måndag 12 oktober 2009

Den indiska hedern (uppdaterad)


Indien planerar att uppgradera sina Su-30 MKI. Dom har för tillfället 105 stycken i drift av planerade 230. Den som har sett en Su-30 flyga förstår att dom åtminstone är nöjda med prestandan hos denna best till flygmaskin. Det man kan fundera på är varför dom uppgraderar sina flygplan? Flygplanen har inte många år på nacken och det är trots allt det mest avancerade den ryska industrin kan producera kombinerat med en hel del avancerad elektronik från bl.a. Frankrike och Israel. Svaret är enkelt. Den indiska hedern har fått sig en törn.

2008 när Sverige var på Red Flag så övade vi tillsammans med pöbeln. I den Red Flag övning som hölls strax efter sommaren ställde Indien upp med sina Su-30 MKI. Genast blev intresset stort från alla andra att deltaga. Korea skickade F-15K (trots att deras piloter knappt hade flugit det planet tidigare). Frankrike ändrade sig och skickade Rafale i.s.f. Mirage 2000-5. Enligt amerikanska piloter var fransmännen inte där för att slåss, utan för att hämta hem data om Su-30 radar, vapen- och motmedelssystem. USA själva var nog sugna på att få revanch efter att deras F-15 fått stryk under Coop India 2005.

Su-30 MKI fick en del kritik för sin radar (använde dom operativa moder?) och egna ryska datalänkar som i kombination med avsaknad av IFF ledde till en hel del nedskjutningar av egna flygplan. Lyssna på en av instruktörerna på Red Flags genomgång om Su-30 MKI (del1, del2). Indierna blev givetvis något irriterade. Här är några indiska kommentarer till vad som sades på lektionen. Överste Terrence Fornof lär inte bli bjuden på några indiska ambassadmiddagar i fortsättningen.

Vi i Sverige borde dock fundera på vad han säger om om Su-30 ryska datalänkar. Vi har möjlighet till Länk 16 på Gripen, men nu börjar våra svenska politiker att darra på manchetten och kräva tillbaka de svenska unika datalänkarna. Svenska datalänkar må vara tekniskt mer avancerade än Länk 16, men den dag vi åker ut på internationella uppdrag, eller om vi i ett skymningsläge skulle vilja ha hjälp av EU är gemensamma länkar ett måste.

En intressant faktor han nämner är det stora inducerade motståndet hos F-22 och Su-30 MKI. Här är Gripen ett av de bästa flygplanen i världen. Thrust vectoring är i och för sig imponerande under flygshower med ett fullt utstallat flygplan, men när du väl sitter där är du sitting duck. Detta var någonting vi i Sverige lärde oss redan under 35 tiden med den s.k. "korta paraden". Mycket effektiv om den utfördes vid rätt tillfälle, ganska korkad och farlig om den utfördes vid fel. För Gripen har man studerat thrust vectoring och efter att ha kört det i simulator måste jag säga att det vara mycket intressant. Men de största vinsterna av thrust vectoring får du om du fullt ut designar ett flygplan för detta redan från början. Bl.a. kan fena med sidroder tas bort och behov av att trimma rodren finns inte heller, vilket ger upphov till mycket lågt motstånd och låg radarsignatur.

En annan intressant faktor är hur svårt F-15 och F-16 har att detektera små mål som en Mig-21. Gripen har en mycket låg radarsignatur tack vare sin minimala storlek och användande av komposit i en stor del av skrovet.

Får jag gissa så är det radar, datalänkar och IFF som står på tapeten för den indiska uppgraderingen. Frågan är bara hur "västanpassad" Indien vill vara? Om vi i "nästan-NATO" landet Sverige är misstänksamma mot USA, då är det ingenting mot vad indierna är.

Den indiska reaktionen på de skrytsamma uttalanden från USA är kanske anledningen till att vi svenskar inte har fått skryta offentligt om hur bra det har gått på Red Flag i USA? Motståndaren kanske blir sur och uppgraderar sina maskiner.

Uppdaterad 09-10-22, 22:39
Nu genomförs Coop India 09. Gissa om det är ett antal revanchsugna indier som planerar övningen. Det ska bli mycket intressant att se utvärderingen efter övningen. Om det går bra för Indien så lär nog en och annan video "läcka" till Youtube.

Dock så lär det inte bli någon luftstrid eftersom fokus på övningen är transportflyg.

“One of the major exercises also includes exposure to modern air delivery techniques and management of mass casualties at base and medical evaluation of critical patients by air,” informed Gp Capt Mammen, the IAF Exercise Director. “Rapid insertion of troops and combat search and rescue are among the other major exercises that will be practiced,” said USAF Exercise Director Col La Marche explaining how a downed pilot is sometimes rescued from enemy or hostile territory.

Varken Indien eller USA vågade nog släppa upp stridsflyg och möta varandra med tanke på eventuella risker för kollission när luftstriderna blir för intensiva och allvaret tar över från träningen.