lördag 10 oktober 2009

Lion Effort har startat (uppdaterad)


Den första övningen där Gripen flygplan från både Ungern och Sverige deltar har nu startat. Från början var det tänkt att även Tjeckiska Gripen flygplan skulle deltaga, men den tjeckiska divisionen har varit fullt upptagen med Tiger Meet i Belgien, där även Ungern deltog, samt QRA beredskapen i Baltikum som avslutades i slutet av Augusti.

Övningens syfte var att studera möjligheterna att samgruppera Gripen flygplan och därmed dra nytta av varandras infrastruktur. Att åka iväg på en internationell insats innebär att varje land måste ta med stora mängder underhållsutrustning. Om Tjeckien, Sverige och Ungern skulle samordna logistiken så skulle det t.ex. kunna innebära att man tillsammans skickar utrustning till missionsbasen och därefter turas om att skicka flygplan och personal.

Dock så måste vi först se över alla regelverk och sekretessrutiner som försvårar ett sådant samarbete betydligt. Sverige är inte med i NATO. Vi är tekniskt NATO kompatibla och våra piloter och tekniker är tränade i NATO procedurer, men för att få ut full effekt av en sådan här övning så måste vara styrande dokument uppdateras.

Uppdaterad 09-10-10, 10:03
Det fanns tre huvudmoment som skulle prövas under övningen:

- Aircraft Cross Servicing. Detta innebär att en svensk tekniker ska kunna klargöra ett ungerskt flygplan och tvärtom. Detta är inte så lätt som man tror. Flygplanen är mer eller mindre identiska och instruktionerna ser likadana ut. Men de olika ländernas certifikat för tekniker ser olika ut. Tyvärr så har man inte lyckats reda ut vilka juridiska aspekter som gäller. Våra svenska operativa manualer FOM och FUM för piloter resp. tekniker stödjer inte detta. I rutinerna står det att det är piloten som är ansvarig och skall övervaka att teknikerna gör rätt arbete.

- Samarbeta på datalänkar. Eftersom Gripen flygplanen i Ungern och Sverige har samma kommunikationssystem så är det ur teknisk synpunkt inget problem att kommunicera via datalänkar mellan flygplanen. Detta var ett moment som planerats under ett års tid. Gemensamma kryptonycklar hade beställts och levererats till övningen. Frekvensplanering hade skett så att samma frekvensband skulle användas. MUST hade faktiskt godkänt alla system och rutiner. Ändå så föll det i sista sekunden på att personalen på lägsta nivå inte visste vilka rutiner som skulle användas och därför inte vågade ta med kryptosystemen från Sverige. Detta visar helt tydligt bristen på kommunikation från HKV ut till förbanden. Hur ska det gå i framtiden med Länk 16 om dessa tveksamheter finns och det saknas tydliga direktiv?

- Delat underhållslager. I Ungern finns det ett reservdelslager för Gripen upplagt. Detta går givetvis att använda även för svenska flygplan. Nu vågade man inte riktigt göra det av ekonomiska skäl. Vem betalar för de delar som förbrukas? I stället tog Sverige med sig reservdelar och utbytesenheter. Jag misstänker dock att skulle det krisa till sig så kommer det ungerska lagret att utnyttjas ändå.

Det här var trots allt ändå den enkla biten av samordningen mellan två Gripen operatörer. Hade ribban lagts högre med att t.ex. använda gemensamma planerings och utvärderingssystem så hade det blivit riktigt intressant. Fenix som används för planera underhållet och följa upp status på de olika flygplanen är ett riktigt problembarn i dessa sammanhang. Trots att både ungerska och svenska flygplan använder samma system och finns i samma (icke-hemliga) databaser så får en ungersk tekniker inte jobba i det svenska systemet och tvärtom. Hur ska det då gå den dag PRIO ersätter Fenix? Om vi inte löser detta problem kan vi skapa stora störningar för våra utländska kunder. HKV måste inse att svenska Flygvapnet med exporten av Gripen är en internationell operatör som har ansvar för att se till att kundernas arbete förenklas så mycket som möjligt.