söndag 20 december 2009

Vad ska Neuron leda till? (uppdaterad)

Neuron är ett demonstrationsprojekt mellan Frankrike och Sverige för att bygga 1 st UAV. Saab deltar i utvecklingen och bygger bl.a. delar av skrovet samt avionik.

Parallellt med Neuronutveckling pågår det sameuropeiska projektet MIDCAS som syftar till att certifiera UAV för flygning i civila luftrum. Här ser Saab givetvis stora ekonomiska fördelar då detta är något som ingen hittills har lyckats med och styrsystemet skulle kunna säljas till många tillverkare av UAV samt även användas inom civila trafikflyget som backup till piloten. Ett sådant styrsystem tar begreppet Autopilot till en ny nivå. I dagens trafikflyg finns alltid en pilot och en co-pilot. Co-piloten skulle kunna ersättas och om passagerarna accepterade det skulle även piloten kunna tas bort.

Men andra delar av Neuron, bl.a. Stealth designen är mer anpassat för den kommande utvecklingen mot UCAV - Combat UAV. Detta är autonoma farkoster med möjlighet till vapeninsatser mot mark och luftmål.

Ett projekt som varit styvmoderligt behandlat i FM är TUAV - Taktisk UAV. Detta är en tänkt ersättare till det gamla UAV systemet Ugglan som bygger på franska Sagem Sperwer. Wiseman har skrivit en hel del om TUAV, så jag tänkte inte fortsätta på det spåret.

I stället vill jag dröja vid UCAV spåret, eller den framtida utvecklingen av Neuron. UAV:er har blivit ett verktyg vid internationella insatser som används mer och mer. Det har stora fördelar framför ett flygplan då det inte har en pilots begränsningar i form av behov av mat, toalett och sömn. Därmed kan det hålla sig i luften under lång tid och övervaka ett stridsfält.

På senare år har framför allt USA börjat sätta in beväpnade UAV:er i framför allt Pakistan. Fördelen är givetvis "Deniability". Allmänheten i Pakistan är inte särskilt förtjusta över amerikansk närvaro. Men om en UCAV blir nedskjuten finns det inte en pilot som kan tas till fånga och ställa till besvär för den amerikanska regeringen.

Men det finns ett par stora nackdelar med UCAV.

- Kriget blir mer som ett TV spel. Eftersom det inte finns någon pilot så kan den lättare sättas in i svåra situationer. Detta kan leda till att systemet sätts in för ofta och därmed leda till en våldeskalering.

- Men avsaknaden av pilots ögon gör att det är mycket svårare för en operatör som är begränsad av farkostens sensorer att avgöra om det verkligen är rätt mål som ska bekämpas. Civila löper därför större risk att skadas.

Sverige har dessutom ett mycket tufft regelverk. Våra svenska Ugglan har aldrig blivit godkända att flyga i annat än avlysta skjutfält. Det är med andra ord enbart ett system för utveckling av kompetensen hos K3. Kanada opererar samma typ av UAV och dom har använt den vid insatser i Afghanistan. Varför köper Sverige hela tiden en massa system och sedan belägger dom med ett regelverk som gör att dom inte går att använda?

Våra TUAV lär dröja ett par år. Varför gör vi inte som Kanadensarna och hyr in ett par stycken i stället för en krånglig upphandling?

Att USA kan använda UCAV i Pakistan är helt klart. Men frågan är om Sverige någonsin är mogna för det? Regeringen vågar inte skicka Gripen till Afghanistan i rädsla över att något liknande tyskarnas misstag skulle inträffa. Hur skulle dom då våga använda en UCAV där det inte finns någon pilot som kan säga nej till att släppa en bomb? Sverige bör därför inte haka på alla USA:s utvecklingstrender, då USA trots allt har en försvarsbudget som är något större än Sveriges.

Uppdaterad 09-12-20, 14:41
Fler länder än Kanada leasar numera UAV system. Australien, Tyskland, Polen, England är länder som har nappat på möjligheten. Men Israeliska produkter är nog lite för känsligt för de svenska politikerna. I stället så kommer vi som vanligt att köpa en COTS produkt, slänga på en massa svenska specialprylar och vänta ett antal år innan den är användbar. Suck!

Tyvärr så blir Gripens spaningsförmåga mer och mer fördröjd. Att få SPK luftvärdig verkar vara lika oöverkomligt som att få upp HKP 14 i luften. Jag har tidigare propagerat för Kustbevakningens flygplan som nu sänds till Adenviken. Ett alternativ till Gripen eller TUAV vore att använda Flygvapnets Open Sky maskin, OS 100 i iAfghanistan. Den lider av samma brist som ASC 890 att den saknar motmedel. Facklor och remsor borde inte vara något större problem att integrera, särskilt då Saab Avitronics utvecklar motmedelssystem för den civila marknaden.

OS 100 har en våtfilmskamera. Frågan är om det skulle vara möjligt att plocka den digitala sensorn ur SPK i väntan på att SPK blir klar och installera den i OS 100?