tisdag 28 december 2010

Slutet på en era

Den sista flygningen med ungerska Mig-29 är nu genomförd. Förra året så lades ungerska flygvapnets L-39 också i malpåsen. Det innebär att fortsättningsvis så kommer ungerska flygvapnet att förutom transportflyg och helikoptrar bestå av 14 stycken Gripen.

Givetvis är detta en svår omställning för de ungerska piloterna och teknikerna. Ingen ungrare vill tillbaka till kommunisttiden, men på den tiden var det ungerska Flygvapnet stort. Mig-29 inköptes dessutom efter det att ryssarna lämnade landet, så det sågs som det första flygplan som ungrarna själva valt att köpa. I och med att ungern gick med i NATO så modifierades dessutom dessa Mig-29 med NATO-kompatibel radio och igenkänningsutrustning. För att verifiera de nya funktionerna har man deltagit i NATO-övningar med både Mig-29 och sina Gripen.

Men verkligheten kom ikapp ungrarna. Mig-29 kräver mycket underhåll och att driva två flygsystem parallellt blev helt enkelt för dyrt. Man fick hjälp från Ryssland för ett par år sedan för att restaurera en Mig-29 som stått förvarad utomhus under ett antal år, men precis när den var färdigrenoverad så havererade en Mig-29 under landning.

Frågan är bara vad man gör den närmaste iden? Ett flygvapen bestående av 14 maskiner är helt enkelt för litet. Om ett flygplan står på backen för underhåll så innebär det att 10% av hela parken är borta. Att L-39 lades i malpåse är ett stort problem då ungerska piloter genomför sin grundutbildning i Kanada på den gemensamma NATO-flygskolan, men vad ska de flyga hemma i Ungern medan de väntar på sin Gripen-utbildning? Vad ska högre officerare flyga som inte är influgna på Gripen, eller som har fått stabstjänst? Det sista kan låta som ett litet problem, men faktum är att det behövs för att säkerställa att flygvapnet får sin årliga budget. Som en interimslösning så hyr ungern in en tjeckisk L-159 och betalar för förbrukad flygtid, s.k. "power by the hour". De flesta i flygvapenleden skulle vilja anskaffa fler Gripen, men där finns det många hinder på vägen.

- Den ungerska ekonomin. Ungern är inte med i den s.k. PIIGS-klubben över europeiska länder vars ekonomi behöver saneras av EU. Men man är bra nära. Min bloggkollega Cornucopia hade ett inlägg om Ungern i somras och det har bara gått utför sedan dess. Utlandsskulderna är 80% och liksom Grekland och Frankrike så har man mycket förmånligt pensionssystem. En officer kan gå i pension med 80% av lönen efter 30 års statlig tjänst. En pilot räknar varje år han har flygtjänst dubbelt, vilket innebär att han teoretiskt kan gå i pension efter 15 år! Kommer försvarsdepartementet få pengar till anskaffning av fler flygplan när de andra departementen skriker efter större budget och finansdepartementet försöker att strama åt?

- Satsningen på Afghanistan. Liksom Sverige så är fokus i den ungerska försvarsmakten insatsen i Afghanistan. Man har ett PRT i Baghlan i den norra sektorn som gränsar till Sveriges PRT i Mazar-e Sharif. Det innebär att det förs samma typ av diskussion i Ungern som i Sverige, helikoptrar, minskyddade fordon och bättre utrustning till soldaterna. Framför allt helikopterfrågan börjar bli akut, då även de ungerska helikoptrarna av typ Mi-24 och Mi-8 börjar sjunga på sista versen. För tillfället befinner sig ett antal ungerska instruktörer sig i Afghanistan och utbildar det afghanska flygvapnet ANAAF att hantera sina helikoptrar som de bl.a. fått från Tjeckien.

Ett av ryktena som cirkulerar just nu är att Afghanistan kommer att anskaffa L-59/159 att använda som CAS-flygplan. Detta skulle kunna bli mycket intressant för både Ungern och Tjeckien. Tjeckien för att de får exportera sina maskiner som för tillfället bara står lagrade och Ungern för att de då kanske kan få en flygroll i Afghanistan som instruktörer, vilket innebär att ungerska flygvapnet får möjlighet att anskaffa fler flygplan. Helst skulle jag vilja se att ungrarna köper fler Gripen, men anskaffning av L-59/159 är bättre än ingenting och ger ungerska flygvapnet den kritiska massa av flygplan, piloter och tekniker det behöver för att bli robust.

Men jag förstår ungrarnas nostalgiska känslor just nu. Jag kände samma sak när jag flög mitt sista pass Viggen och när jag ett par år senare såg den sista flygningen med SK37 över Gärdet. Vi får se om veteranflyget lyckas få någon av våra Viggenflygplan i luften de närmaste åren. Certifieringsarbetet för dessa flygplan är värre än teknikernas underhåll...

1 kommentar:

  1. Det är nog inte allmänt känt att det är nästan omöjligt att hålla "nya" veteranplan flygdugliga pga certifieringen av ingående komplexa system. Så att se en JA-39A/B i luften om några år torde vara fullständigt uteslutet. /Nisse

    SvaraRadera