Khadaffi är död och få kommer att sakna honom. För NATO så visar detta att man trots raserad ekonomi lyckades hålla ihop insatsen ända in i målsnöret. I Sverige så är det nog många politiker som drar en lättnadens suck. Beslutet att dra hem det svenska förbandet var redan taget. Den 24 oktober ska det sista passet flygas och sedan är det dags att bege sig hemåt. Hade inte Khadaffi tagits till fånga eller bevisligen dödats så hade man fått göra det utan att det militära uppdraget varit genomfört till fullo.
Nu har den militära delen av Sveriges internationella insatsförmåga gjort sitt i Libyen. Nu är det dags för de humanitära och ekonomiska insatserna. Omvärlden har hjälpt rebellerna att bryta ner den gamla regimen. Om inte omvärlden hjälper till även efter striderna så kan den militära insatsen ha varit förgäves.
För Libyen så börjar det svåra arbetet efter de militära insatserna. Striderna höll ihop folket då de kände att de hade ett gemensamt mål att nå. Risken är stor för att det uppstår motsättningar mellan olika grupperingar i Libyen. Samma sak kanske även gäller för Flygvapnet. Arbetet med att driva verksamheten nere på Sigonella har inneburit att alla jobbat åt samma håll. Risken är att det uppstår ett vakuum efter insatsen då ingenting händer.
Tolgfors går som vanligt ut i pressen och slår sig för bröstet avseende den lyckade insatsen. Och visst så finns det mycket som vi ska vara nöjda med. Men det finns också mycket som vi borde dra erfarenheter av och förbättra.
Att vi kunde skicka ut ett förband med kort varsel var beroende på att EAW redan stod i beredskap som del av NBG11. Att tro att man kan ta vilken division som helst i Sverige och skicka iväg är inte rätt. I den framtida visionen om ett insatt insatsförsvar så ska fyra stycken Gripendivisioner hålla rätt status för att vara insatsberedda med kort varsel. Men detta kräver framför allt övning, och övning kräver budget!
Materielen har visat att den håller hög klass, även om det finns en hel del även där att finslipa, men det är organisationen och personalhanteringen som behöver de stora ändringarna. Det saknas nyckelkompetenser inom förbanden som inneburit att vissa medarbetare har dragit ett mycket tung lass under detta år.
Se även Wiseman.
SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, DN1, DN2, DN3, DN4
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar