Årets 100 Wattare har delats ut. Det blev som vanligt pris till Försvarsmaktens reklammakare.
Tävlingen skiljer sig från Guldägget som avgörs på våren genom att det främst är effekten av reklamkampanjerna som bedöms, om annonsören har uppnått de mål i form av attitydförändring, ökad kännedom eller försäljning som satts upp.
Det mest intressanta priset är kanske det för långsiktig varumärkesvård som Apoteket tog hem. Det visar på att företaget lyckas upprätthålla den image som reklamen sprider.
Den bästa reklamen ett företag kan få är nöjda medarbetare som sprider ett positivt budskap om verksamheten. För Försvarsmakten är detta i dagsläget helt orealistiskt. Alla som jag pratar med är fruktansvärt uppgivna. När "hotbrevet" med det nya anställningsavtalet kom i somras kände sig många utpressade att skriva på. Men man trodde trots allt att det skulle lösa sig. När jag i förra veckan gick upp på min avdelning om berättade om min uppsägning så var det trist att se mina kollegors ansiktsuttryck. De påminde mig mest om chockade åskådare till en trafikolycka. Man inser att något hänt, men kan inte riktigt tro det.
Orföranden i juryn för 100 Watt har en del egna erfarenheter som kanske är aktuella för Försvarsmakten just nu. Budskapet i reklamen måste överensstämma med det faktiska agerandet hos bolaget.
– När det skrevs som värst stoppade vi reklamen, vad vi än sa förknippades det med rubrikerna. När vi började prata i köpta utrymmen igen fick vi tala om för kunderna vilka AMF verkligen är, ett seriöst bolag. Nu är vi åter det bolag man helst väljer som pensionsbolag.
Russia Launches ‘New’ Ballistic Missile At Ukraine – Reports
8 timmar sedan
Grattis då till annonsören Försvarsmakten, för inhyrd reklambyrås 50-wattspris i kategorin Samhällsreklam, för kampanjen Samarbetskampanjen. Samarbete även inåt organisationen är en gren som Försvarsmakten behärskar och har lyckats driva till ständigt nya höjder.
SvaraRaderaDe anställda i Försvarsmakten, och framförallt Chefsingenjören, får hålla tillgodo med att drabbas av en modern form av Nationens Tacksamhet. Som så många före honom.
http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/07/gastinlagg-from-grateful-nation.html
Ett inte helt ofarligt yrkesliv i första echelonen till nationens försvar och senast frivillighet att tjänstgöra i Afghanistan, belönas nu av En Tacksam Nation med den unika metoden ”The Swedish Way”. Därmed fullbordas med modärna och tidsenliga metoder en gammal svensk tradition.
Det viktiga är inte att vinna utan att deltaga, som det heter. Det har dock visat sig svårt att deltaga när man är avstängd. Det har också visat sig svårt att vinna, då lagets nyckelspelare blivit avstängda eller bytt klubb.
Själv så sitter jag här hemma och hoppas att den julklapp jag får av FM i år är fin.
SvaraRaderaAlla mina civila kamrater, ( här finns det även kamrater anställda av andra statliga myndigheter än FM) de ser fram emot sina julklappar av sin arbetsgivare.
i den civila världen är de oftast lite större än i den statliga men alla får ngt. mina kamraters arbetsgivare vill väl på detta lilla enkla sätt visa lite uppskattning för sin personal.
"Kära ÖB
Eftersom jag har förstått att du och dina närmaste medarbetare med iver läser dessa FM-bloggar så kan jag vara säker på att mitt brev kommer fram.
Jag undrar vad jag får i julklapp av dig i år?
Jag hoppas den blir finare än den min fru får( hon jobbar på en statlig myndighet hon med,så samma regler gäller för oss bägge två)
Jag hoppas det blir ngt som hela familjen har nytta av, du vet de som gjorde det stora arbetet när jag var borta och inte kunde komma hem.
Vänligen
Ifr en ödmjuk Officer på Livgardet"
Ni som önskar gåvor av AG påminner mig om alla fattiga svenska barn som i dessa tider tvingas att skicka tiggarbrev till en okänd farbror, som de dessutom ofta är rädda för. Så ser det nya Sverige ut.
SvaraRaderaFör egen del var vi så fattiga i min familj när jag var liten, att hade jag inte varit grabb så hade jag inte haft någonting att leka med.
Jag antar att 50 w:aren som Försvarsmakten vann, var den kampanjen att tydligöra försvarsmakten och sedan få individer att söka GMU.
SvaraRaderaMed tanke på vilka som defakto sökte och hur många som sedan blev kvar efter första sollnigen, så redan här borde nog kampanjen istället belönas med en överkryssad 100 W.
Vi har ännu inte sett hur många som tackar ja till sin tänkta placering, och vad det sedan är som rycker ut och defakto kan söka anställning (finns det pengar då för alla dessa???), är väl den intressanta mätpunkten då vi kan mäta reklamens effekt, eller...
Fast det är nog ett pris mest för inbördes beundran, vem av reklammakarna som gjort flashigaste/roligaste grejen i de andras ögon. Inte vilken defakto som givit faktiskt effekt till köparen.
Dessutom, det är ju så svårt att mäta....så det skiter vi i.....
Så för en tävling som delar ut priser innan man har kunnat mäta resultatet (om det ens går) ger vi en överkryssad 1000 Watare.
Galärslaven
"Såväl i fred som i krig skall vi samvetsgrant och efter bästa förmåga fullgöra våra uppgifter och lyda givna order. Vi skall vara vaksamma mot allt som kan äventyra landets säkerhet. Genom vårt personliga föredöme skall vi främja samhörighet och god anda inom försvaret."
SvaraRaderaTexten ovan känns kanske igen - och för de som glömt är det en del av soldaterinran.
Jag hade det tvivelaktiga nöjet att under en del av eftermiddagen bevista en tillställning med arméns plutonchef - förlåt - inspektör.
Det stora budskapet var ju ganska klart:
Sitt ner i båten, håll käften och passar det inte kan du dra åt helv...
Nu sa ju inte generalen saker och ting på detta sätt men budskapet var klart bl.a. citerades just soldaterinran och tre nyckelord lyftes fram:
- lyda order
- personligt föredöme
- främja samhörighet och god anda
Man kunde läsa mellan raderna att generalen var tämligen irriterad över vad som sas i bloggsfären och definitivt irriterad över att det fanns de som tyckte sig veta bättre än försvarsmaktsledningen.
Även Allan Widman fick sig en känga - "Allan Widman pratar skit!" syftandes till den debattartikel som publicerades angående TUAV. Tydligen har det trampats på en öm tå i detta stycke och i dagens svd fanns ett publicerat ett mediokert alster av C INS som svar på Allan Widmans debattartikel.
Några bilder tidigare hade generalen visat en bild med rubriken ledarskap och ett antal punktsatser bl.a. skulle man visa sociala hänsyn, ta tillvara på medarbetarnas kompetens och en hel del annat ledarskapssnömos. Här hade jag på tungan att fråga herr general hur uppsägning via sms och internet av någon som är synnerligen kompetent och på väg till insats rimmar med herr generals fina ord - men nu var det ju inte plutonchefen - förlåt - AI själv som skickade sms:et så frågan får vila
Även förbandsnedläggning kom upp på tapeten - generalens våta dröm är att frågan ska aktualiseras nästa höst.
Naturligtvis var rekrytering även på tapeten och det kommer att göra ont när verkligheten träffar generalen i ansiktet. Personligen undrar jag vem det är som blåser solsken i ars*let på ledningen för de verkar ju själva tro PP-bilderna de visar över rekryteringen...
Som sagt - sitt sner i båten, håll käften och passar det inte kan du dra åt helv*te...
...men vi ska ta tillvara medarbetarnas kompetens...
När jag och min kusin slogs när vi var små och den av oss som förlorade sprang gråtande till vår farmor brukade den gamla visa damen bara säga "den som sig i leken gett får leken tåla".
SvaraRadera