisk vilja och stöd från knappa halva Swe befolkning.

    Lönen du hemma i Sverige skall göra detta för är 16.000!!!!

    Bra rekryterings argument?

    SvaraRadera
  8. Hå hå ja ja.. Kan som blivande soldat på en någorlunda kvalificerad tjänst börja fundera över om jag är riktigt frisk ändå. Jag har inget emot att jobba hårt och jag kan acceptera lönen även om den är låg. Möjligheten att vara fysiskt aktiv är ju en gåva!! Det enda jag efterlyser är ett utvecklande arbete med kolleger som vill något! Visst, jag inser att FM för närvarande dras med en mängd organisatoriska problem, men vi kommer under en överskådlig framtid ha en försvarsmakt och OM den helt avvecklas en dag kommer jag vara den förste att applådera. Jag tror dock att det är en utopisk tanke.
    Om det nu är så illa så varför börjar ni inte jobba för en förändring då? Otaliga är de exempel på organisationer som p.g.a yttre omständigheter har tvungna att förändras. Ibland har de gått under och ur askan har något nytt rest sig.
    Det finns nog många officerare som borde karriärväxla och göra något annat, och så finns det de som har idéer om vad som bör göras. Jag kommer iaf. gått till mitt jobb med stolhet över att jag jobbar för vårt gemensamma samhälle och inte för att chefen ska få bonus lagom till jul. Och finns det något jag inte håller med om på jobbet, eller något jag tycker borde förändras, så kommer jag tala om det. Mindre snack mer verkstad. För vad skulle kunna hända? Att jag får sluta min anställning? Att min lön sänks? Ha ha.. Jag skrattar ända ut genom grinden..

    SvaraRadera
  9. -Soldaten, du har en sund och ännu frisk inställning till verksamheten i FM. Att komma med förslag och öppet diskutera förhållanden i kamratgruppen går utmärkt. Men att verkligen förändra något är näst intill omöjligt. När du ett antal gånger från din förbandschef fått höra:
    - Bra förslag, men jag kan(=vill) inte föra detta vidare just nu.
    -Jag föreslår(=beordrar) att du släpper detta ärende, då det kan uppfattas som kritik mot NN-funktionen.
    - Så gör ni kanske i XX, men så gör vi inte här i Eksjö.
    -ÖRA, beordrad värdegrund, PRIO...

    Ja, då tappar många farten. Tyvärr kommer även du få se hur goda kamrater föröds till veka syltryggar efter några steg i karriären.
    /Skutan har sjunkit, men det är ännu långt till botten...

    SvaraRadera
  10. @ Skipper

    Jag har vid något tillfälle skrivit att jag skulle kunna skriva en hel bok om bara idioter/idiotier rörande NBG.
    GLC/NOC räcker väl till en trilogi??
    Numera heter det visst TITS. (Taktiskt Internet/Tele System).
    Om man betänker vad som hände med förra NBGs heraldiska symbol kan man ju fundera på om inte den nya förkortningen på GLC/NOC känns något kränkande?
    Ja du har rätt, listan blir lång.

    Vi skall snart fira lillejul och där saknar vi inte uppslag till tragikomiska inslag!

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  11. @ Anonym 01:06

    He he.. Ska bli kul isf. när de efter att ha investerat i min utb. och skickat mig kors och tvärs får svaret: - Jag tycker inte att jag får gehör för mina idéer här firman så jag ser mig tvungen att säga upp mig! :P

    SvaraRadera
  12. Fast det sjuka (jämfört med alla annan misär) är att jag upplever att jag tas på allvar och kan påverka i mitt gebit. Det är en oerhörd sporre att fortsätta arbeta.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera