Jag har i ett par inlägg spekulerat i vad en försening eller nedskärning av F-35 programmet skulle kunna innebära. Många av de potentiella kunderna och de som redan idag ingår i utvecklingssmarbetet har en åldrande flotta som behöver bytas ut. Våra grannländer Danmark och Norge köpte sina F-16, 1975 och genomförde en MLU 1997. Sedan dess så har de slitit kraftigt på sina flygplan och bl.a deltagit i insatser i Kosovo, Afghanistan och nu senast i Libyen.
När Norge 1975 köpte sina F-16 så stod valet redan då mellan svenskt eller amerikanskt. Fast då var det Viggen som var den svenska motkandidaten. Norge köpte 60 st F-16A och 12 stycken F-16B. Första flygning i Norge skedde 1979. Ytterligare två har köpts in för att ersätta förluster. Från början var de norska F-16 rena jaktmaskiner, men i samband med MLU - Mid Life Update av 56 stycken flygplan så fick man både möjlighet att bära AIM-120 AMRAAM, laserstyrda bomber och senare också hjälmdisplay och Länk-16. De norska flygplanen har därmed mycket god NATO-kompabilitet, men börjar också få många år och många flygtimmar på nacken. Tanken är att de skall börja ersättas med F-35 med början 2015. Norge har klart och tydligt sagt att det är F-35 som gäller och med tanke på att oljefälten ute i Nordsjön fortfarande verkar innehålla ett par liter olja så lär det finnas ekonomi att hålla den transatlantiska länken i gott skick.
Danmark köpte sina 46 F-16A och 12 F-16B samtidigt som Norge 1975. 1984 så köpte man ytterligare 8 F-16A och 4 F-16B för att ersätta sina F-35 Draken (Joint Strike Fighter var inte först med NATO-benämningen F-35!). 1994 köpte man ytterligare tre för att ersätta förluster. 1997 köptes ytterligare fyra in. 61 stycken F-16 har genomgått samma MLU som de norska. Danmark har deltagit i samma insatser som Norge och i Afghanistan var man baserad tillsammans med Norge i Kirgiztan och hade gemensam logistik med Norge. Danmark har en betydligt sämre eknonomi än Norge och börjar på att tveka om F-35. Ett alternativ som man har tittat på (förutom Gripen NG) är F-18 E/F Super Hornet.
Blir det försening av F-35 så kommer länder som Norge att antingen behöva göra en ytterligare MLU för att få ut mer liv i sina existerande flygplan (gångtidsförlänga motorer, sprickundersöka skrov och vingar och byta ut kritiska detaljer som vapenbalkar m.m.). jag tvivlar på att man samtidigt gör motsvarande kapacitetslyft som den förra MLU:n. Alternativet är att köpa in någon typ av Gapfiller. Det logiska alternativet vore givetvis fler F-16. Men en lösning skulle kunna vara att köpa ett modernt flygplan och sedan skära ner på beställningen av F-35 för att i framtiden operera två typer av flygplan där det ena kan vara ett ekonomiskt flygplan för försvar av närområdet och F-35 det flygplan som används i insatser liknande det första Gulfkriget 1991.
De flesta Europeiska länder och även USA börjar få mycket dålig ekonomi. Det finns därför stor risk för att det kommer att genomföras stora nedskärningar. Då kommer det att behövas billiga alternativ till F-35. För USA:s del så kan nedskärningarna i antal anskaffade F-35 innebära att man behöver ett komplement. Ett flygplan med många förmågor saknar trots allt förmågan att vara på två ställen samtidigt.
Problemet är att den nuvarande "Teen"-serien av flygplan, F-14, F-15, F-16 och F-18 har i stort sett slutat produceras. F-14 har redan för ett antal år sedan stängt igen produktionslinan. F-16 och F-18 hoppas fortfarande på ett par kvarvarande ordrar. I Indien så åkte de dock ur. Frågan är om de upphottade gamla F-16 har något mer att ge? UAE verkar inte helt nöjda med sina F-16 Block 60 och tittar på Rafale som potentiell ersättare. I Brasilien så är det fortfarande oklart om F-18 har en reell chans. Sydamerikanska länder har en viss skeptism mot USA som leverantör. F-15 dök helt plötsligt upp i en helt ny version, Silent Eagle som ser mycket intressant ut. F-15 har en imponerande radar och tar oerhörda mängder last. Till dess nackdel hör att ursprungsdesignen är ett jaktflygplan och man har de senaste åren haft ett antal haverier på grund av utmatning. Skrovet är helt enkelt inte gjort för de tunga attacklaster man använder idag.
F-18E/F kommer att drivas av US Navy ett antal år till framöver. Man liter nog inte helt och hållet på att F-35C kommer att levereras i tid. Dessutom kommer F-18G Growler att leva i många år till. Frågan är vad US Marines gör? De opererar redan idag F-18 och F-35B verkar hänga mycket löst i den amerikanska budgeten. Får jag tippa så skaffar man i så fall ingen ersättare till sina Harrier utan satsar på vanliga F-18 och i framtiden F-35A/C samt kompletterar med UAV som kan baseras på deras Amphibious Assault Ships.
Men om inget händer mycket snart kommer produktionslinjerna för F-15 och F-16 att slå igen. Boeing har tidigare sagt att man avser att sluta tillverka F-15 redan 2012 om ingen kund dyker upp i närtid.
It seemed like the F-15's future was guaranteed only one year ago. The Obama Administration notified Congress on 21 October last year that Saudi Arabia had requested a possible sale of 72 F-15Es.
But something funny happened on the way to the bank. Saudi Arabia has still not signed the contract, and we're not sure why. Lingering concerns by the Israeli lobby may have something to do with it. The Arab Spring revolts in the Middle East also might make the Saudi regime more cautious about making big splurges on weapons programmes. But those are just theories. Boeing refers all questions about the Saudi deal to the US government, and they aren't returning our phone calls.
...
There are, of course, a few options for preserving the production line. The F-15SE Silent Eagle is in competition in South Korea, although that contract award is not scheduled until next October. Meanwhile, the Saudi deal can still happen. Perhaps, that's why the company released this optimistic-sounding statement yesterday, when we asked the company to clarify when the F-15E backlog runs out.
Men nu verkar något ha hänt. Boeing går ut och säger att man avser att vänta ett tag till innan man stänger porten till sin tillverkning av F-15.
The company is scheduled to deliver the last of 21 F-15Ks to South Korea in March 2012, and Singapore's order for 24 F-15SGs is scheduled to be completed next year.
The F-15 has been in continuous production for nearly 40 years, and is one of five active fighter production lines in the USA.
Boeing's F/A-18E/F Super Hornet is scheduled to remain in production for the US Navy through to at least 2015.
Lockheed Martin is shutting down F-22 production in April next year, but its F-16 backlog is filled through 2014. F-35 production is planned to continue for nearly 25 years.
Har någon exportkund satt ner foten, eller är det Obama som krävt att man ska hålla alla dörrar öppna utifall den nya amerikanska försvarsbudgeten innebär nedskärningar på F-35? I så fall så har nog Pentagon fått skicka en liten check till Boeing då det inte är gratis att hålla öppet för sena kunder.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar