Boeing har börjat inse att F-22 och JSF/F-35 är för dyra för många länder (inklusive USA) och har därför tittat på möjligheter att uppgradera existerande F-15 flygplan. Den nya designen innebär conformal fuel tanks som sätts på utsidan av luftintagen, ungefär som de existerande fastpacks för F-15E. Dom innehåller interna vapenmagasin för AMRAAM och Sidewinder (och möjligtvis ett par stycken SDB alt enstaka JDAM av de mindre storlekarna). Fenorna lutas för att minska radarmålytan från sidan (90 graders vinklar get oerhörda radarekon). Fler bilder finns här. Här är en video från presentationen. Jämför med tankarna på en Stealth Gripen till Koreas KFX program.
Det här är en mycket intressant lösning för många länder som t.ex. Singapore som sitter men helt nyinköpta F-15 om uppgraderingen är enkel att genomföra. Nya F-15 med den här designen kan vara myckt intressant för länder som t.ex. Israel som redan har byggt upp en infrastruktur för F-15.
Är den då ett hot mot Gripen? 100 miljoner dollar per flygplan är fortfarande oerhört mycket pengar. Man får mer än tre Gripen NG för samma pris. Stealth i all ära, men ett litet flygplan som Gripen har automatiskt mycket liten radarmålyta. Gripens nackdel är räckvidd. Ett stort flygplan som F-15 kan bära betydligt mer last. F-15 dubbla motorer ger också ett mycket bra dragkraft-vikt förhållande till nackdel givetvis för F-15 driftkostnader.
Det är imponerande hur snabbt den nya designen tagits fram. Från koncept i september 2008 till flygning i början av 2010. Nästan lika snabbt som Gripen Demo...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tror att Silent Eagle snarare ska ses som en ny svår konkurrent till Rafale än till Gripen NG; det är för stor skillnad i både pris och prestanda.
SvaraRaderaOm den är ett hot mot Gripen? -Bara i luften ;)
SvaraRaderaPå marknaden lär den bara vara intressant för kunder som redan äger F-15 och vill uppgradera i väntan på F-35, alternativt för länder som inte är aktuella att exportera F-35 till. Saudiarabien är en lågoddsare.
Angående din radarmålytjämförelse - det finns många kvadratmeter att spara på att dölja robotar, 270m² för de bakre vingarna på en Sidewinder t.ex, med sådana siffror skulle det inte förvåna mig om en F-15SE med robotar internt har mindre målyta än en Gripen med samma last på vingarna.
/Bengt
Bengt: Hmm. Ja, så läge F-15 nöjer sig med de fyra robotarna för internt bruk så köper jag ditt resonemang.
SvaraRaderaSedan skulle det vara intressant att se hur mycket bränsle i fastpacksen som robotutrymmena tar. Annars blir det till att hänga externa bränsletankar med den påverkan det får på RCS.