onsdag 1 december 2010

Förhandling pågår...

Jag har idag varit och pratat med mitt fackförbund. Eftersom jag är Flygingenjör så är det i mitt fall Sveriges Ingenjörer, SACO. Men, då frågan egentligen är tudelad, dels mitt personliga fall och dels den allmänna frågan om turerna kring avtalets framtagande, så finns det nog även intresse för övriga fackförbund med anställda i Försvarsmakten att följa processen.

För att inte avslöja min hand i detta "pokerparti" för "motståndaren" så tänker jag inte gå in i detalj på hur vi går vidare. Det kommer så fort detaljerna delgetts "motståndaren", i detta fall Försvarsmakten. Det känns absurt att se sin gamla arbetsgivare sitta på andra sidan bordet, men just nu är det bara att köpa läget. I detta fall är det mycket skönt att höra alla de positiva kommentarer jag får från kollegor och chefer. Det finns en klyfta i storleksordningen Grand Canyon mellan FML och försvarsmaktens anställda!

"What´s in it for me?". Jag frågade facket vad som händer om jag skulle tilldömas "segern" i arbetsdomstolet. Tyvärr så visar det sig att eventuella skadestånd har ett maxtak och i Sverige är det maxtaket ganska så begränsat. Jag kommer med andra ord att riskera att förlora en hel del i denna process. Med mitt flygföraravtal ALFF så har jag rätt att gå i pension vid 55 års ålder. Går jag till ett civilt bolag så får jag räkna med att stanna till minst 65. Min "fallskärm" i form av 10 års pension är med andra ord bortkastad. För min del skulle det röra sig om ca 7 miljoner före skatt! Nej, det enda som jag kommer att "vinna" är att få en moralisk upprättelse samt tillfredsställelsen att tvinga Försvarsmakten att ändra tonläget mot mina kollegor, då det kan straffa sig att bete sig som man gör just nu.

En del debattinlägg pekar på en viss tro att vi officerare skall lyda order, punkt slut! Här måste jag få lägga in min protest. Även om det kanske är en grotesk jämförelse så visade Nürnbergprocessen på att "lyda order" inte är accepterbart i alla lägen. I fredstid så har vi officerare rättigheter som alla andra svenska arbetstagare. Rätten att ha ett fackförbund som tillåts förhandla för sina medlemmar är en del av den svenska modellen. Även i krig ska en tänkande officer ha kvar sin möjlighet till egna åsikter. Det är just den egenskapen som gör att vi officerare ska kunna föra krig inom ramen för de internationella humanitära lagarna. När civilpersoner för krig går det ofta över styr, då känslor tar över tankeprocessen, vilket t.ex. krigen i forna Jugoslavien är tydliga exempel på.

Jag skulle också vilja ifrågasätta om det är en sund tanke att tvinga iväg försvarsmaktsanställda mot sin vilja på internationell tjänst. Ja, vi fyller upp ett hål i ett förband. Men är det bra för förbandet eller den enskilde?

- En ivägtvingad officer/civilanställd kommer med stor sannolikhet ha negativa åsikter för att vara där. Detta kan skapa en dåligstämning i ett förband, vilket helt kan rasera förbandets stridsduglighet.

- Kan jag lita på en kollega som ligger bredvid mig i en stridsställning om han inte är helt fokuserad eller motiverad på uppgiften? Om han inte har lyckats förankra utlandstjänsten helt och hållet med sin familj så kan tankearbetet vara på ett annat håll, vilket i strid kan leda till misstag med dödlig utgång för hans själv, men även för andra i förbandet.

- Hur mår denna officer under och efter missionen? De studier som jag har läst avseende PTS visar att de som åker iväg på en mission mentalt förberedda på sin uppgift och motiverade att göra ett bra jobb är de som mår bäst när de kommer tillbaka.

- Vad händer om en officer skadas/dödas under en insats som han har blivit ivägtvingad till? Jag misstänker att detta kommer att skapa ett ramaskri i pressen och kraftiga reaktioner från familj och vänner till officeren.

Jag anser att frivilligheten hos våra utlandsförband är en av orsakerna att våra soldater gjort ett så bra jobb genom alla år.

Min fråga till HKV är, "har ni tänkt över dessa effekter och är detta verkligen värt besväret?".

P.S: Mitt fall togs upp i P3 Morgonstund, vilket kan vara värt att lyssna på...

29 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar alla att läsa det här inlägget, då det pekar på en hel del av de ekonomiska problem som FM riskerar att hamna i.

    http://www.dagensps.se/opinionen/artiklar/2010/11/19/27687177/index.xml

    Tyvärr så är en bidragande orsak till dagens hantering av de Försvarsmaktsanställda att FM försöker att dra ner på storleken för att hamna inom en ekonomisk ram.

    SvaraRadera
  2. Ska bli mycket intressant att följa processen. Snacka om att gå i bräschen.

    SvaraRadera
  3. Den omotiverade officeren i stridsställningen och hans familj måste ha missförstått hur välståndet hemma skapas. Han ligger i stridsställningen för att skydda dett svenska industrisamhällets intressen ungefär på samma sätt som hans utländska kollegor från andra utvecklade stater.

    Utanför stridsställningen rör sig de vilda hedningarna.

    Under stormaktstiden skulle gränsen ligga så långt från svenskt kärnland som möjligt. Det fungerar väl ungefär på samma sätt i dag.

    Tobias Wallin

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad över ditt mod och din vilja, du gör det så många andra tänker men inte vågar. Om fler officerare agerade som du hade vi haft en helt annan försvarsmakt. Som blivande flygvapenpilot är det intressant att följa din blogg i allmänhet och de senaste inläggen i synnerhet. Jag vill att du skall veta att du har en hel del kadetter på MHS Karlberg som håller tummarna för dig, hoppas att det kan värma något i vinterkylan.

    SvaraRadera
  5. Kallberg är en pajas och inget han skriver är värt att ta på allvar. Det är bara att läsa rubrikerna på hans inlägg för att inse det.

    Jag kan hålla med dig om att FM varit otydliga med villkoren för utlandstjänst men jag kan definitivt inte hålla med dig om att det ska vara frivilligt att åka på mission. Det är frivilligt att bli ANSTÄLLD(på skattebetalarnas bekostnad) i FM och ingen tvingas längre att tjänstgöra i försvaret. Men de som frivilligt har skrivit på ett anställningsavtal måste givetvis utföra alla uppgifter som ingår i anställningen. Om en arbetstagare fritt kan välja skulle hela samhället kollapsa.

    SvaraRadera
  6. @Daniel: Du säger precis det som är kärnan i denna debatt: Hur "frivilligt" tror du att det är just nu att skriva på det nya avtalet? Alla officerare ställer upp på det avtal dom skrev på när dom tog anställning!

    Sätt dig sedan in i situationen att du är 45 år, du har fru, två barn och banklån på bil och hus. Dels är det inte lika enkelt att åka utomlands längre och dels är det svårt att hoppa av och hitta ett civilt jobb.

    SvaraRadera
  7. Tobias, faktum som kvarstår är fortfarande att FML har tvingat försvarsmaktsanställda att skriva på ett papper in blanco och utan att veta om vad som gäller för dem själva och familjen om och när de blir insatta. Om jag kallas in på insats så är det inte bara jag som är insatt, utan i högsta grad även min familj med allt vad det innebär (högre arbetsbörda för min partner, oro och i värsta fall att jag blir skadad eller dör). Är det inte då rimligt att jag och min familj får veta vad som gäller innan jag skriver på?
    Det enda vi har är ledningens löfte om att de skall hantera tvånget på ett ansvarsfullt sätt. Vem kan säga att man hittills har hanterat frågan på ett ansvarsfullt vis?
    Vi lever i en demokrati där till och med officerare har rätten att ha en åsikt och vi är inte livegna, åtminstone inte i fredstid.

    Stå på dig Björn. I mina ögon är du en sann patriot som sätter din egen trygghet och en lång karriär på spel för att kanske få in lite sunt förnuft och tänkande in i FM igen. Du har vad som krävs, frågan är dock om vår högsta ledning har det?

    SvaraRadera
  8. Daniel: Det är klart ett dilemma det där med att om man tillåta alla få välja fritt hur som helst om det var t.ex krig. Det skulle nog inte vara så bra nä.

    Men detta handlar om något helt annat. Att hans arbetsgivare mer eller mindre spottat han i ansiktet"symboliskt", på ett sätt som borde uppröra vem som helst som uppskattar ett civiliserat samhälle. Det kvittar vilken arbetsgivare det handlar om, så här gör man inte ens i ett demokratur land. Låt oss åtminstone försöka hålla oss till U-Landsnivån, som FN beräknar Sverige kommer bli år 2030.
    UN future HDI

    SvaraRadera
  9. Jag har undrat helt tiden om man skulle kunna få igenom samma avtal i någon annan företagsform än "statliga försvaret som ingen verkar vilja ha kvar" eftersom vi har ganska starka anställningsskydd och vill motverka utnyttjning av arbetskraft i SVerige. Dock verkar det som vanligt vara att försvaret står över . åt alla håll.

    Det var tveksamt med tvångsutlandstjänsgöring från början, mest kanske för att - som du påpekar - kan man lita på att ens gruppkamrater verkligen kommer stå där för en själv om dom inte ens vill vara utomlands? Med in blanco pappret blir man (jag) mest trött på allt. Ingen av de som skrivit avtalet skulle skriva under - om man inte har i huvudet "soldater lyder order och ska inte tänka själva". Då blir allt plötsligt uppenbart....

    ...förresten kanske vi ska ha ett försvar som har hyranställda, som Manpower eller så?? Verkar ju onekligen som om det är på väg åt det hållet.

    Lycka till!! Och tack för att du visar så mycket civilkurage!

    SvaraRadera
  10. Försvarsmakten har gjort bort sig ordentligt i och med detta avtal. Jag tror precis som du att ingen, inte ens FM, tjänar på att tvinga en anställd att åka på utlandsmission.

    Fortsätt kämpa så länge du orkar, jag hoppas att det blir hela vägen!

    SvaraRadera
  11. Sverige ska nog inte hålla på med militära utlandsoperationer i fredstid! Sverige ska istället hålla sig med en kostnadseffektiv försvarsmakt som kan försvara landet i händelse av ofred.

    SvaraRadera
  12. @ CI

    Det enda anständiga som FM kan göra, förutom att ändra sitt beslut, är att du behåller de förutsättningar som gällde förra torsdagen. Det är inte meningen att du skall finansiera personalchefens brister när det gäller vad som är klokt och lämpligt inom området personaltjänst. Jag tror att jag har de allra flesta med mig i detta,i och utom Försvarsmakten.

    Någon form av moral behövs även i FM.

    SvaraRadera
  13. Chefsingenjören,

    Pilot med betydande flygerfarenhet från tungt system, civil- och flygingenjör med intellektuell och kreativ ådra, emotionellt mogen, god förmåga till kritiskt tänkande och god förmåga att uttrycka dig begripligt i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
    Dessutom med mod och kurage att göra det offentligt

    Det borde väl inte komma som någon överraskning direkt att försvaret snabbt vill göra sig av med dig?

    Du är ju ett hot!

    Tänk dig vilken mardröm för alla intellektuella och emotionella krymplingar utklädda i översteuniform, med fler medaljer på bröstet än hästar hemma, att tvingas arbetsleda en som du…

    SvaraRadera
  14. Hmm Chefsingenjören är oroväckande lik Chuck Norris. Med Björns CV så borde väl NASA vara en lämplig ny arbetsgivare.

    SvaraRadera
  15. Heja CI!

    Som skattebetalare undrar jag vart försvarsmakten har utbildat sin HR-personal och sina chefer. Först skicka dig på dyr utbildning inför utlandstjänst. Sedan ta hem dig innan du åkt. Är det att nyttja medborgarnas pengar väl?
    Försvarsmakten får den personal dom förtjänar!

    SvaraRadera
  16. CI:
    Jag förstår vad du menar men om man kör med din definition på ofrivilligt skulle man kunna säga att flera hundra tusen arbetstagare(kanske miljoner) "tvingas" att jobba fast de inte vill. Så fastän jag har förståelse för deras situation tycker jag ändå att det är orimligt att jag och andra skattebetalre ska ge dem en slags konstnärslön/medborgarlön bara för att det säkerhetspolitiska klimatet ändras och de varit sena på att anpassa sig.

    Förändringen från massinvasionsförsvar i sverige till insatsförsvar även utomlands har varit på gång i snart 20 år. Det som FM borde gjort är att redan 2000 eller kanske ännu tidigare sagt till alla att nu gäller nya regler och ni har 5 år på er att hitta nytt jobb sen åker ni ut. Då hade de som inte vill ställa upp kunnat få möjlighet att ta ett jobb där utlandsresor ej krävs.

    SvaraRadera
  17. @ Daniel

    Jag tror det inte enbart är Kallberg som är pajas...

    Men det är väl det som är det fantastiska med dessa moderna medier, alla får vi efter bästa förmåga uttrycka vår åsikt.

    SvaraRadera
  18. @ Daniel

    Kanske dags att ta in att CI var på väg till Afghanistan och skulle åkt om inte FM hindrat honom. Kanske dags att FML ser över sina definitioner.

    SvaraRadera
  19. @Daniel:

    Det är en sak att kalla någon pajas, men du gör det lätt för dig eftersom du bara kommer med en svepande formulering. Vad är egentligen ditt problem?

    Kallberg är kontroversiell i många av sina åsikter, i vart fall med svenska mått mätt, men faktum är att han ligger rätt i sak med sina övergripande kommentarer kring de utmaningar försvaret har framför sig. Som diskussionsmotor fungerar hans synpunkter utmärkt och om man inte låser sig på detaljformuleringar eller språkval så framträder ett skarpt analytiskt sinne. Han bidrar med ett annorlunda synsätt som är befriande skalat från den strömlinjeformade, svenska modellen.

    SvaraRadera
  20. Personalen i Afghanistan känner förmodligen den största respekt för en flygförare som inte kan tänka sig att åka på mission utan ett gällande avtal!?

    Piloten har kanske lite ont i magen och hänvisar till flysäkerheten.

    Det finns ett avtal som gäller för personalen utomlands!

    SvaraRadera
  21. CI, FML kommer inte vinna det här. Det är ju bara läsa på din blogg...dom har ju redan förlorat. Hoppas dom förstår det och retirerar. /trupparen

    SvaraRadera
  22. @Anonym 11:53

    Tre fel av tre möjliga. Underkänt på alla sätt.

    1) "Personalen i Afghanistan ... osv." Ikläd dig inte rollen som tolkare för något du inte har en aning om. Svepande gissningar utan faktagrund leder ingen vart.

    2) "Piloten har kanske lite ont i magen ...". Om du läst CIs alla inlägg så inser du att han inte har och inte har haft ont i magen. Fel igen alltså.

    3) "Det finns ett avtal ...". Precis. Men poängen, vilket åter igen framgår om man läser CIs kommentarer, är att avtalet saknar en reglering vad avser de omkringliggande faktorerna - precis de punkter som CI med flera har efterfrågat.

    Tänk först, skriv sen.

    SvaraRadera
  23. Jan Otterström.

    Vilken ryggradslös tomte... *suck*

    Nu bränns det under fötterna janne lilla... det kan man utläsa av dina analytiska och kloka svar i artikeln.

    ta ditt ansvar.

    se art:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-avskedade-majoren-bjorn-via-sms_5763211.svd

    SvaraRadera
  24. @Anonym 11.53
    CI var på väg till sandlådan.
    Jag tycker synd om det inre tvång många armeknektar känt som indirekt tvingat dem på mission eftersom framtida karriär annars skulle stoppats.
    Att raljera över flygsäkerhet visar bara på din avundsjuka inställning till något du inte förstår.

    @Daniel
    Problemet är inte obligatoriet utan det katastrofala sätt införandes skötts på och att "den goda arbetsgivaren" inte existerar utan att misstroendeklyftan mellan ledning och oss på insatsförbanden gör att Marianergraven verkar grund.

    Det här är början på en personalförsörjningskollaps.

    SvaraRadera
  25. Dyrt utbildad personal kommer att lämna Försvarsmakten/Flygvapnet. Själv sitter jag på många kompetenser inom flyg. Är precis i min "bästa" ålder för att leverera och producera. Men istället för att köra järnet lämnar jag istället in en tjänstledighetsansökan för studier. Varför lämna ett stidspilotjobb? Jo pga total avsaknad av löneutveckling, ingen tydlig framtid, karriärsflytthets, oförstånd hos chefer, känner sig inte som en värdefull resurs, knasig prioritering (viktigare med administration än effekt) etcetc. Vad gör man som stridspilot efter 40 år? Nä, jag byter karriär. Vi stridspiloter är uttagna efter en viss profil. De må så vara att vi är feluttagna då vi inte accepterar det som nu händer som vissa kan påpeka. Men faktum är att så är fallet och många nu tittar på plan B. De som inte har en plan B uppfattar jag som att de bara glider med för att man har lån och familj. Trist. Dyrt för skattebetalare såklart.

    Jag svarade JA på obligatoriet. Hade jag frivilligt kunna tänka mig åka utomlands, absolut! Hade jag kunnat tänka mig att åka när Försvarsmakten bestämmer om det inte passar för mig? Nej. Så jag är kanske feluttagen trots allt..?

    Så sayonara Försvarsmakten. Nu väntar det civila ljuset!

    SvaraRadera
  26. Galileo:
    Irony - It's like goldy and bronzy, only it's made of iron

    Sumatra:
    Det här handlar inte om CI och vad han gått med på och inte gått med på. Mitt inlägg rörde hans definition på ofrivillig. Jag vidhåller att det är orimligt att påstå att personer som pga deras sociala eller ekonomiska situation tackat ja till ett jobb egentligen har tvingats till det.

    Anonym 11.38
    Hänvisningen till Kallberg verkar vara borta nu och jag vill inte diskutera om honom för mycket eftersom han inte är här och svarar men det intryck jag får av hans PS-sida med tramsiga personangrepp på Littorin, hysteriska domedagsprofetior om svensk brain-drain och onyanserad sensationalistsk EU-kritik är inte positivt.

    SvaraRadera
  27. Som hos så många andra har du även mitt stöd, CI.

    Jag sitter klockrent i sitsen du beskriver, lån på villa och bil, dessutom en fru som är mammaledig. Vad annat kunde jag göra än säga ja!? Valet var inte svårt, men var det frivilligt? Knappast... Med andra förutsättningar på det privata planet hade även jag sagt nej.

    Du är en föregångsman, jag beundrar ditt mod och hoppas för alla kollegor skull att du vinner striden även på pappret!

    /en simpel Lt

    SvaraRadera
  28. "Med mitt flygföraravtal ALFF så har jag rätt att gå i pension vid 55 års ålder. Går jag till ett civilt bolag så får jag räkna med att stanna till minst 65. "
    Om du med civilt bolag menar flygbolag, så får du inte flyga efter 65. Vissa länder har satt gränsen till 60, vilket kan ställa till det även för svenska bolag.

    Med tanke på ålder så vore en civil pilotkarriär en förlustaffär i jämförelse med en civil ingenjörskarriär. Fast möjligheten att fortsätta flyga spetsigt utanför FM borde väl finnas både på Saab och FMV, liksom möjligheten att jobba som ingenjör på militära projekt. Om det nu skulle finnas någon vilja till detta kvar nu.

    SvaraRadera
  29. Låt vara att svensk skadeståndspraxis är löjligt lågt hållen, det finns definitivt en poäng med att köra vidare till AD såtillvida att uppmärksamheten kring ditt fall med stor sannolikhet kommer åstadkomma en del positiva effekter hos er HR-funktion (läs: att åtminstone några rigida klantskallar förpassas till skuggorna).

    Sedan kan man ju alltid ställa sig frågan om inte detta med att snuva anställda på intjänade pensionsrätter är en affärsstrategi för i stort sett varje verksamhet som behöver kapa sina kostnader eller frigöra medel ? Jag har för mig att ett inte helt okänt telebolag gjorde exakt samma sak med sina telefonister och fältarbetare, fast den gången under outsourcingens täckmantel.

    SvaraRadera