
Jag tyckte mycket om Tom Hanks TV-serie "From the earth to the moon", men bästa avsnittet för en ingenjör är givetvis det med hur man löste de tekniska utmaningarna att bygga en fungerande månlandare (avsnittet hette "Spider"). Filmen "Det rätta virket" innehåller många tuffa män, men den riktige hjälten i mina ögon är inte testpiloten Chuck Yeager, utan flygingenjören Jack Ridley. För övrigt så träffade jag Chuck Yeager för en massa år sedan på F15, men eftersom jag inte var så berömd då så fick han aldrig min autograf! :-)
Nu såg jag ett inlägg på Gyllenhaals blogg om bl.a. ryska Ekranoplan. Genast så vaknade den lille ingenjören inom mig till liv.
Ekranoplan är en lysande farkost som flyger på ett par meters höjd och nyttjar det man kallar för "Wings in ground effect" för att drastiskt minska på luftmotståndet och därmed behovet av bränsle för att driva planet framåt. Därmed så får man mycket bra driftskostnader. Man kan även få upp dom i mycket höga hastigheter (snabbare än de snabbaste höghastighetstågen). De problem man tidigare har haft med tipp-stabilitet och behovet av att noggrant veta sin position kan idag lätt övervinnas med ett "fly by wire" digitalt styrsystem och GPS.
Men det finns en hel del nackelar som också ledde till att man lade idén med ekranoplan på is:
- Underhållskostnaderna kan vara mycket höga då tekniken fungerar i stort sett bara över vatten. Ju planare yta desto bättre (möjligtvis så skulle man kunna bygga någon typ av "höghastighetståg" som bygger på samma princip som skulle kunna flyga längs med breda "vägar"). Saltvatten tränger in i motorer och skorv vilket resulterar i korrosion med tillhörande behov av dagligt underhåll och reparationer. När vi på spaningsflyget flög över hav så uppstod ofta en salthinna på huven beroende på att vinden blåser upp vattenpartiklar som ligger som en dimma över vattnet. Ju lägre man flyger, desto mer salt. Ett ekranoplan flyger så pass lågt som det över huvud taget går att flyga.
- Ekranoplan lider också av att kombinationen av vind och höga våghöjder skapar en turbulens i luften som nog inte är så trevlig att flyga i. Jämför med bärplansbåtarna till Visby som får ställa in i dåligt väder. Med andra ord så skulle sannolikheten att man får ställa in turer bli ganska så hög.
- Till sist så finns det över vatten en otrevlig tingest kallad mås som gör stora skador vid en krock i dessa hastigheter...
Jag tror därför inte på dessa farkoster för civil trafik, det skull helt enkelt inte vara lönande om man inte lyckades med att ta ut löjligt höga biljettpriser som för Concorde.
Att däremot bygga en mycket snabb farkort för att bära trupp vid ett överraskande strategiskt överfall är en helt annan femma. För en krigsmakt så är kostnader inte primärt avgörande, det är det strategiska övertaget som en uppfinning kan medföra. Jämfört med ett fartyg så minskar tiden för att komma över Östersjön eller Svarta Havet med 90%. Liksom en svävare så hoppar den över små öar, vilket innebär att en svårnavigerad skärgård som den svenska inte längre är ett problem. Det är nog inte en slump att satsningen på ekranoplan hamnar inom ramen för ryska ökningar på försvarsbudgeten. Tittar man på på de övriga satsningarna som Gyllenhaal tar upp på sin sida, d.v.s. satsning på Svarta Havsflottan och anskaffning av Mistralkryssare så skulle jag dra öronen åt mig som granne till Ryssland. Att försvara sig mot ett vanligt strategiskt överfall hamnar om att bevaka flygplatser och hamnar där vanliga transportflygplan och trupptransportfartyg kan landa eller lägga till. Det kan t.o.m ett fjuttförsvar som det svenska klara av. Ett ekranoplan behöver bara en vanlig sandstrand som "hamn". Då ökar behovet av numerär i ett försvar drastiskt. Hmm, en återuppbyggnad av det fasta kustförsvaret kanske?
Nedanstående video är värd att titta på (min ryska är dock inget vidare, så njut av bilderna och den traditionella musiken i stället)
P.S: Det finns dom som säger att "bakom varje framgångsrik man finns en förvånad kvinna", men jag skulle vilja kontra med att "bakom varje cool eller ond pryl så finns det en flitig ingenjör"!