tisdag 13 oktober 2009

Försvarsmaktens ryggrad

Jag satt och fikade en stund med bastroppen på Ärnabasen (f.d. F16) i Uppsala. Givetvis var stämningen inte uppe med tanke på varsel och nedläggningsbeslut. 1 Januari 2010 är verksamheten borta och därmed finns närmaste militära flygflottilj i Linköping, närmaste Gripen flottilj i Linköping och närmaste insatsdivision i Ronneby eller Luleå beroende på vad politiker och höga officerare får för sig att lägga ner härnäst.

Bastroppen på Uppsala behövs inte sägs det från försvarsmaktshåll. Men vad har då hänt den senaste tiden?

- Beredskapsövning Dagny II. Gripar ombaserar till Uppsala tillsammans med FSR. Skulle dom användas för att skydda Stockholm måntro? Alltså finns ett visst behov av denna bas i en beredskapsövning. Men varför över huvud taget öva på en flygbas som inte ska finnas tillgänglig i framtiden?
- NATO övningen Toxic Trip hålls i Uppsala med en hel del flygtrafik från bl.a. tillresta utländska förband.
- Diverse militära VIP besök som använder Uppsala som landningsplats.

Vi brukar ofta skämta om att som officer i karriären får man ryggraden utsliten någon gång mellan stabsprogram och chefsprogram för att bli en trogen stabsofficer som utan att fråga gör som han är tillsagd. Men när jag satt och fikade med dessa grabbar så insåg jag att det är inte avsaknaden av ryggrad hos högre befäl som är Försvarsmaktens problem. Problemet är att just nu är vi i full färd med att slita ut ryggraden ur hela Försvarsmakten och det är bassystemet som var grunden för vårt gamla nationella invasionsförsvar.

Vad kan man säga? Beklagar sorgen? Tyvärr så finns det inga i den övre delen av Försvarsmaktsledningen som delar den sorgen. Hoppas åtminstone att bullarna var goda!

8 kommentarer:

  1. Om jag inte är helt felunderrättad var också Uppsala den enda basen som gick att använda dygnet runt under övningen då miljökoncession på övriga baser inte tillåter flygning dygnet runt....

    SvaraRadera
  2. 2008 när den Ungerska Gripen divisionen skulle åka upp till Vidsel för robotskjutning så letade man efter en flygplats att mellanlanda på. Problemet var att flygplanen skulle komma after klockan 16.00 en fredag.

    Det är mycket svårt att hitta lämpliga militära baser numera i Sverige då avståndet mellan dom är mycket långt. Den naturliga mellanstationen var Linköping. Döm om min förvåning när det visar sig att koncessionen på Malmslätt inte tillät extra flygplanrörelser efter 16.00. Jag kontaktade då i stället Saab och fick samma svar. Tydligen var det stor kritik från grannar till fältet och man var helt enkelt rädda för att fältet skulle bli nedlagt. Kära grannar till Saab, förstår ni inte vad flygindustrin betyder för Linköping? Blir det en Brasilien affär så lär stora delar av konstruktion och utprovning flytta till Brasilien och med det en massa feta skattepengar och arbetstillfällen.

    Jag hade tidigare ett inlägg där vi bl.a. dickuterade lufttankning. Jag fick en del kritik då vissa ansåg att lufttankning inte var en förmåga som vi varken skulle träna på eller inneha i Sverige. Problemet är att det svenska spridda bassystemet var den svenska "lufttankningen". När soppan tog slut var det bara att landa vid första bästa bas och få påfyllning. Nu med avsaknad av baser så behövs det faktiskt lufttankningsresurser även för försvaret av Sverige om våra flygplan ska få den uthållighet som behövs.

    SvaraRadera
  3. Vadd gäller mellanlandningar och tillfälliga baseringar så finns möjligheten att nyttja Såtenäs för flygförbanden H24.

    SvaraRadera
  4. Peter: Inte helt säker på att du har alla rätt här. När vi studerade möjligheterna 2008 var det problem med att bl.a. få Brandkåren att ställa upp. Flygverksamhet med Gripen kräver räddningsberedskap och Försvarsmakten äger inte längre sin brandkår...

    SvaraRadera
  5. Wiseman, dom som flög hade väll planerat med alternativ under nätterna och då borde några fält ha öppet med hnsyn till miljökoncession. Att man sedan inte har uthållighet mot slutet är en annan femma.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  6. Det är inget krav på alternativ om det finns flera banor på fältet.

    SvaraRadera
  7. Till Wisemans kommentar: ...som Norrköping eller Uppsala t.ex.

    SvaraRadera
  8. Jag har för mig att ett problem var också bevakningen på F7. Sist jag kom dit en kväll så fanns det ingen i vakten. I stället fanns det en telefon på väggen där man skulle ringa vakthavande för att bli insläppt.

    Outsourcing av bevakningsfunktionen till Securitas är ingen vidare idé. Tacka vet jag den gamla hederliga gråa arbetskraften som i och för sig satt och tittade på barnförbjudna filmer med skärmen vänd ut mot dom som skulle passera in. Men det fanns i varje fall bemanning i vakten.

    När FM inte längre kan bevaka sina egna flottiljer, hur ska dom då kunna bevaka Sverige?

    SvaraRadera