Saab är just nu i Indien med två stycken Gripen för att demonstrera vad dom har att erbjuda indierna i deras MMRCA utvärdering. Indierna är dock en smula sura äver att det bara blev C/D versionen och inte vår Demoplattform för NG.
Sweden flies its Gripen fighters into Bangalore for MMRCA-related trials – but India’s Business Standard reports that they’ll be JAS-39D Gripens, not the new Gripen NG. That could get the platform disqualified, depending on the decisions made by the IAF and Indian MoD:
“The Gripen NG… has always been one of the hottest contenders in the fray. Saab’s default on the MoD’s trial directive, which lays down that the fighter being offered must be the one that comes for trials [leaves it] vulnerable to disqualification…. the Swedish Air Force, having opted to buy the Gripen NG, has ordered a series of improvements on the Gripen NG prototype. With those under way, Sweden’s flight certification agency, SMV, has ruled that the prototypes require additional flight-testing in Sweden before the aircraft can be sent to India…. Sources close to the Gripen campaign say IAF pilots will be offered a chance to fly the Gripen NG during a visit to Sweden from April 6 to April 10. Gripen International will also ask for fresh dates for bringing the Gripen NG to India for trials.”
Våra motståndare i tävlingen har också fått en del problem.
- Ryssland har haft kvalitetsproblem med Mig-29 och Su-30, vilket har påverkat även Indiens flygplan. Detta lär knappast vara till Rysslands fördel när det gäller att försöka sälja Mig-35. Å andra sidan så har Indien gått ut med information att man avser att samarbeta med Ryssland i utvecklingen av ett genreration 4.5 - 5 flygplan, troligtvis PAF-FA T-50.
- USA exporterar F-16 till Pakistan, vilket knappast lär glädja indierna. Det innebär att Den F-16 Block 60 som är en utveckling av UAE varianten kan få blandade reaktioner. Åandra sidan är Indien ute efte förbättrat västsamarbete att komplementera det östsamarbete dom redan har dragit igång. USA lär också vilja exportera F-16 då detta kan hålla Lockheed Martins produktionslina levande. Det gäller att ha ett billigt alternativ att falla tillbaka på om JSF skulle visa sig bli för dyrt för att ersätta alla amerikanska stridsflygplan i dagens förråd. Dessutom vill man nog gärna ha ett alternativ att erbjuda den NATO länder som inte har råd med JSF.
Då återstår Eurofighter eftersom fransmännen drog sig ur tävlingen förra året. Dom kom till Indien med fyra flygplan från Luftwaffe som flög dit tillsammans med Luftwaffes nya A310MRTT tankningsflygplan. Ryktet säger dock att i ett av delmomenten som bestod i att landa på en bana som ligger på 3000 meters höjd så fick Eurofightern problem och tog sig inte därifrån på egen maskin.
En intressant aspekt av denna affär kan bli att Saab får oväntade affärsparters.
The Indian Air Force (IAF) may run a separate radar competition in tandem with its Medium Multirole Combat Aircraft(MMRCA)programme, Russian industry sources have told Jane's. Indian Ministry of Defence (MoD) and IAF officials have reportedly discussed requesting proposals for an active electronically scanned array (AESA) radar that would parallel the tender selection process for the aircraft itself.
"If so this would give the Indians the option of fitting the Selex [Galileo Vixen 1000E/ES05 Raven] radar that is being developed for the [Saab] JAS 39 Gripen NG into the MiG‐35, or integrating the Phazotron Zhuk MAE radar into the Gripen," said a Russian analyst. (Jane’s Defence Weekly 2010‐03‐01).
Hmm... Zhuk MAE radar i en Gripen. Vem hade trott det för några år sedan?
söndag 28 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inte för att vara picky, men fransmännen med Rafale är kvar i leken vad jag förstår. Så som jag förstod det åkte de ur för ett tag sedan, men efter mycket diplomatisk press, lyckats ta sig in i tävlingen igen. Eller har jag fel? Dessutom är de på väg att vinna en upphandling om motorer till indiernas egna plan Tejas. Dessa motorer ska vara samma som sitter i Rafale, vilket lär öka chanserna..
SvaraRaderaSen verkar indierna rätt så "pissed" för att NG versionen inte flög dit. Indierna har ju dock som bekant varit i Sverige och provat den här, och jag tvivlar på att detta skulle vara en nyhet för indiska flygvapnet..
@Henrik: Rätt. Rafale är tillbaka i racet.
SvaraRaderahttp://www.stratpost.com/rafale-still-in-mmrca-race
Om du någonsin varit chefsingenjör så kan jag förstå att vi har 10 % arbetslöshet i det här landet.
SvaraRaderaVåra tekniska utbildningar måste vara av exceptionellt låg internationell klass.
@ Anonym 14.29
SvaraRaderaI nedan bifogad länk om arbetslöshet, nämns inte Chefsingenjören som orsak.
http://idgmedia.idg.se/2.3276/1.13504
Har du just misslyckats på en anställningsintervju till ett chefsingenjörsjobb?
@Anonym 14.29: Vadan detta hat en torsdagsmorgon?
SvaraRadera