
På den materiella sidan så kommer bl.a. följande stora anskaffningar att ske:
- 14 extra Chinook helicopters from 2014 onwards
- The Queen Elizabeth aircraft carrier conversion to catapult and arrestor gear ('cats and traps')
- Initial spending on the new Joint Strike Fighter fast jets (known as Lightning II) delivering Carrier Strike capability from 2020
- Development of the Global Combat Ship
- Three new Airseeker signals intelligence and surveillance aircraft in 2014
- Upgraded Warrior armoured vehicles.
Chinook helikoptrarna kommer efter bl.a. kritik på att brittiska soldater tvingas till utsatta marktransporter i Afghanistan och att det saknas MEDEVAC resurser. I kombination med någon typ av landstigningsfartyg så ger förstärkning på helikopterresurserna möjligheter till snabba landsättningar av trupp eller evakuering av civila. Storbritannien har genomlidit ungefär samma debatt som Sverige avseende anskaffning av helikoptrar, men nu verkar framtiden vara klar.
Ett av de nya hangarfartygen läggs som sagts tidigare i malpåse, då det är designat för F-35B. UK beställer inte F-35B, vilket kommer att göra framtiden för denna version en smula osäker. Det är nu enbart Marinkåren som är kund och F-35B har fortfarande stora problem med startvikten. Visst så flyger den nu under prov, men för ett stridsmässigt uförande krävs att den skall kunna operera med yttre last och mer bränsle. Nu blir det i stället F-35C för Royal Navy och en fortsatt förmåga att skydda insatser från havet. (Övergångsperioden innan Queen Elisabeth är levererad kommer att lösas med samövningar med Frankrike).
Global Combat Ship kommer att tillsammans med hangarfartygsförmågan att möjliggöra skydd av insatser från havet. Tillsammans med sina Amphibious Assault Ships av HMS Ocean, HMS Albion och HMS Bulwark kommer UK snabbt kunna föra fram styrkor till ett insatsområde liknande Elfenbenskusten, eller varför inte ett nytt Falklandskrig.
Airseeker kommer att bli ett intressant område att följa. UK lade precis ner hela sin Nimrod-flotta och är därmed av med all havsövervakningsförmåga och i stort sett all signalspaning. Nu väljer man att ta en beprövad konstruktion (Boeing RC-135 "Rivet Joint") i stället för att utveckla något eget som inte fungerar och som blir för dyrt.
Warrioruppgraderingen kommer efter erfarenheter i Irak och Afghanistan. Det behövs grövre vapen för att kunna slå ut starkt befästa positioner. Troligtvis kommer fokus även att ligga på bättre tekniker för att klara av IED. Det här ligger helt i linjerna med amerikanska erfarenheter där man satt in M1A2 Abrams i Afghanistan och omdefinierat sitt Ground Combat Vehicle program.
Förutom detta så visar rapporten "Future Reserve Studies 2020" att armén måste bestå av en större del reservare. Dessa skall tillföra "a huge range of skills, experience and capabilities". Detta är precis det argument som förts fram i Sverige varför den tidigare värnpliktsstrukturen egentligen var bra för utlandsuppdrag. Soldaterna var inte bara soldater utan bidrog även med sina civila kunskaper.
Kanske så har UK insett att man nått vägs ände med en försvarsmakt som enbart fokuserar på strid i Afghanistan-liknande insatser. Det nya försvaret verkar bli mer expeditionsinriktat. Små uppdrag för att lösa snabbt uppkomna kriser för att sedan så fort den initiala insatsen är färdig lämna över till humanitära organisationer samt FN-styrkor. Man tänker inte göra om misstaget att binda sig länge till en insats som man gjort i Irak och Afghanistan.
Man får inte glömma att förutom dessa anskaffningar så har bl.a. RAF sina Eurofighter som jag misstänker kommer att fokusera sina insatser på att försvara luftrummet över Storbritannien och Falklandsöarna. Expeditionär förmåga samtidigt som man har ett nationellt försvar.
Det ska bli intrssant att se hur den svenska Försvarsmakten reagerar på de nya vindarna i övriga länder.