lördag 26 september 2009

Snart ångrar Österrike sig


Jag var med och utbildade 2:a Österrike omgången på JA37 Viggen en gång i tiden. Det var för att piloterna skulle få flygtid och lära sig flyga moderna flygplan innan bytet från J35OE Draken till Gripen. Gissa om vi blev snopna när dom inte köpte Gripen! Österrike som tidigare köpt J29, Saab 105O (SK60) och J35OE från Sverige köpte i stället Eurofighter från Tyskland.

2003 skrev Österrike på ett kontrakt att köpa 18 Eurofighter från Tyskland till en kostnad av 2,5 miljarder Euro. Efter valet 2006 började Österrike inse att dom inte hade råd med detta och försökte häva kontraktet. Budet dom fick var att för endast 1,2 miljarder Euro skulle dom få NOLL flygplan... Till sist lyckades dom få till 15 flygplan för 1.63 miljarder Euro (ca 16 miljarder kr).

Gissa om dom blev lurade av tyskarna. Det dom fick var Tranch 1, d.v.s. de första Eurofighter maskinerna som bara har jaktkapacitet (i och för sig användes J35 till enbart detta).

Några fakta:
- 2003 skrivs kontraktet.
- 12 Juli 2007 levereras det första flygplanet.
- 1 juli 2008 tar dom över försvaret av luftrummet i Österrike
- 24 september 2009 levereras det 15:e flygplanet och hittills har flygplanen tillsammans flugit 1100 timmar.

Jämför detta med Gripenförsäljningen till Tjeckien:
- 14 juni 2004 skrivs kontraktet 12x39C och 2x39D.
- April - Augusti 2005 levereras alla 14 flygplan.
- 30 Juni 2005 står Gripen redo i NATO QRA! Piloter och tekniker var redan utbildade i Sverige. Sedan dess har dom haft två flygplan i ständig 15 minuters beredskap dygnet runt, året runt.
- 1 Oktober 2008 har Tjeckien flugit ca 4800 timmar på 5100 uppdrag. Tjeckiska piloter får ca 160 timmar flygtid per år.
- Maj - Augusti 2009 Tjeckiska Gripen bedriver NATO QRA i Baltikum samtidigt som dom bedriver QRA i Tjeckien. Oerhört imponerande att klara av detta med endast 14 maskiner.

Totala kostnaden för Tjeckien inklusive support i 10 år är 19,650 miljarder CZK (ca 5,7 miljarder SEK), d.v.s. ca en tredjedel av Österrikes Eurofighter.

Sammanfattningsvis så skedde leveransen betydligt snabbare för Tjeckien, trots samma förutsättningar. Bägge länderna köpte flygplan ur en pågående produktion (Eurofighter för Tyskland och Gripen för Sverige). Anskaffningskostnaden för Österrike är tre gånger så hög som för Tjeckien. Tjeckerna har flugit 5 gånger mer än Österrike.

Jag misstänker att Österrike drar sig för att samöva med Tjeckien. Det skulle bli en sista spik i kistan om deras flygplan fick stryk av den betydligt billigare Gripen...

10 kommentarer:

  1. .... och Norge....

    SvaraRadera
  2. Det var en slående jämförelse!

    SvaraRadera
  3. En duktig säljare tittar i kundens plånbok eller inleder med frågan:

    - Jag märker att Ni är riktiga experter, för hur mycket hade Ni tänkt Er att handla stridsflygplan?

    SvaraRadera
  4. Gustav: En duktig försäljare borde slå sig lite mer för bröstet. Vi svenskar är mycket dåliga på att skryta. Att lägga upp lite fakta på bordet gör det svårt för politiker att ta "politiska" beslut. När det kommer till kritan så är det trots allt skattebetalarna i varje land som får stå för slutnotan.

    Fem minuters surfande på Internet gav jämförelserna ovan. Lägger man då dessutom på lite mer sekretessbelagda fakta som presumtiva kunder borde få ta del av så är Gripen en mycket konkurrenskraftig produkt. Kanske inte alltid bäst om man jämför med F-22 och liknande flygplan, men med mycket bra pris/prestanda förhållande.

    SvaraRadera
  5. En säljares uppgift är alltid först och främst att till sitt företag dra in så mycket pengar, som möjligt. Lyckas han eller hon mindre väl i detta avseende, så blir säljaren ovillkorligen av med jobbet.

    I andra hand ska säljaren se till att kundens ackumulerade beställningar (=kontot) ger ett så stort överskott (=vinst) för säljarens arbetsgivare som möjligt.

    Detta senare behöver inte realiseras i den första ordern. Det kan ske genom tilläggsbeställningar eller genom att det kapas kostnader under en mångårig leverans. Härvidlag är skuldfrågan vid underprestation mindre tydlig. Det är snarast den verkställande ledningen som drabbas om resultatet längst ner i bokslutet är lägre än förväntat.

    SvaraRadera
  6. Att påstå att Österrike blev lurade av tyskarna är milt sagt att försköna historien, likaså att jämföra med Tjeckien och peka på prisskillnaden. Rätt siffra att jämföra med är naturligtvis SAAB:s erbjudande i den Österrikiska upphandlingen: 2.3 miljarder euro.

    /Bengt

    SvaraRadera
  7. Bengt: Saab var lite för självsäkra i Österrike affären. Det blev också deras fall. Hade dom erbjudit samma prisnivåer som FMV gjort i Tjeckien och Ungern så hade Österrike köpt Gripen. Dom Österrikiska piloterna trodde likväl som oss svenskar 2001 att affären var klar. Det var Gripen som skulle väljas och därav intresset av att flyga Viggen.

    Saab är duktiga på att bygga Flygplan, men inget vidare på att sälja dom. Den nya exportmyndigheten kan i sådana här affärer ha en funktion.

    SvaraRadera
  8. Var det inte frågan om nytillverkade flygplan till Österrike? Så jämförelsen med FMVs affärer med Tjeckien och Ungern haltar lite.

    Mer intressant borde en jämförelse med Sydafrika vara, vad fick de betala för sina nya flygplan?

    SvaraRadera
  9. Skillnaden mellan nytillverkat och A2C (Ungern) är mindre än vad man tror eftersom det trots allt är ett nytt skrov. Svenska staten säljer dessutom inte sina "gamla" delar gratis.

    För Tjeckien var det dock nytillverkat eftersom man tog 39C/D från den svenska produktionen på Saab. Dom hann aldrig ut på svenska förband.

    Dock så avser priset för Tjeckien leasing i 10 år, d.v.s. inte fullvärdet på maskinerna. Det får dom betala om dom vill köpa lossa maskinerna efter 10 år. Men eftersom anskaffningskostnaden på flygplan är den lilla biten i ett sådant här kontrakt finns möjligheter att göra vissa jämförelser...

    SvaraRadera
  10. Ja, att en modifiering från A till C innebär i princip ett nybygge med lite gamla delar instoppade har jag koll på.

    Men det borde ändå vara en viss skillnad mellan FMV som försöker sälja av vad som är överskott, och SAAB som försöker kränga nya flygplan. FMV/staten har ju redan betalat (eller kommer att få betala) för sina flygplan oavsett om de ännu inte levererats och torde då ha ett intresse av att få tillbaka i alla fall lite. Samtidigt fanns det ett säkerhetspolitiskt intresse som borde ha varit värt några kronor.

    SAAB som vinstdrivande företag hade en något annorlunda sits. Därmed inte sagt att de inte klantade till Österrikeaffären.

    SvaraRadera