Snart får Försvarsmakten leverans av sina HKP 16 Blackhawk. De första besättningarna genomför utbildning i USA på LOWE Army Helicopter Port/Ft Rucker Alabama. Som av en slump på samma ställe som svenska piloter genomförde helikopterutbildning för att deltaga i insatsen i Kongo 1960!
Korrigering: Teknikerna genomför sin utbildning på Ft Eustis.
HKP 16, Blackhawk, är en välbeprövad helikopter och kommer med stor sannolikhet att göra ett mycket bra jobb. Om den sedan hinner skickas till Afghanistan innan ISAF drar sig ur är en helt annan fråga. Flygvapeninspektören Anders Silwer har i varje fall lovat att avgå om så inte blir fallet.
HKP 14, NH-90, är en helt annan fråga. Den är fortfarande att betrakta som kvar i utprovningsstadiet. Hur länge ska vi försöka innan vi ger upp? Holländarna har stora problem med sina NH-90.
The already delayed introduction of the NH Industries NH90 maritime helicopter in the Netherlands has suffered a fresh setback, with the commander of its Defence Helicopter Command having reported worse-than-expected performance during initial activities with the type.
Dutch personnel have so far achieved only 50% of the intended flying hours using an initial four aircraft that have been delivered in a so-called "meaningful operational capability" standard. A fifth will arrive in November.
Issues relate mainly to maintenance support and availability of spare parts, prompting a fresh six-month delay for the NH90 to meet its first operational commitments, said Air Cdre Theo ten Haaf. He also identified the aircraft's radar as having failed to meet specifications while searching for small objects in high sea conditions.
Tja, holländarna verkar i varje fall inte ha gett upp. Det kanske finns anledning att fortsätta med tre olika helikoptertyper trots allt, även om logiken säger att det blir dyrt med underhåll, reservdelar och tre utbildningsystem för piloter och tekniker.
Som en liten krydda i helikopterdebatten så fick jag denna bild på en Boeing Vertol 107 (a.k.a. HKP 4) som är på väg till Afghanistan. Det går alltså att flyga utan modern utrustning...
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar