
"- Production in Brazil of up to 80% Gripen NG airframes.
- Brazil will have the sales lead for Gripen NG in Latin America with joint opportunities for the rest of the world.
- Sweden’s intention to evaluate the KC-390 transport aircraft for long term tactical air transport needs.
- Saab’s ambition to join the transport aircraft KC-390 development programme as a strategic partner, including support in international marketing.
- A commitment from Saab to deliver over 175% of the total value in industrial co-operation to Brazilian industry.
- Saab proposes to replace the Swedish Air Force fleet of SK 60/Saab 105 trainers with the Super Tucano."
Vad ska man säga? Mycket mer kan vi nog inte erbjuda. Om Lulas uttalande till Sarkozy var ett trick för att få mer godbitar i affären så har i varje fall Saab och Sverige gjort sitt bästa.
Produktion av skrov är bara smart att lägga så mycket som möjligt av i Brasilien, då det annars bara är bökigt att transportera stora delar till andra sidan av världen. Jämför Finlands anskaffning av F-18 där Valmet slutmonterade flygplanen i Finland. Frågan är bara vilka övriga burkar Brasilien får tillverka?
Saab har tagit över driften av SK 60 i Flygvapnet och kan nog därmed erbjuda ett skolflygplan som ersättare för SK 60 utan att gå via FMV vanliga upphandlingsprocess. KC-390 blir lite svårare att köpa rakt av då våra regler för offentlig upphandling är svåra att styra över. Men bevisligen behöver Flygvapnet en ersättare till Tp-84 som snart faller för ålderssnöret om dom inte ersätts, eller uppfräschas.
Frågan är bara vad vi säger till schweizarna om det blir Tucano i.s.f. Pilatus som erbjuds till Flygvapnet? Det blir inte så mycket över att erbjuda kommande kunder. Men varför inte "Go all in"?
Gripen ovanför Rio 2016 när OS invigs vore en syn för gudarna...