Det har varit ganska tyst om utvecklingen i FX2-affären i Brasilien. D.v.s. om brassarna ska köpa Gripen, Rafale eller F-18.
Men nu är det en ny chef vid rodret i Brasilien. Eller är det verkligen det? Den nya presidenten Dilma är handplockad av Lula. Misstankar finns om att Lula kommer att komma tillbaka i nästa val för att på så sätt kringgå begränsningen om att max kunna sitta som president i två perioder på raken. Frågan är då vilka ingångsvärden Dilma har fått av Lula?
Tyvärr så kan det även bli ett en helt annan upplösning på affären. Den globala världsekonomin påverkar även Brasilien.
A number of analysts expect his successor, former Marxist guerilla Dilma Roussef, to cancel the program altogether. With inflation beginning to rear its head in Brazil, Brazil’s Finance Minister Guido Mantega is promising a program of government spending cuts, in order to help deal with it. Unfortunately, the used Mirage 2000s that Brazil bought are unlikely to last much beyond 2014, and French officials remain confident – in public, at least.
Detta vore katastrof för Dassault som ännu inte har någon exportkund för Rafale. Det närmar sig i och för sig målsnöret även i affären med Förenade Arab Emiraten. Skulle den bli av så handlar det om 60 maskiner i stället för Brasiliens 36. Men Franrike måste garantera att man deltar i den fortsatta utvecklingen av Rafale. UAE önskar en utvecklad Rafale F4. USA har dessutom börjat bli mer aktiva även i denna affär. Rafale är för dyr och tekniken når inte prisnivån. Dessutom har UAE satt en del extra krav som fransmännen kan få svårt att ge efter på.
The new condition will be familiar to Canadians – the UAE wants to double the number of reserved slots for Emirates Airlines and Etihad Airways at Roissy airport, France main passenger hub near Paris. France had rejected this request when it was made recently, as its national airline Air France objected.
Nu har man i och för sig ett par år kvar tills dess att alla 180 flygplan som Frankrike har beställt är levererade.
Jag rekommenderar den här bloggen har bra uppföljning på vad som händer i Rafalevärlden.
Kanske Rafale kommer att flyga från den första av de nya engelska hangarfartygen?
Air Vice-Marshal Bagwell said that one way around the shortages was to collaborate more with the French.
“It looks like we are going to twin 3 Squadron [a Typhoon squadron] with one of the [French] Rafale [fighter-bomber] squadrons. I’ll make a prediction we will have British officers flying Rafale from a carrier within a few years. I’m quite sure of it.”
Dassault verkar ha vissa problem med sina Rafale just nu. Den Rafale som kraschade i havet i höstas verkar ha gjort det för att bränslet tog slut. Fel på mätaren, fel på lufttankningssystemet eller ett bränsleregleringsfel? Hur som helst är det mycket allvarliga fel för ett hangarfartygsbaserat flygplan som inte har några alternativa landningsplatser.
I slutändan så är det nog vare sig ekonomin, flygvapnets önskemål eller ens den brasilianska flygindustrins önskemål som styr. Det är precis som i den norska affären realpolitik. Frankrike är ett stort land och har betydligt mer politiska muskler än lilla Sverige. Brasilien är en växande ekonomi och vill gärna se sig som den största nationen i Sydamerika med aspirationer på att bl.a. få en plats bland de permanenta länderna i FN-säkerhetsråd.
Men, väljer Brasilien att vänta ett par år så kan alternativen se helt annorlunda ut. Boeing lär ha slutat tillverka sina F-18, Gripen NG finns kanske i en svensk E/F eller C/D+ variant och Rafale har kanske slutat tillverkas.
Om det nu blir en affär med Brasilien så kommer det givetvis även att påverka Sveriges framtida E/F. Regeringen verkar vilja skjuta på sitt beslut tills man vet vart det barkar med Brasilien. Det vore oklokt att inte skaffa samma version som Brasilien, då det skulle tvinga Saab att ta fram två parallella lösningar. Jag tror därför att vi inte kommer att få något svenskt beslut innan Brasilien antingen säger Ja eller Nej eller beslutar sig för att vänta några år ytterligare.
Avslutningsvis lite av Saabs reklam riktat mot Brasilien där man citerar brasiliansk press...
måndag 3 januari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ett problem för Gripen är att Gripen innehåller USA teknologi medan Rafale är fritt från USA teknologi.
SvaraRadera@Anonym 14.43: Jag tvivlar på att Rafale är helt fritt från amerikansk teknik. De större systemen som Motor och Radar ja, men det finns bl.a. L16 (som i och för sig Brasilien inte vill ha då de föredrar sin egen variant av länk). Tittar man på andra delar som hydraul m.m. så lär man nog hitta en och annan amerikansk pryl även i en fransk kärra.
SvaraRaderaSedan tror jag inte att Brasilien har samma skräck för USA som t.ex. Indien.
Lägg ned Gripen och låt brassarna ha ett riktigt land till partner inte en EU provins.
SvaraRaderaSAAB har gjort sitt och bör stängas.
Saab är inte lika bra på att muta som fransmännen. Det är nog kört i Brasilien.
SvaraRaderaJag såg ett intressant program på Discovery häromkvällen. Det handlade om brittiska Saunders Roe och ett av deras jaktplansprojekt i början av kalla kriget, och hur senare Lockheed i stället lyckades "sälja" in Starfighter till Västtyskland.
-- MFI
Allt finns ju på wikipedia. Så här gick det till för 50 år sedan, men nuförtiden finns det säkert ingenting att anmärka på vapenaffärerna...
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_bribery_scandals
-- MFI
@MFI: Ja, det finns många inhemska projekt som lagts ner av mer eller mindre konstiga anledningar då det dykt upp billiga amerikanska "off-the-shelf" produkter.
SvaraRaderaI Storbrittanien har vi bl.a. TSR2 och p.1154 som lades ner till förmån för F4 Phantom II.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_P.1154
http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
I Israel så har vi Lavi som lades ner till förmån för F-15I.
http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi
USA ville inte ha konkurrenter till F-16/F-18 och eftersom Israel är beroende av amerikansk stöd så fick man böja på nacken.
@CI: "billiga"?
SvaraRadera-- MFI
@MFI: Viss ironi... :-)
SvaraRadera