fredag 10 december 2010

Ett litet Julrim

Tomten har lagt ett stort fint paket under granen till gänget på Bromma specialflygenhet.

Själv så börjar julstämningen sakta krypa fram, så jag föreslår ett litet julrim på paketet!

"I slutet av året finns pengar kvar i kistan,
så tomten får nåt tungt att på släden ta me´.

Två vingar, två motorer och en massa sköna fåtöljer,
får kungen, statsministern och ÖB att under resan le.

Skottskydd och robotvarning har nog strukits från listan,
överbetalda piloter ska enligt C INS bli tuffare´.

Sist, men inte minst ett kraftigt lampa,
för att taxa i mörker utan att hamna breve´."


Hmm..jag hoppas tomten har lämnat in färdplanen i god tid innan julruschen startar. NORAD kommer som vanligt att följa honom i luften, men eftersom Sverige inte är med i NATO, så får vi nog inte tillgång till dessa data...

12 kommentarer:

  1. Hmm, gäller inte LOU; fastställa vilka krav som finns, skriva kravspec, göra konkurrensupphandling? Nej visst ja, det var ju regeringen som var slutkund...

    SvaraRadera
  2. Väntar med spänning på rapporten från olyckan i Afganistan.
    Som skattebetalare kräver jag full insyn!
    De som är ansvariga - ta ert ansvar!

    God Jul!

    SvaraRadera
  3. @Anonym 13.10: Ryktet säger att rapporten är klar. Tanken var att den skulle presenteras i nästa FlygDags. Vi får hoppas att ingen sätter ett fett (H) på den. Men luftvärdighetsrapporter brukar av naturen hållas öppna så att organisationen ska kunna lära av incidenter.

    Jag tror en och annan general svär över denna öppenhet just nu...

    SvaraRadera
  4. Du borde skämmas. Högavlönad som valt att spela martyr. 8 % av svenska folket har inte ens ett jobb och vi ska tycka synd om dig. Hoppas försvarsmakten blir av mig dig snarast möjligt.
    civilist

    SvaraRadera
  5. Anonym 14:42, rätt kommentar på rätt plats?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  6. Anonym 14:42

    Högavlönad?

    Du är rolig du, hoppas du inte blir sjuk snart, inte många läkare av de 37000 i Sverige som tjänar mindre än CI.
    Ska du åka på semester med flyg kan du vara säker på att kaptenen tjänar mer dubbelt så mycket som CI gör, statens kaka är liten men säker :-) ?

    SvaraRadera
  7. @Anonym 14:42
    Trollen dyker upp tidigt. Är det månne julglöggen som talar?

    SvaraRadera
  8. @ CI

    Efter att noggrant ha analyserat ditt litterära alster "Litet julrim till gänget på Bromma specialflygenhet" har jag kommit till följande slutsats:

    Det som i inlägget ser ut som fyra grupper om två rader i varje grupp, är egentligen fyra väldigt långa rader med själva rimordet på slutet av varje sådan lång rad.

    Detta tar en stund att komma underfund med.

    Vidare kan man fundera kring om de valda rimorden me´, le, tuffaré, brevé verkligen är förenligt med god litteratur och god smak.

    Av bilden framgår att den som du kunde vänt dig till med önskemål om ett rimlexikon, dessvärre omkommit i en flygolycka och därmed är mina alternativ uttömda när det gäller att staga upp dina rim av s.k. grötkaraktär.

    :))

    SvaraRadera
  9. @Sumatra: Jag säger som alla andra kulturmänniskor. Bah, du förstår dig inte på poesi! :-)

    SvaraRadera
  10. @Anonym 14.42: Tittar man på bägge de examen jag har, d.v.s. pilot och civilingenjör så tjänar man i många fall betydligt bättre civilt än vad jag gör.

    Dessutom tar man inte i beräkningen många av de nackdelar som finns i det militära yrket. Jag har under mina 24 år i FM tjänstgjort på sju flottiljer (i perioder om mer än 6 månader). Jag har dessutom gått skola i Halmstad, Linköping och Stockholm. Samt jag har haft tjänstgöring på FMV och HKV. Utöver detta har jag haft klippkort på flyg för internationellt arbete. Totalt har jag flyttat närmare 30 gånger.

    Det intressanta i sammanhanget är att jag enbart får lön för min pilotutbildning. Civilingenjörsexamen ger inte ett öre mer i plånboken. Förutom möjligtvis nu när jag lämnar Försvarsmakten.

    SvaraRadera
  11. Där kom beskedet, ja. Väntat att man skulle inhandla en ersättare till "argentinar'n" allt sedan the Afghan mishap i våras. Fast personligen trodde jag att man skulle anskaffa en bättre beg GIV....

    SvaraRadera