Jag cyklar varje dag till jobbet. Vintern var en plåga med snö och is att halka runt på, men som läget är just nu med rullgrus överallt så gäller det att fortfarande ta det försiktigt i kurvorna.
Även Saab har fått grus i sitt försäljningsmaskineri.
- I Indien har demonstrationen av JAS 39C/D avslutats. Indierna är dock inte helt nöjda utan vill ta en närmare titt på Gripen Demo. Saab och FMV är dock inte helt förtjusta i att behöva skicka den till Indien då den behövs i utprovningen i Sverige för att ta fram NG versionen eller Gripen E/F. Personligen så tror jag inte så mycket på den här affären. Möjligtvis så kan Gripen lyckas om USA tappat förtroendet hos Indien genom att sälja F-16 till Pakistan. USA sitter i en rävsax, då bättre relationer med Pakistan kan förbättra läget i Afghanistan. Ryssarna har haft kvalitetsproblem med Su-30 och Mig-29, vilket innebär att även Mig-35 kan vara ur leken. Dock så har indierna ett pågående flygtekniskt samarbete med Ryssland som dom nog gärna vill fortsätta och PAK FA T-50 kan vara en framtida intressant lösning då motsvarande teknik från USA knappast lär finnas med i det potentiella amerikanska exportutbudet till länder som Indien. Men oavsett vad som händer med de amerikanska och ryska alternativen så lär Rafale och Eurofighter, som till skillnad från Gripen E/F redan finns i produktion, nog i slutändan bli för svåra att slå.
- I Brasilien har Gripen fått högsta betyg av flygvapnet och den brasilianska industrin och nu förordar även facken Gripen då den ger flest arbetstillfällen i Brasilien. Men president Lula verkar ha låst sig på Rafale. Att det tar så lång tid för Lula att få slutrapporten officiellt i näven beror nog på att hans medhjälpare håller på att ta fram en bra motivering för att köra över sitt eget flygvapen och sin egen industri. Politiska kontakter väger tungt i dessa sammanhang och Frankrike har viftat med stora köttben som att bl.a. försöka stötta Brasiliens anspråk på att få en permanent plats i säkerhetsrådet. Med en sådan makt inom FN blir Brasilien de facto en gigant i Sydamerika som kan börja ställa krav på sina grannar utan att övriga FN kan lägga sig i. Beslutet måste dock tas ganska så snart. Annars blir det för nära presidentvalet och då har Lula förlorat sina möjligheter.
- I Thailand fortsätter demonstrationerna och detta kan i första hand påverka Batch 2 med försäljning av ytterligare sex Gripen flygplan och ett Saab 340 AEW. I andra hand försvårar det kommande försäljning för att ersätta de övriga F-5 flygplanen i Thailand samt att eventuellt utöka stridsledningssystemet och kanske även Rb-15 för sjömål.
- I Rumänien försöker USA att kränga gamla F-16 Block 15. Detta är dock gammalt skrot som rumänerna får mer eller mindre gratis mot att senare uppgradera till modernare F-16. JSF tror jag knappast rumänerna har råd med. Rumänska flygvapnet är givetvis sugna då det är billigt för tillfället, men regeringen måste nog följa EU lagar och öppna för en konkurrensutsatt upphandling, vilket kan öppna banan igen för Gripen. JSF har för övrigt precis planerats att få en uppgradering att bära kärnvapen, vilket ligger helt i vad rumänerna kan behöva (ironi).
Problemet för europeisk flygindustri är att dom i dagsläget saknar långsiktiga ordrar. Kommer inga inom närtid kan det innebära att när de nuvarande leveranserna är klara någon gång mellan 2013-2015 så är det stopp i produktionen och därmed slut för den europeiska flygindustrin. Då har även alternativa flygplansproduktioner i USA som F-15, F-16 och F-18 avslutats. Vad finns då kvar att välja på? JSF, ryskt eller kinesiskt. Jag misstänker att USA även inser detta och att detta är en av anledningarna att man nu börjar erbjuda Super Hornet till Danmark och F-16 till Rumänien. Även USA kan kanske i framtiden behöva billiga flygplan som komplement till de allt dyrare F-22 och F-35.
P.S. När jag ändå har grus som ämne i detta blogginlägg så kan jag lika gärna spela vidare på det temat men som Monthy Python, "And now to something completely different". I Irak har USA verkligen fått grus i maskineriet. Det visar sig att den lokala sanden (som borde finnas i överflöd) helt enkelt inte är tillräckligt bra för att använda till betong. I stället får man importera. Hmmm... var det 1 april på den här nyheten? Den som lyckas med konststycket att sälja sand till Irak borde Saab illa kvickt anställa som chef för sin marknadsföringsavdelning.
Uppdaterad 10-04-07, 23:27
Brasilianska åklagare ska nu granska vad som ligger bakom Lulas uttalande om att köpa Rafale trots att den visat sig dyrare än Gripen. Det innebär att just nu står det 4-0 till Gripens fördel. Tyvärr så är spelreglerna i denna match att sista målet vinner...
Uppdaterad 10-04-08, 18:57
Det ser mörkare och mörkare ut för var dag i Thailand.
Thailands premiärminister Abhisit Vejjajiva utlyste igår undantagstillstånd i Bangkok sedan demonstranter stormat parlamentet och tvingat ledamöter att fly. Om de så kallade Rödskjortorna inte avblåser protesterna väntar en våldsam sammanstötning med militären.
Att myndigheterna går ut och stänger en TV-station visar att dom inte har helt koll på händelseutvecklingen och börjar bli desperata.
Frågan är var armén har sina sympatier? Att officerarna stöttar kungahuset och är emot Thaksin är helt klart, men var står soldaterna? Det thailändska försvaret är strängt hierarkiskt med stora avstånd mellan befäl, underbefäl och soldater.
Uppdaterad 10-04-10, 11:09
Även i Sydafrika finns det oroväckande tendenser. ANC försöker gå en smula för fort fram med att ge tillbaka makten till den svarta delen av befolkningen. Detta kan skapa kraftiga motreaktioner som vi nu ser bl.a. vid begravningen av nationalistledaren Eugène Terre'Blanche. Man borde ta skräckexemplet med sin granne Zimbabwe som en kraftig varning för hur det kan gå om pendeln drivs för långt åt andra hållet. Det är inte en slump att Makhadobasen där Gripenflygplanen baseras ligger nära just denna gräns.
Visa större karta
Hur påverkar detta läge Gripen i Sydafrika? Leveranserna komer att fortsätta, men diskussionen om eventuella mutor i samband med försäljningen kan ta fart igen. Det största problemet är dock avhoppen från det sydafrikanska flygvapnet. Många välutbildade sydafrikaner lämnar landet då dom dels anser att dom inte kan göra karriär längre (pendeln har slagit över så att numera är det till viss del till nackdel att vara vit), men att säkerhetsläget inte är det bästa. För den som varit i Sydafrika så är detta lätta att förstå när alla hus har taggtrådsstängsel och höga murar. De sydafrikanska piloterna åker till Australien som rekryterar både piloter till sina F-18 Super Hornet, men även u-båtspersonal till sina Collinsubåtar.
Tittar vi på potentiella Gripenkunder i Europa så har de flesta problem med sin ekonomi. Många ligger långt utanför EMU konvergensvillkor. Den enda potentiella kandidaten idag är Bulgarien (även om statistiken 2009 nog är sämre)! Norge klarar av villkoren, men har som sagt var intresset år ett annat håll. Holland och england ligger och svajjar med ekonomin vilket lär påverka deras intressa av JSF. Ekonomin är en mycket stor faktor i det engelska parlamentsvalet 6 maj. Hur Italien sedan ska ha råd med JSF, det vette sjutton...
Uppdaterad 10-04-10, 18:08
Nu har demonstrationerna i Bangkok lett till de första dödsfallen.
Säkerhetsstyrkorna satte in eldgivning, vattenkanoner och tårgas medan demonstranterna svarade med stenar och flaskor. Sent på lördagskvällen hade drygt 170 demonstranter och poliser skadats. Fyra av de regeringskritiska rödskjortedemonstranterna och en japansk tv-man hade dödats i sammandrabbningar med militären.
Enligt Bangkok Post är antalet dödade nu uppe i 8 stycken och många är skadade, varav många militärer. Myndigheterna försöker nu förhandla fram ett eld-upphör med ledaren för UDD.
Svenska ambassaden har tidigare i veckan gått ut med uppmaning om att undvika folkmassor i Bangkok. Ambassaden uppdaterar hela tiden informationen om läget i landet på sin hemsida.
Uppdaterad 10-04-11, 10:49
Antalet döda efter gårdagens sammandrabbningar fortsätter att stiga. Frågan är vad som händer idag när militärerna har lovat att rensa ut de sista fästena för Rödskjortorna?
Uppdaterad 10-04-12, 07:41
De nuvarande Gripenoperatörerna Tjeckien, Ungern och inte minst Sverige har val i år som kan komma och påverka hur dom tänker operera Gripen i framtiden.
- I Tjeckien har det varit debatt kring eventuella mutor eller inte i samband med BAE försäljningsansträngningar. Den senare affären med FMV var en helt separat upphandling.
- I Ungern har det varit stora frågetecken kring hur stor påverkan det högerextrema partiet Jobbik skulle få, men efter första valomgången så tyder allt på att Fidesz kommer att få så stor majoritet att inte behöver luta några beslut på samarbete med Jobbik eller MSZP. Jobbik är för att minska det internationella samarbetet med EU och NATO och detta hade kunnat påverka hur Gripen är tänkt att använda i framtiden.
- I Sverige så lovar (s) att riva upp många försvarspolitiska beslut om dom kommer till makten. (s) är för stöd till svensk försvarsindustri och mot bland annat det nya personalsystemet. Men om vi fortsätter att sponsra svensk industri så måste pengarna tas från nogon annan del av verksamheten. För att tro att FM budget blir större efter valet är nog att hoppas på för mycket.
Uppdaterad 10-04-12, 20:15
Jobbik går nu ut och slår sig för bröstet och säger att man nu har mandat för att driva igenom några av sina "hjärtefrågor".
- Vi tänker inte bedriva någon fridfull och nästan osynlig politik med dessa 17 procent i ryggen, sade Vona och preciserade att det innebär att arbeta för "en lösning på problemen kring den zigensk-ungerska samexistensen".
- Det betyder att utrota zigenarbrotten, förklarade Vona.
Romerna utgör mellan fem och sju procent av den ungerska befolkningen. I den ekonomiska kris som gjort var tionde ungrare arbetslös har Jobbik funnit god jordmån för att skylla problemen på romerna.
EU:s spanska ordförandeskap välkomnade på måndagen det ungerska valresultatet men uttryckte oro över Jobbiks framgångar.
Fidesz kommer nu att få balansera på en mycket smal planka. Man måste vara mer populistiska än MSZP vars strama ekonomiska politik ledde till deras katastrofval. Samtidigt får man inte låta Jobbik få för många köttben, då det kan få EU att ta avstånd från den ungerska politiken.
Men hur det än blir så misstänker jag att Fidesz kommer att vara mindre positiv till internationella satsningar inom ramen för NATO. Ska man driva en mindre stram ekonomisk politik så gäller det att hitta utrymme för detta och försvarsbudgeten är liksom i övriga europeiska länder tacksam att ge sig på och lär indirekt ge pluspoäng mot Jobbik som vill minska NATO deltagandet till förmån för försvar av Ungern.
Uppdaterad 10-05-11, 22:47
I Sydafrika växer missnöjet och rädslan bland de vita, vilket ger grogrund för extremhögern. Sommarens fotbolls-VM som var tänkt att bli en PR kampanj för det nya Sydafrika kan i värsta fall bli startskottet för ökade konfrontationer mellan framför allt boerättlingar och ursprungsafrikaner.
Leveranserna av Gripen till det sydafrikanska flygvapnet fortsätter dock och nu har den första ensitsiga C-versionen av Gripen levererats. Totalt har man nu fått nio 39D Gripen (varav en används för tester) och en 39C Gripen. Sammanlagt ska 9 st 39D och 17 st 39C levereras.
Uppdaterad 10-05-15, 00:17
Läget ser ganska så allvarligt ut i Thailand.
Reportrar på plats beskrev Bangkok som en stad i krig, där soldater sköt in i en park och helikoptrar flög på låg höjd. De rödklädda demonstranterna kastade sten och sköt av fyrverkeripjäser mot soldaterna, enligt vittnesmål.
Bland de skadade finns tre journalister - en kanadensisk tv-journalist och två thailändare.
Militären säger att man inte har för avsikt att driva bort demonstranterna från det befästa huvudlägret i Ratchaprasong under dagen.
- Men vi väntar oss mer våld i kväll, säger överste Sunsern.
Uppdaterad 10-05-15, 09:23
Omvärlden börjar nu reagera på det ökade våldet i Thailand.
FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon vädjade till parterna att upphöra med våldsdåden som skakar landet och att åter tala med varandra. Ban sade att han följer det snabbt växande våldet med "stigande oro" och att han är bedrövad över de civila dödsoffren, varav ett par journalister.
Även utrikesdepartementet i Washington uttryckte oro och uppmanade till återhållsamhet.
Jag har dock inte sett några officiella reaktioner från Sverige. Om oroligheterna fortsätter, hur tänker vi göra med t.ex. supportgrupperna? Nu är Surat Thani ganska långt från Bangkok, men eftersom det är en militärbas så visar vi att vi tar regeringens sida i konflikten. Hur gör vi om det i stället för nyval blir en ny militärkupp?
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
4 timmar sedan
Angående Gripen och Indien. Om jag förstått det rätt så gjorde Gripen D utomordentligt bra ifrån sig vid testerna i Leh i Indien. Men, villkoren och kriterierna för att få ställa upp i MRCA är att göra det med det plan man tänker sälja, alltså måste SAAB av formella skäl ställa upp med NG för tester. Det verkar snarare som att IAF är såpass nöjda med Gripen att man ger det en chans att "rätta sig i ledet". Eftersom NG och D har olika motorer är det väl heller inte så konstigt om man vill testa något man planerar att spendera åtskilliga miljoner dollar på i sin tänkta miljö? Rafale i Indien tror jag inte mycket på då det kostar 3 gånger mer än Gripen i underhåll. Jag tror heller inte att man är beredd att ge Frankrike ännu mer nu efter dealen för att uppgradera sina Mirage-plan.
SvaraRaderaDet har exporterats en hel del svensk sand till Saudi Arabien för att det inte fanns rätt sort (reningsverk har jag för mig) och nu är det exportförbud på sand och grus från Saudi Arabien.
SvaraRadera@Henrik: Vi gjorde fullt OK från oss. Alla hade problem med värmen, men det blev inte tvärstopp som för Eurofighter.
SvaraRaderaFrågan är bara vad utvärderingarna egentligen ger. Viss så visar dom på att flygplanen kan flygas på plats i landet, men hur mycket nytt ser Indierna. Prestandamässigt så är Gripen ett mindre flygplan än t.ex. Eurofighter och Rafale. Men frågan är vad indierna egentligen är ute efter? En Eurofighter är i min mening lite väl lik en Su-30 MKI. Varför ha två olika flygplanstyper med ungefär samma förmåga? Ur logistisk synpunkt är det korkat. Bättre då med olika förmågor som kompletterar varandra.
Indien har t.ex. kvar Mig-21 som en interceptor vid sin Forward Operations Base. Mig-21 är ett gammalt flygplan, men som snabb interceptor att stiga till höjd finns det få som matchar den.
Men Gripen NG har dock fortfarande en stor nackdel och det är att det "bara" är en prototyp.
http://theasiandefence.blogspot.com/2010/04/indian-air-force-gives-gripen-ng.html
Man kan dock vända på det och säga att en kund har kanske större chanser att påverka innehållet än på t.ex. Rafale och Eurofighter.
Det här stod på www.bharat-rakshak.com
SvaraRadera"The Gripen Ds did sensationally in their tests when they were in India recently. The D restarted and took off from Leh with a loadout of 2.6 tonnes which included air to air missiles and underwing fuel tanks. The heat test went off very well in Jaisalmer. It meant placing the aircraft in the sun for a designated period of time, firing her up and flying her at maximum speed at low altitude while checking out all the systems. They also dropped a bomb flying out of Jaisalmer. They also did tanking ops.
And ... no need to hold your breath any longer ... the Demo will be here in mid May and will likely do the Leh trip again and anything that the Indian Air Force requests. They were earlier unable to bring in the Demonstrator because of tasking with the Swedish Air Force which happened at exactly the same time that they were supposed to come to India.
Indian Air Force pilots travel to Sweden in the next few days. They are free to fly the Demo there if they want though they will be firing an AMRAAM off a D platform.
My sources tell me that Indian Air Force pilots loved the jet while it was here, particularly its man-machine interface and the intuitive nature of the setup ...
Please note the following riders to this post:
1. I do not endorse any of the MMRCA competitors.
2. I sincerely hope the Indian Air Force gets the plane it wants and the decision is NOT a political one.
3. I am not aware of the performances of the other competitors though I have NOTHING to suggest that they have done badly.
Vishnu Som
Associate Editor and Senior New Anchor
NDTV"
Hur gick det för Rafale?
För några år sedan exporterade Sverige sand till Saudiarabien; den lokala varianten dög nämligen inte till de infiltrationsdammar som skulle byggas i ett vattenprojekt.
SvaraRaderaOm Saudiarabien och sand:
SvaraRadera1) Jag har för mig att något svenskt sandtag på 60-talet exporterade sand som slipmaterial för saudiska moskéer.
2) Redan under första Gulfkriget (alltså 1990) visade det sig att saudisk sand är för finkornig för att passa i sandsäckar. Även då uppstod sandimport ...
Lite mer skvaller om MMRCA utvärderingen:
SvaraRaderahttp://www.24dunia.com/english-news/shownews/0/Assessment-of-MMRCA-trials-will-be-fair-says-IAF-Chief/5785150.html
http://www.24dunia.com/english-news/shownews/0/Sweden-s-Gripens-head-for-AFS-Jaisalmer/5708106.html
http://livefist.blogspot.com/2010/03/four-mmrca-contenders-fail-leh-trials.html
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?176660-Four-MMRCA-Contenders-Fail-Leh-Trials!
http://www.defence.pk/forums/india-defence/52067-four-mmrca-contenders-fail-leh-trials.html
http://russiadefence.englishboard.net/russian-arms-export-contracts-f13/indian-mrca-tender-news-t299.htm
http://www.irandefence.net/showthread.php?t=33671&page=11
http://www.network54.com/Forum/211833/thread/1269658769/last-1269778199/4+MRCA+contenders+FAIL+High+Alt+Trials
Alla tävlande verkar ha haft problem med värmen samt höjden på flygplatsen i Leh. Gripen klarade det dock förvånansvärt bra.
Leh ligger på över 3200 meters höjd, vilket faktiskt innebar att man var rädd för att piloterna skulle drabbas av höjdsjuka under det korta stoppet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leh
http://en.wikipedia.org/wiki/Leh_Kushok_Bakula_Rimpochee_Airport
Ryssarna kanske inte riktigt vill marknadsföra sin hangarfartygskapacitet?
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=N6EsCqHQAmc&feature=related