Under förmiddagen så satt jag och strölyssnade på Rix Morgonzoo och där förfasade man sig över nyheten att Ryan Air lagade flygplan med silvertejp. Utan att veta vad det var för detalj man lagade (knappast vingen i varje fall) så måste man skilja mellan vad som är farligt och vad som bara kanske inte är tillåtet.
Jag har på senare tid noterat att Sverige blir mer och mer som USA. Gör du fel kan du bli stämd. Alltså bäst att göra "by the book". Står det inte i boken så är det bäst att inte göra något över huvud taget. Ingen bra inställning för en militär som ska kunna hantera det oväntade och därmed det odokumenterade!
Själv så har jag länge vurmat för förmågan att genomföra krigsreparationer. D.v.s. att laga ett flygplan tillräckligt bra för att det ska kunna gå att köra ett par pass eller flyga från ett farligt område till ett bakre underhållsområde där det kan repareras. Tyvärr så tänker de flesta numera med civila regelverk i bakhuvudet. D.v.s. står det inte i detalj i flygplanstillverkarens manualer så är det förbjudet!
En gång i tiden så var vi dock duktiga i Sverige på att ta egna beslut. Den tyska ledarskapsmodellen premierade initiativrikedom.
För ett antal år sedan så stod jag med en SF37 på en krigsbas. EBK-pumpen var trasig. Men en driftig tekniker "lagade" pumpen med najtråd och silvertejp. Den kopplades helt enkelt ur. I loggboken skrevs en kvarstående anmärkning "använd ej EBK". Jag fick OK av divisionschefen att starta med deltankat flygplan och utan yttre last. Inga problem att komma upp från huvudbanan med enbart grundmotor. 15 minuters hemflygning och sedan togs den i på verkstaden för byte av EBK-pump. Mycket likt Ryan Airs "lagning" med andra ord.
Idag så ska det skrivas en hoper papper med begäran om avsteg från godkända publikationer som sedan skickas runt omkring i systemet. Beslutet att flyga med fel läggs alltid på "någon annan". Det är oftast inte i avsaknad av teknisk kompetens utan helt enkelt att man avsagt sig beslutsrätten. Tyvärr så tas ibland de tekniska besluten på så hög nivå att den tekniska kompetensen saknas!
I amatörvärlden så är silvertejp gångbar även på flygplan. De två bilderna ovan och nedan illustrerar en privatflygare som var ute på en fisketur i Alaska. När han kom tillbaka hade en björn varit närgången mot hans flygplan i jakt på mat. Som tur väl var hade han en radio så han kunde signalera på hjälp. Han blev hämtad. Åkte tillbaka och hämtade stora mängder silvertejp och ett par nya däck (de var per definition trasiga). Och ett par timmar senare kunde han ta sig därifrån på egen motor till ett flygfält där flygplanet kunde repareras.
Efter "krigsreparation"
På flygdagen på F 11 så såg jag en pilotkollega (inga namn nämnda) klistra fast en kamera i kabinen för att filma sitt pass. Givetvis så använde han silvertejp.
Själv så paddlar jag en hel del kajak. Silvertejp ingår i min obligatoriska nödutrustning. Jag har bl.a. en s.k. Faltkajak, en kanadensisk Folbot Cooper med aluminiumstomme och duk. Där är Silvertejp en mycket bra "krigsreparation" när man befinner sig på en holme långt ut i Stockholms skärgård.
För alla tekniker och ingenjörer där ute så rekommenderar jag Facebookgruppen "går det inte att laga med silvertejp är det trasigt".
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar