torsdag 30 december 2010

Den gyllene tidsåldern

När jag läste den här artikeln om XB-70 Valkyrie i Wired så fick det mig att tänka på ett besök jag gjorde för många år sedan på US Air Force Museum i Dayton, Ohio.

Det här är ett ställe som jag rekommenderar alla med ett sunt flygplansintresse och även nördar som jag själv att besöka. Här finns allt!

Mest imponerad blev jag när jag kom in i den stora hangaren. Att den är stor inser man när det står en XB-70 Valkyrie OCH en B-36 Peacemaker i samma hangar och det finns plats över för en massa annat småkrafs som X-15 och A-12 (föregångaren till SR-71).

Eftersom Wired redan har skrivit en hel del om XB-70 så koncenterar jag mig på B-36 som är ett av de mest imponerande flygplan som har byggts. Det är två exemplar som är särskilt värda att titta närmare på.

Det första experimentet var att installera en kärnreaktor ombord.

One of the modified B-36s studied shielding requirements for an airborne reactor to determine whether a nuclear aircraft was feasible. The Nuclear Test Aircraft (NTA) was a B-36H-20-CF (serial number 51-5712) that had been damaged in a tornado at Carswell AFB on 1 September 1952. This aircraft, designated the XB-36H (and later NB-36H), was modified to carry a 1 MW, air-cooled nuclear reactor in the aft bomb bay, with a four-ton lead disc shield installed in the middle of the aircraft between the 1,000-kilowatt reactor and the cockpit. A number of large air intake and exhaust holes were installed in the sides and bottom of the aircraft's rear fuselage to cool the reactor in flight. On the ground, a crane would be utilized to remove the 35,000 pound reactor from the aircraft. To protect the crew, the highly-modified cockpit was encased in lead and rubber, with a 1-foot-thick (30 cm) leaded glass windshield.[39] The reactor was operational but did not power the aircraft; its sole purpose was to investigate the effect of radiation on aircraft systems. Between 1955 and 1957, the NB-36H completed 47 test flights and 215 hours of flight time, during 89 of which the reactor was critical.

Det andra experimentet var att titta på möjligheten att ha eget jaktskydd ombord på flygplanet.

Other experiments involved providing the B-36 with its own fighter defense in the form of parasite aircraft carried partially or wholly in a bomb bay. One parasite aircraft was the rather miniscule McDonnell XF-85 Goblin, which docked using a trapeze system. The concept was tested successfully using a B-29 carrier, but docking proved difficult even for experienced test pilots. Moreover, the XF-85 was seen as no match for contemporary foreign powers' newly-developed interceptor aircraft in development and in service, consequently, the project was cancelled.

More successful was the FICON project, involving a modified B-36—called a GRB-36D "mothership"—and the RF-84K, a fighter modified for reconnaissance, in a bomb bay. The GRB-36D would ferry the RF-84K to the vicinity of the objective, whereupon the RF-84K would disconnect and begin its mission. Ten GRB-36Ds and 25 RF-84Ks were built and saw limited service in 1955-1956.

Projects TIP TOW and Tom-Tom involved docking F-84s to the wingtips of B-29s and B-36s. The hope was that the increased aspect ratio of the combined aircraft would result in a greater range. Project TIP TOW was canceled when the combination of two EF-84Ds and a specially modified test EB-29A crashed, killing everyone on all three aircraft. This accident was attributed to one of the EF-84Ds flipping over onto the wing of the EB-29A. Project Tom-Tom, involving RF-84Fs and a GRB-36D from the FICON project (redesignated JRB-36F), continued for a few months after this crash, but was also canceled due to the violent turbulence induced by the wingtip vortices of the B-36.


Faktum är att den B-36 som står utställd är en som var tänkt att användas i XF-85 experimentet. Den blev dock aldrig färdig i tid, så i stället användes en B-29. Att koppla loss från B-29:an var inget större problem. Utmaningen kom när när piloten skulle ansluta igen. Om lufttankning är krångligt så är det ingenting mot att docka med ett annat flygplan. Det första försöket lyckades, men i andra försöket så slog piloten loss huven på sin XF-85 när han kolliderade med anslutningskroken.

Det som slår mig när man går igenom US Air Force Museum är utvecklingen under 50- och 60-talen. Det fanns oändligt med pengar för flygforskning när Kalla Kriget var som kallast. Och inga typer av projekt var omöjliga. Någon forskare med tjocka glasögon kom på en idé och generalerna och politikerna var aldrig ovilliga att försöka pröva på något nytt. Det här var den gyllene tidsåldern för flygplanstillverkarna. Testiloter var bara en förbrukningsvara! Vi chefsingenjörer var på den tiden gudar! :-)

Kommer ni till Ohio så rekommenderar jag att gå på US Air Force Museum och sedan avsluta dagen med en god middag på någon av alla de Amish-restauranger som finns på bondgårdar kring Dayton. En hel friterad kyckling med riktig potatismos och brun sås är en höjdare.

Som julunderhållning kan ni se det här avsnittet av Discoverys serie "Wings" som handlar om B-36.

P.S: Warner, ge ut "The right Stuff" på Blueray snarast! Och varför inte en Blueray utgåva av "From Earth to the Moon"?





Slutet på sagan blev givetvis sorgligt...



19 kommentarer:

  1. Tyckte mig se Brigadgeneralen i amerikanska flygvapnet, tillika Hollywoodskådespelaren, James M. Stewart i filmen överst.

    http://en.wikipedia.org/wiki/James_Stewart

    Imponerande maskiner...

    SvaraRadera
  2. "Vi chefsingenjörer var på den tiden gudar! :-)"

    Hahahahahahaha..... Lite för mycket att dricka i jul, kanske?

    Nä, håller med. Tillräckligt knäpp idé så kör!
    B-36 med det passande namnet som verkar vara gångbart även idag hos en viss supermakt, bomba dom till demokrati, är en häftig konstruktion som dock kom i precis fel skarv tiden.
    Jättelika motorer som dock för att försöka hänga med i tiden fick "förstärkas" med fyra jetmotorer. Snygg kombo! Undrar hur det var att "gasa" med 10 (!) reglage.....fast på den tiden hade man väl en ingenjör som skötte allt sånt på flightdeck....
    Vilken pjäs!
    Ibland undrar man om det inte var bättre förr.... ;-)

    SvaraRadera
  3. Intressant illustration i wikipediaartikeln om XB-70.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:B-70_mission_profiles.png

    SvaraRadera
  4. Man under hur det kändes att stå bredvid när Six turning och four burning drog på ;)

    Filmtips i sammanhanget är Strategic Air Command (sv. Rymden är mitt liv [fenomenal svensk titel där]), det översta klippet är hämtat ifrån denna rullen. Mer info: http://www.imdb.com/title/tt0048667/

    SvaraRadera
  5. Som tur är tänkte de till när de byggde National Museum of the United States Air Force (tidigare USAF Museum) och lade det långt ifrån annan bebyggelse vilket gjort det möjligt att expandera allt eftersom. Fantastiskt stora hangarer är det också, vilket ger möjlighet att ställa ut både många och stora flygplan. Tyvärr blev det inte så med vårt flygvapenmuseum.

    B-36 och XB-70 står dock inte i samma hangar, B-36 står i den hangar för kalla kriget som stod klar 2003 (innan det i hangaren för andra världskriget) och XB-70 står i annexet med övriga provflygplan, efter att ha stått utomhus i många år. I hangaren bredvid XB-70 finner man flera gamla presidentflygplan.

    SvaraRadera
  6. @Anonym 03.01: James Stewart är en av de Hollywood-hjältar som verkligen förtjänar ordet hjälte. Hans flygkarriär under VK2 talar för sig själv. Dessutom en utmärkt skådis!

    SvaraRadera
  7. @Anonym 05.54: Jag var där 1998, så mycket har nog hänt. Det är möjligt att minnet sviker mig, men jag har för mig att de då stod i samma hangar.

    Det kan i och för sig vara så att jag blandar ihop utställningen lite och så att det var XB-70 stod bredvid den B-29 som användes med XF-85.

    SvaraRadera
  8. Jag var där 1992 och 1998. Åtminstone första gången stod XB-70 utomhus och båda gångerna stod B-36 i WWII-hallen där den stod 1971-2003. Jag var mest intresserad av hallen med diverse prototyper, F-117 hade de redan 1992, men 1998 fanns även YF-22 och Tacit Blue där. Annexet inne på Wright Patterson AFB var också intressant.

    Den virtuella visningen av fd USAF Museum visar en karta över utställningen:
    http://www.nmusafvirtualtour.com/

    Här finns även en presentation av museets historia:
    http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/document/AFD-080122-047.ppt

    Hur som helst är B-36 och XB-70 fantastiska flygplan båda två och det är ett mycket bra museum. Det är nästan så att en dag är för lite om man ska se allt och verkligen ta del av alla utställningar och inte bara springa igenom och titta lite på flygplanen. De har dessutom planer på att expandera med ytterligare en hangar.
    http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/document/AFD-070424-012.pdf

    Synd att vårt flygvapenmuseum är så litet och inträngt att det blir svårt att expandera även om pengarna fanns. Den nya utställningen rymmer dessutom färre flygplan än den gamla gjorde innan man byggde ut.

    SvaraRadera
  9. När jag var där så blev jag imponerad av ambitionsnivån. De hade just målat en Ju 88(?) men så hade en veteran besökt och sagt att undersidan var för ljus (eller mörk), så den skulle de måla om.

    Och Smithsonians motsvarighet till förrådet i Ryd var ungefär som en del slarviga flygmuseer på närmare håll.

    Det är alltså inte bara så att det var en guldålder utan de är också märkbart stolta över den.

    SvaraRadera
  10. Hmm.. Undrar om det inte är dags för en lång semester i USA och åka runt på diverse flygtillställningar. Jag kanske ska utnyttja ÖB:s present på ett bra sätt! :-)

    SvaraRadera
  11. De bästa arvtagarna till 1950:talets amerikanska flygföretag anser jag vara Scaled Composites, Saab och Space-X, de utvecklar utan att det blir utdragen gegga av projekten.

    SvaraRadera
  12. Jag hade också för mig att XB-70 och B-36 stod i samma utställningshall när jag besökte museet i mitten av 90-talet, men jag kan minnas fel. Dags att leta rätt på de gamla fotoalbumen.

    Ett annat intressant flygplan som fanns där i utställningen om Kalla Kriget är B-58 Hustler. Den syns även på bilden ovan i formation med B-36 och B-52. Med det flygplanet pratade man om att man hade uppnått en kostnad som översteg kostnaden för flygplanets vikt i guld. Jag minns speciellt katapultstolen från det flygplanet. Den skulle klara utskjutningar i hög överljudsfart och var utrustad med ett skal "clam-shell" som slöt till om piloten vid utskjutning. Undrar om det testades skarpt...

    -- MFI


    -- MFI

    SvaraRadera
  13. Angående att docka jaktflygplan med andra större luftfartyg så kan det vara värt att nämna luftskeppen USS Macon och USS Akron som byggdes under tidigt 30-tal i Akron, Ohio och som gjorde en kort tjänst i Navy innan de förolyckades. Ett sådant luftskepp kunde bära med sig fyra jaktplan som kunde släppas loss och åter docka med luftskeppet efter avslutat uppdrag. Liknande koncept som XF-85 och B-36, men i lägre farter och med mindre vortex-virvlar.

    Enligt vad jag har förstått så var XF-85 ett riktigt dåligt flygplan, vilket inte gjorde det hela enklare...

    -- MFI

    SvaraRadera
  14. @MFI: Jag jobbade faktiskt då och då på Lockheed Martin i Akron där vi byggde Gripensimulatorerna till Flygvapnet. En av de gamla luftskeppshangarerna finns kvar och bevaras som kulturhistoriskt minnesmärke. Behöver jag nämna att den är gigantisk!?

    SvaraRadera
  15. Jag har också viss erfarenhet av Akron...

    -- MFI

    SvaraRadera
  16. @MFI: Misstänkte nästan det... ;-)

    Här finns mer att läsa om Goodyears hangar i Akron.

    http://www.goodyearblimp.com/history/wingfoot.html

    SvaraRadera
  17. B-58 och XB-70 hade snarlika "Stanley Escape Capsule". Med XB-70 skedde ett haveri, där en lyckades skjuta ut sig. B-58 hade ett flertal haverier och i flera fall användes räddningssystemet.
    http://www.ejection-history.org.uk/Aircraft_by_Type/B-58_hustler.htm

    Jag kan tänka mig att B-52 och XB-70 stod i samma hall ett tag, vilket också det borde visa på hur stora utställningsytor de har. Det är intressant att se hur mycket rynkor den gamla damen har när hon står på backen. När jag var där sist stod B-52:an i samma hall som YF-22 och Tacit Blue, men dessa har nu flyttats.

    SvaraRadera
  18. @CI: Vi får ta en öl någon gång och prata Akron-minnen.

    Man ska inte blanda ihop hangaren i Wingfoot Lake med Airdock som ligger vid Akron-Fulton-flygplatsen. Två stora luftskeppshangarer i Akron och båda har historiska anor. Jag visste inte när jag var i Ohio att hangaren i Wingfoot Lake användes så tidigt som den gjorde, men det var bara för "Blimps". Den används fortfarande för Goodyears nuvarande blimpar.

    Information om den stora hangaren som användes för USS Akron och USS Macon kan man bl a hitta på Wikipedia:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Goodyear_Airdock

    Jag får med detta önska CI och alla andra ett Gott Nytt År!

    -- MFI

    SvaraRadera
  19. @MFI: Ja, Akron är ju fortfarande känd mark för Goodyear. Nu dock i ett helt annat sammanhang.

    Om jag inte minns helt fel så var det en hel del som ville frakta hem amerkanska däck på lättmetallfälgar i lådor märkta "simulatorreservdelar".

    SvaraRadera