fredag 2 oktober 2009

Alla korten på bordet (uppdaterad)


Upandaway väckte mig på att Saab lagt ut delar av sin offert till Brasilien på sin hemsida. Detta är deras svar i den slutgiltiga offerten till Brasiliens:

"- Production in Brazil of up to 80% Gripen NG airframes.
- Brazil will have the sales lead for Gripen NG in Latin America with joint opportunities for the rest of the world.
- Sweden’s intention to evaluate the KC-390 transport aircraft for long term tactical air transport needs.
- Saab’s ambition to join the transport aircraft KC-390 development programme as a strategic partner, including support in international marketing.
- A commitment from Saab to deliver over 175% of the total value in industrial co-operation to Brazilian industry.
- Saab proposes to replace the Swedish Air Force fleet of SK 60/Saab 105 trainers with the Super Tucano."


Vad ska man säga? Mycket mer kan vi nog inte erbjuda. Om Lulas uttalande till Sarkozy var ett trick för att få mer godbitar i affären så har i varje fall Saab och Sverige gjort sitt bästa.
Saab har goda resultat att visa av tidigare motköp och har redan börjat bygga upp kontaktnät i Brasilien för att visa sin goda vilja.

Produktion av skrov är bara smart att lägga så mycket som möjligt av i Brasilien, då det annars bara är bökigt att transportera stora delar till andra sidan av världen. Jämför Finlands anskaffning av F-18 där Valmet slutmonterade flygplanen i Finland. Frågan är bara vilka övriga burkar Brasilien får tillverka?

Saab har tagit över driften av SK 60 i Flygvapnet och kan nog därmed erbjuda ett skolflygplan som ersättare för SK 60 utan att gå via FMV vanliga upphandlingsprocess. KC-390 blir lite svårare att köpa rakt av då våra regler för offentlig upphandling är svåra att styra över. Men bevisligen behöver Flygvapnet en ersättare till Tp-84 som snart faller för ålderssnöret om dom inte ersätts, eller uppfräschas.

Frågan är bara vad vi säger till schweizarna om det blir Tucano i.s.f. Pilatus som erbjuds till Flygvapnet? Det blir inte så mycket över att erbjuda kommande kunder. Men varför inte "Go all in"?

Gripen ovanför Rio 2016 när OS invigs vore en syn för gudarna...
Uppdaterad 09-10-13, 22:15
Investors VD Börje Ekholm kritiserar regeringen för att inte ha varit tillräckligt aktiv i Gripen försäljningen till Brasilien. Med tanke på vad som lovats ovan, så måste jag säga att det kanske inte gick snabbt, men till slut har dom i varje fall ställt upp till 100%.

6 kommentarer:

  1. Min första tanke var iallafall: Har vi råd med det här? Sverige lovar ju införa Gripen samtidigt som Brasilien. Är det de berömda 10 planen det handlar om, eller hela flygvapnet...?

    Över huvud taget fascinerande att se hur hög profil det har blivit på den här affären. Frankrike och Sverige slåss med näbbar och klor för att säkra framtiden för sin flygindustri. Fransmännen kanhända en aning mer desperat, tar dom inte Brasilien har dom små utsikter att sälja speciellt många fler.

    Och det där med Tucanon är ju intressant. Så det kanske blir ett COIN-plan till Sverige ändå?

    SvaraRadera
  2. Svenska staten kan ersätta Tp 84 med KC-390 genom ett gemensamt utvecklingsprojekt om den bara vill. Både LOU och EU-rätten ger undantag för försvarsmateriel.

    Men om vi väljer att hoppa på KC-390 så behöver vi fortfarande modifiera och livstidsförlänga våra Tp 84. Det är även en viss risk. Embraer är världsledande på mindre passagerarplan men har aldrig byggt ett militärt transportflygplan förut. Det är inte samma sak. Fråga Airbus...

    SvaraRadera
  3. Upandaway: Det är nog enbart de 10 Griparna som avses. Det är inte bara en fråga om att ha råd utan även om Saabs produktionskapacitet. Att hinna tillverka flygplan till både Brasilein och Sverige med den existerande tidsplanen är nog en omöjlighet. Brasilien vill dock ha en försäkran om att något annat land delar utvecklingskostnaderna.

    Därav också behovet av att lägga ut delar av produktionen i Brasilien. Detta är också slugt eftersom om det skulle uppstå fördröjningar så får Embraer en del av skulden...

    Forsno: A400 är avskräckande! Jag skulle personligen hellre sett ett samarbete med Norge och Danmark avseende C-130J.

    SvaraRadera
  4. Forsno:
    "Svenska staten kan ersätta Tp 84 med KC-390 genom ett gemensamt utvecklingsprojekt om den bara vill.". Ja det här med att ge sig in i militära utvecklingsprojekt med företag som inte har större vana att utveckla militära luftfartyg har väl inte fallit så väl ut den senaste tiden om man låter tanken falla till hkp14...
    Undrar om den svenska staten verkligen vill?

    SvaraRadera
  5. Grinig:
    Både Eurocopter och AgustaWestland har mycket lång erfarenhet av att bygga militära helikoptrar. NH90/Hkp 14-eländet har snarare sin grund i att projektet haft lite för många kockar; ungefär som Eurofighter och A400M.

    Stora internationella kommittéer blir sällan bra ingenjörer eller projektledare.

    Jag tror att regeringen är beredd att gå mycket långt för att få en internationell partner för E/F.

    SvaraRadera
  6. Jo så är det säkert. Vi får bara hoppas på att det eventuella framtida sammarbetet inte omfattar för många kockar ledda av en som inte har ngn större vana att utveckla militära luftfartyg.

    SvaraRadera