30 år sedan U-137/S-363 blev känd som "Whiskey on the rocks". 30 år sedan Kalla Kriget var som kallast. 30 år sedan Första flygeskadern E1 fick order om att med skarpladdade AJ37 och SF/SH37 Viggen "Hålla gränsen". Den svenska "Kubakrisen" var ett faktum med allt för många inblandade med fingret på avtryckaren.
När man läser dagens inlägg i debatten där den ena ytterligheten argumenterar för medvetet försök att navigera i hemliga svenska farleder och den andra sidan argumentera för gigantiskt navigeringsfel på 570 km så är det en sak som jag missar i deras analys, kopplingen till tidsandan. Utan denna koppling så går det inte att avgöra vad som är sant och vad som är falskt. Eller i varje fall inte vad som upplevdes som sant eller falskt 1981.
1981 fick man som pilot besök av polska tavelförsäljare. Det stod utländska lastbilar med signalspaningsutrustning vid varje flygfält när det var övning. SÄPO höll utbildning för piloter om hur man skyddar sig mot Spetznaz och hur man tar sig till arbetsplatsen den dagen kriget kommer. Tjänstepistolen (kamrat 40) och ett paket 9 mm parabellum förvarades i garderoben. "Givakt", d.v.s. krigsproduktion med fredspersonal var en övningsform som fortfarande tränades en gång per år för att se om Flygvapnet var beredda.
Vad man missar i ovanstående artiklar är att ta hänsyn till t.ex. övningen Zapad-81 som hade hållits mellan 4-12 september 1981, d.v.s. lite mer än en månad tidigare. Zapad var och är en övning för att testa de ryska försvarsmakterna som har återkommit då och då för att omforma mot aktuella hotbilder och scenarier. Här är t.ex. en utvärdering från 1977.
Ustinov notes that the Pact needs to acquire completely new (conventional) weapons systems to counter the West’s growing superiority in advanced technology. During the 1970s, Soviet bloc analysts realized that the gap in military technology continued to widen and might never be bridged.
Är det i denna verklighet så otroligt att tro på att det förekom tester av vår beredskap? En praktisk test för att kontrollera idéer som kommit fram under Zapad? Eller var det bara ett enkelt "bondeoffer" i det stora spelet? En dieselubåt, en avdankad besättning och en liten felnavigering på 570 km. I stort sett samma sträcka som mellan Helsingborg och Stockholm. Frågan man kan ställa sig är "inkompetens eller Maskirovka?"
Moscow has always had a flair for D&D, known in Russian as maskirovka. Its central tenet is to prevent an adversary from discovering Russian intentions by deceiving him about the nature, scope, and timing of an operation. Maskirovka covers a broad range of concepts, from deception at the strategic planning level to camouflage at the troop level.2 Russian military texts indicate that maskirovka is treated as an operational art to be polished by professors of military science and officers who specialize in this area.
DIA analysis preceding the missile crisis noted that the Soviet Army had probably employed large-scale battlefield deception "more frequently and with more consistent success than any other army."3 The Soviets practiced extensive maskirovka before their move into Czechoslovakia in 1968. Moscow also trained foreign forces to apply deception, including North Vietnamese units before the Tet offensive in 1968 and Egyptian forces before crossing the Suez Canal in 1973.
Gick testen bra så skulle man fått nya kunskaper. Gick testen dåligt så stressade man sin granne en smula och kunde skylla på misstag och inkompetens.
Men, det intressanta är kanske inte varför ubåten stod där den stod, utan vilka konsekvenser det hade kunnat bli av denna händelse.
I Sverige har vi valt att glömma, förneka eller förlöjliga det inträffade. Men även i Ryssland så har många glömt. I svensk press är intresset för 30-årsminnet måttligt. Om 10 år så gäspar nog de flesta och läser hellre om den senaste skandalen i kungahuset.
Man brukar säga att endast framtiden kan visa på sanningen. Ja det kanske är rätt, men det gäller bara om vi är villiga att acceptera sanningen som den såg ut då. Hur kommer dagens internationella insatser att se ut om 30 år när vi vet hur det gick för forna Jugoslavien, Afghanistan och Libyen?
Se mer bilder på Blekinge museums U 137 bildgalleri.
Se även Tokmoderaten och LAE.
SvD1, SvD2, DN, Ny Teknik
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar