
När man ser på Bertils flygerfarenhet med över 31.000 flygtimmar och 40 år i Flygvapnet så är det bara att häpna. Dagens piloter i Flygvapnet kan vara glada om dom når 2000 flygtimmar. Även för civila piloter innebär 10.000 timmar en lång karriär. Med andra ord så kommer det i framtiden att vara ont om piloter med Bertils erfarenhet.
DN var med när Spitfiren först anlände till Sverige.
Att han månar om motorn visar han efter att DN:s fotograf har förevigat Spitfiren i luften från en Saab Safir, vars topphastighet ligger långt under Spitfirens. Motorn måste blåsas ur och Gerhardt bryter formationen, ut över Öresund och slutligen sveper han in över fältet på lägsta höjd i femhundra knyck. Han gör två halvkubanska åttor och avslutar med en looping. När han drar av gasen protesterar Merlinmotorn genom att smälla till ett par gånger.
När Spitfiren tagit mark och taxar in mot hangaren vaggar den fram och åter över banans betong. Likt en rusig krabba. Motorn döljer sikten föröver och Bertil Gerhardt måste svänga planet i sidled för att se framåt.
Den fyrbladiga propellern slutar snurra och Bertil skjuter tillbaka plexiglashuven.
- Det där kändes härligt, säger han.
Tack för alla uppvisningar genom åren Bertil!
Läs även hos LAE.