
Den luftoperative delen av øvelsen vil ha base i Bodø. Her vil de norske F-16 skvadronene både fra Bodø og Ørlandet være samlet sammen med to norske Hercules og DA-20 Jet Falcon fly. De svenske styrkene vil også ha fly basert i Bodø. Syv JAS-Gripen vil også ha sin base der.
I og rundt Bodø vil det være jagerflyaktivitet døgnet rundt i perioden 22. februar til og med 3.mars. For å begrense belastningen for Bodø-befolkningen vil det være fastsatte tider for flygningen. Dessuten vil det være begrensninger i aktiviteten i helgen.
Man har även i tidigare artiklar gått ut med att Gripen kommer att deltaga i övningen.
Sverige och Norge har genom åren alltid haft ett mycket bra samarbete mellan respektive flygvapen. Det tidigare SVENORDA samarbetet har de senaste åren utvecklats i Cross Border Training där divisionerna på Bodö, Luleå och Rovaniemi kan anordna samövningar mer eller mindre dagligen.
Det ska bli intressant att se vad befolkningen i Bodö tycker om övningen. Det kan bli sista gången på många år som övningen hålls runt Bodö. Som jag tidigare har skrivit så kommer införandet av JSF att tvinga norska flygvapnet att bygga om Bodöbasen då JSF bullrar betydligt mer än både F-16 och Gripen. Detta är ytterligare en kostnadsökning för norska flygvapnet som införandet av JSF medför.
Det ska också bli intressant att se vilket scenario som används i övningen. Är det ett scenario byggt på en ändrat hotbild kring nordkalotten, eller är det bara en i raden av övningar för att testa att vi kan jacka in i internationella stridsenheter? Svenska politiker vill införa en nordisk dimension i försvarssamarbetet och Cold Response är en bra övning för att närma sig det målet. Enligt övningsbeskrivningen så verkar dock fokus ligga på internationella insatser.
Deployering og bruk av reaksjonsstyrker i et kriseområde for åøve hele spekteret av situasjoner innenfor internasjonal krisehåndtering med høy intensitet.
...
Selve scenario er en NATO ledet, multinasjonal operasjon for krisehåndtering
Få se nu om de svenska piloterna får tillfälle att träna på sin senaste förmåga, d.v.s. lufttankning. Att nyttja Länk 16 för att kommunicera mellan norska och svenska flygplan är nog en smula för tidigt av både politiska och tekniska skäl, men då de norska F-16 redan har Länk 16 så kan det bli en intressant del av kommande övningar.
Uppdaterad 10-02-21, 08:12
Uppdragstyperna under övningen verkar bli OCA - Offensive Counter Air och AI - Air Interdiction. Det är bra. Fokus har i mina ögon legat för mycket på CAS de senaste åren. Tyvärr så har Gripen inte alla typer av vapen som behövs för denna typ av uppdrag.
- Signalsökande robot. Denna typ av vapen används för att slå ut luftvärn innan anfallet mot huvudmålet inleds. Gripens attackvapen GBU-12 och GBU-49 går utmärkt att slå ut fasta mål med. Men om det finns LV i målet så exponerar man sig en smula för mycket vid fällning av laserbomb, om det inte finns marktrupper som leder insatsen alternativt att man har lyckats bra med störning. Att räkna med marktrupper är inte alltid realistiskt eftersom dom i så fall måste skickas in i målet i god tid innan. Om JSF får till sin Stealthförmåga är det just uppdrag mot kraftigt LV skyddade områden som är dess främsta förmåga.
- Långräckviddigt attackvapen. Gripen har testat bl.a. KEPD 350, men inget vapen av denna typ har ännu integrerats.
Vad är då syftet för Gripen att deltaga i denna typ av övning?
- Givetvis så är det bra träning att deltaga i stora övningart med många flygplan inblandade. På den gamla "goda" tiden kunde Sverige själv sätta ihop stora övningar med 100-tals flygplan. Numera så måste vi samla ihop ett par länder, typ Loyal Arrow för att få till tillräckligt antal.
- Nordkalotten är ett intressant strategiskt område som kommer att få ökad betydelse. Om vi som Tolgfors visionerar ska ha ett gemensamt nordiskt luftförsvar är detta ett mycket troligt baseringsområde.
- Att arbeta i kallt väder är en utmaning. Bara en sådan sak som att tanka ett flygplan i kyla är ett risktagande då bränsle kan leda till kraftiga kylskador.
- Då uppdragen består av OCA och AI kommer fokus att ligga på störning. Det innebär att vår underrättelsefuktion kommer att få arbeta med att analysera hotbilden och tillverka hotbibliotek till Gripens störutrustning EWS 39.
Om inte annat så kan de svenska och norska trupperna samlas i någon lämplig hangar och titta på när Sverige slår Norge ytterligare en gång i OS! :-)
Uppdaterad 10-02-21, 12:57
Tittar man på C F21 inriktningsdokument "Mål och Vision 2010-15" så läggs stor vikt vid utbytet med Norge och Finland.
Av central betydelse för utvecklingen av våra förband är att vi fortsätter utveckla vår samverkan med våra systerförband i Norge och Finland. Verksamheten ska vidmakthållas på veckobasis och som lägst motsvara 2009 års nivå. Målbilden är att även utveckla samverkan med 48 Fighter Wing i ett årligen återkommande utbyte inom flera tjänstegrenar.
...
Det nordiska samarbetet har ytterligare utvecklats och omfattar regelmässig samverkan med finska och norska luftstridskrafter. Daglig samverkan och täta, återkommande utbyten är en del av den ordinarie verksamheten, exempliferad av det gemensamma användandet av alternativbaser. Tillsammans med Finland och Norge genomförs gemensam tränings- och övningsverksamhet i allt från enkla till komplexa scenarier och miljöer.
...
Mål 2010:
- Stridsfygenhet 03, SE 03, står i beredskap från 1:a januari
- Producerar 4 350 säkra flygtimmar för att säkerställa stridsflygdivisionernas behov
- Värd för två till fyra lufttankningskampanjer och genomför i egen regi två mörkerfygningskampanjer för att möta insatsförbandens behov
Tja, Rovaniemi och Bodö är faktiskt närmare än F21 än närmaste svenska flottilj, så samarbetet behövs inte enbart av strategiska skäl.
Uppdaterad 10-02-22, 18:45
F17 har nu påbörjat sitt deltagande i Cold Response.
10-02-16...Av totalt 9000 soldater och sjömän är det omkring 1000 deltagare från Sverige och 115 av dessa från F 17. Av dem som åker idag finns 16 spända värnpliktiga och två befäl från 92 insatsplutonen.
- Detta ska bli spännande, jag trodde aldrig att jag skulle få vara med i en övning i ett annat land, säger Mikael Fors som tillsammans med Rebecka Nilsson vaktar sina och kamraternas packning som skall med planet till Norge.
En Hercules C-130 tar 70 av dessa från F 17 idag. En flygresa på ca 3 timmar innan äventyret med övningen Cold Respons 2010 börjar.