måndag 12 oktober 2009

Den indiska hedern (uppdaterad)


Indien planerar att uppgradera sina Su-30 MKI. Dom har för tillfället 105 stycken i drift av planerade 230. Den som har sett en Su-30 flyga förstår att dom åtminstone är nöjda med prestandan hos denna best till flygmaskin. Det man kan fundera på är varför dom uppgraderar sina flygplan? Flygplanen har inte många år på nacken och det är trots allt det mest avancerade den ryska industrin kan producera kombinerat med en hel del avancerad elektronik från bl.a. Frankrike och Israel. Svaret är enkelt. Den indiska hedern har fått sig en törn.

2008 när Sverige var på Red Flag så övade vi tillsammans med pöbeln. I den Red Flag övning som hölls strax efter sommaren ställde Indien upp med sina Su-30 MKI. Genast blev intresset stort från alla andra att deltaga. Korea skickade F-15K (trots att deras piloter knappt hade flugit det planet tidigare). Frankrike ändrade sig och skickade Rafale i.s.f. Mirage 2000-5. Enligt amerikanska piloter var fransmännen inte där för att slåss, utan för att hämta hem data om Su-30 radar, vapen- och motmedelssystem. USA själva var nog sugna på att få revanch efter att deras F-15 fått stryk under Coop India 2005.

Su-30 MKI fick en del kritik för sin radar (använde dom operativa moder?) och egna ryska datalänkar som i kombination med avsaknad av IFF ledde till en hel del nedskjutningar av egna flygplan. Lyssna på en av instruktörerna på Red Flags genomgång om Su-30 MKI (del1, del2). Indierna blev givetvis något irriterade. Här är några indiska kommentarer till vad som sades på lektionen. Överste Terrence Fornof lär inte bli bjuden på några indiska ambassadmiddagar i fortsättningen.

Vi i Sverige borde dock fundera på vad han säger om om Su-30 ryska datalänkar. Vi har möjlighet till Länk 16 på Gripen, men nu börjar våra svenska politiker att darra på manchetten och kräva tillbaka de svenska unika datalänkarna. Svenska datalänkar må vara tekniskt mer avancerade än Länk 16, men den dag vi åker ut på internationella uppdrag, eller om vi i ett skymningsläge skulle vilja ha hjälp av EU är gemensamma länkar ett måste.

En intressant faktor han nämner är det stora inducerade motståndet hos F-22 och Su-30 MKI. Här är Gripen ett av de bästa flygplanen i världen. Thrust vectoring är i och för sig imponerande under flygshower med ett fullt utstallat flygplan, men när du väl sitter där är du sitting duck. Detta var någonting vi i Sverige lärde oss redan under 35 tiden med den s.k. "korta paraden". Mycket effektiv om den utfördes vid rätt tillfälle, ganska korkad och farlig om den utfördes vid fel. För Gripen har man studerat thrust vectoring och efter att ha kört det i simulator måste jag säga att det vara mycket intressant. Men de största vinsterna av thrust vectoring får du om du fullt ut designar ett flygplan för detta redan från början. Bl.a. kan fena med sidroder tas bort och behov av att trimma rodren finns inte heller, vilket ger upphov till mycket lågt motstånd och låg radarsignatur.

En annan intressant faktor är hur svårt F-15 och F-16 har att detektera små mål som en Mig-21. Gripen har en mycket låg radarsignatur tack vare sin minimala storlek och användande av komposit i en stor del av skrovet.

Får jag gissa så är det radar, datalänkar och IFF som står på tapeten för den indiska uppgraderingen. Frågan är bara hur "västanpassad" Indien vill vara? Om vi i "nästan-NATO" landet Sverige är misstänksamma mot USA, då är det ingenting mot vad indierna är.

Den indiska reaktionen på de skrytsamma uttalanden från USA är kanske anledningen till att vi svenskar inte har fått skryta offentligt om hur bra det har gått på Red Flag i USA? Motståndaren kanske blir sur och uppgraderar sina maskiner.

Uppdaterad 09-10-22, 22:39
Nu genomförs Coop India 09. Gissa om det är ett antal revanchsugna indier som planerar övningen. Det ska bli mycket intressant att se utvärderingen efter övningen. Om det går bra för Indien så lär nog en och annan video "läcka" till Youtube.

Dock så lär det inte bli någon luftstrid eftersom fokus på övningen är transportflyg.

“One of the major exercises also includes exposure to modern air delivery techniques and management of mass casualties at base and medical evaluation of critical patients by air,” informed Gp Capt Mammen, the IAF Exercise Director. “Rapid insertion of troops and combat search and rescue are among the other major exercises that will be practiced,” said USAF Exercise Director Col La Marche explaining how a downed pilot is sometimes rescued from enemy or hostile territory.

Varken Indien eller USA vågade nog släppa upp stridsflyg och möta varandra med tanke på eventuella risker för kollission när luftstriderna blir för intensiva och allvaret tar över från träningen.

4 kommentarer:

  1. Om man avfyrar en luft-luft robot på 6 mils avstånd är luftstrids egenskaperna helt ointressant. Du blir nerskjuten. Därför blir stealth viktigt i framtiden eller hur?
    Fattar nu varför USA har och utvecklar plan med stealth (och varför Norrmännen väljer JSF).

    SvaraRadera
  2. Märk väl att JSF bara är "Stealthig" så länge den har intern last. Två bomber samt två jaktrobotar och inget extra bränsle.

    Därför använder man störning och SEAD/DEAD för att bekämpa luftvärn innan man beger sig in i LV bevakat område. Alla medel har ett motmedel.

    För att försvara sitt hemland behövs inte detta då man per definition är över eget luftvärn.

    SvaraRadera
  3. Så vitt jag vet har ett modernt stridsflygplan med motmedel hittills aldrig nedskjutits, inte ens av amerikanernas AIM-9. Dom som nedskjutits har varit av klart äldre och sämre status. Intressant att läsa JSF-förespråkares vinkling att planet ju kan se motståndaren på 300km avstånd, men har inga raketer som räcker så långt... Inom 100km om 10-15 år då JSF är operabel så kommer detektering av Low Observable vara bättre än idag. Därför inte alls säkert att JSF kommer vara så stealthy som LM hoppas. Ryssar och kineser sitter ju knappast still i utveckling av motmedel mot LO. Gripen E/F med GE F414, Selex AESA, METEOR, IRIS-T, HMD mm kommer vara konkurrenskraftig mot alla i air to air. Jag tycker det är något märkligt att inte länder som Japan överväger Gripen NG/E/F i tredubbelt antal jämfört ex JSF, till ungefär lika kostnad. Förmodligen skulle det ge signifikant ökat luftförsvar jämfört fåtalet JSF?

    SvaraRadera
  4. Tja, det beror på vad du menar med modernt. Israel har tappat ett par stycken genom åren och ävem skjutit ner (inklusive med AIM-9). USA och England tappade ett par flygplan under första Gulf kriget samt Kosovo kriget (inklusive en F-117).

    För en IR robot så är det facklor som gäller som i ett stridsflygplan finns i ett begränsat antal. Dessutom om flygplanet inte har en robotskottsvarnare så får föraren inte alltid någon varning på att han är beskjuten.

    Stealth är vanligtvis anpassat inom vissa frekvensband (X-band för lufthot). En m.m. radar fungerar bra, dock endast på korta avstånd. En stor radarantenn (nu pratar vi 100 tals meter) kan på lå¨ga frekvenser upptäcka ett Stealth flygplan. Det finns en anledniong till att ryssarna behåller en del äldre analoga radarstationer.

    Bipolära radarstationer är ett annat knep. Ett stealth flygplans utformning är till för att den reflekterade signalen inte ska åka tillbaka till sändaren. Genom att ha en sändarstation och en mottagarstation med stort inbördes avstånd så löser man detta.

    Sedan så går det alltid att se ett stealth flygplan optiskt. Vårt Rb 70 system klarar av detta bra om skytten fått inledning mot var målet befinner sig.

    Att köpa ett fåtal dyra flygplan kan innebära att man får mycket effekt i en enskild plattform, men man missar möjligheten att täcka stor yta samt blir känslig för förluster samt reparationer och underhåll.

    SvaraRadera