tisdag 15 juni 2010

All publicitet är god publicitet? (uppdaterad)

FM får nu stor uppmärksamhet för sin senaste reklamkampanj för att värva nya yrkessoldater. Tyvärr så är den inte av det positiva slaget...

–Man kör med Bruce Willis-sekvenser för att visa upp en häftig verksamhet och locka med jobb. Men detta gäller unga människors yrkesval inför insatser som ytterst kan gälla liv eller död. Man får inte använda reklamtrick i så allvarliga frågor.

Mats Ekdahl vänder sig även mot kampanjens värderande påståenden som: ”Din kollega kan leva med att Sverige kränks”, ”Din mamma tycker inte att vår demokrati måste skyddas”. En myndighets information kan inte genomföras som ett företags säljreklam, anser han.

–Reklamens medel måste av en stor statlig myndighet användas med samhällsansvar. Detta ger ett lättsinnigt och ansvarslöst intryck. Det är för stora reklampengar och alltför svåra sakfrågor för att hantera på detta sätt. En kampanj måste vara glasklar. Denna är luddig, utan röd tråd och med tankekullerbyttor rakt igenom, säger Mats Ekdahl.


Tja, jag hatar att behöva säga det, men "vad var det jag sade?".

Snälla ÖB. Gör oss officerare en stor tjänst och placera en känga storlek 42 i baken på "reklammupparna". Satsa i stället pengarna på bra övningar eller uppvisningar som allmänheten får ta del av. På så sätt så får vi "gratis" reklam i alla tidningar och vi kan nöja oss med att presentera yrket som det är i våra rekryteringskampanjer.

Men likväl som det finns dålig, så finns det bra reklam! Man ska inte försköna verkligheten när det som finns är bra nog.



P.S: Flaggan på den lilla bordningsbåten i en av reklamfilmerna är rakskuren. Tillhörde jag marinen skulle jag skrika rakt ut av fasa...

Se mer hos Cynisk, Väpnaren, Borneo, Carnucopia (del 1 och del 2)och Wiseman.

Uppdaterad 10-06-15, 22:08
Den aktuella reklambyrån försvarar sitt upplägg på reklamkampanjen. Jag håller med om att det inte är filmerna i sig själv och de små tekniska bristerna som är värda att kritisera. Snarare så är det vi borde kritisera faktumet att Försvarsmakten nu hamnat så långt utanför det svenska samhället att vi måste göra reklam för att ungdomar ska söka jobb hos oss. De flesta företag nöjer sig med att låta produkten som dom säljer tala för sig själv. Varför inte göra likadant? Mer "embedded" journalister och låt Combat Camera dokumentera och visa för svenska folket vad vi gör för skattepengarna.

Värnpliktsrådet klagar på att reklamen riktar sig till "stridisar". Men faktum är att det kanske är just den personlighet som FM numera vill rekrytera? Vi är faktiskt ett insatt insatsförsvar och det kan kanske kräva en annan typ av personlighet hos de anställda än vad det gamla invasionsförsvaret hade? Har FM tagit ett medvetet beslut om detta, eller är det som vanligt något som dyker upp som en överaskning om några år?

10 kommentarer:

  1. Här var en lite vettigare blogg än de övriga som kritiserat FMs reklamkampanj tack för det :)

    Icke desto mindre tycker jag kritiken är överdriven. Ingen värnplikt, då tappar man rekryteringsbasen för 95% av alla officerare och måste locka på annat sätt. Uppvisningar är bra men lockar bara de som redan är intresserade, TV-reklam går ut till hela folket som är parkerade framför dumburkarna och surfar bort livet på nätet medan skogsbränder, sjöminor och svält härjar i den verkliga världen.

    Visst är det tillspetsat men effektfullt. Och inte ser många reklamer ut som verkligheten, det tror ingen.

    PS Efter ett par år i Marinen låtsas jag att den raka flaggan var ett sätt att visa respekt eftersom en örlogsflagg endast skall bäras av just ett örlogsfartyg, detta är kanske inte ens soldater ;)

    SvaraRadera
  2. Tja vad får man för 63Mkr? Det räcker inte till många PRIO-konsulter...
    http://www.dagensmedia.se/nyheter/byraer/article146548.ece

    SvaraRadera
  3. De som rekryteras idag ska tjänstgöra i framtiden och framtidens Försvarsmakt.

    Det kan därför knappast krävas att reklamfilmerna ska vara nutidshistoriskt exakta i alla sina detaljer. Däremot att de speglar vad som kan komma att hända i en nära framtid.

    Försvarsmaktsledningens fasta avsikt är att avveckla dagens beprövade och väl fungerande stridsledning- och luftbevakning (stril) i Hästveda och ersätta denna förmåga med något nytt placerat på flottiljområdena; bland annat i Ronneby. Så till vida ger filmen en korrekt uppgift om lokaliseringen av framtidens stril.

    Vad det mer exakt blir fråga om för teknisk utrustning kan knappast någon idag med någon större säkerhet uttala sig om. Det synes vara fullt möjligt att det, som i filmen blir fråga om PPI med röd luminiscens eller till och med en återgång till rådatabild?

    - Vem vet vad NBF och GLC/GLI med NOC bär i sitt sköte? Alla har hittills gått bet.

    Att vi går mot en (1) enhetlig Försvarsmakt kan knappast lastas filmmakarna. Det är därför långt ifrån omöjligt att vi i en nära framtid använder samma vexillologiska duk och därmed samma m-nummer för vårt textila nationella igenkänningsmärke i alla arenorna.

    Ur marknadsföringssynpunkt anses det vara en fördel om Sverige som varumärke kommuniceras på ett så enhetligt sätt som möjligt. För de svenska ungdomar, som är mindre bevandrade i den svenska örlogsflottans särskiljande traditioner kunde det vara lätt att förledas att tro att en korrekt örlogsflagga på båten i filmen var sliten och trasig. Det intrycket ville inte filmmakarna riskera att förmedla.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med i kritiken. Ja, jag håller med så mycket att jag för några månader sedan skrev en egen inlaga om det under titeln "Mördande reklam".
    http://cynismer.blogspot.com/2010/02/mordande-reklam.html

    SvaraRadera
  5. @Erik: Klart som sjutton att vi ska ha reklam. Men vi får heller inte underskatta våra ungdomar och tro att det är enbart videoeffekter som får dom att söka.

    SvaraRadera
  6. "Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda" läser jag på Wikipedia. I det här sammanhanget lite tänkvärt faktiskt.

    "Satsa i stället pengarna på bra övningar eller uppvisningar som allmänheten får ta del av" skriver CI. Själv vill jag även slå ett slag för ungdomsverksamhet, inom vars hägn mången officer fick sin första kontakt med militär verksamhet. Sjövärnskåren är ett bra exempel och själv fick jag min första kontakt genom Flygpojkarna (finns dom kvar?), på den tiden jag trodde att jag skulle bli fältflygare. Nu ville ödet annorlunda och FV gick miste om ett ess ;-). Utmärkta sommarläger och bra övningar på helger. Tre vinklar på ärmen och chef för en LS under ett flertal övningar blev facit.

    Kanske är det ändå nödvändigt med reklambyråer, för vilken officer vill lura in en ungdom på en "kortbana" under åtta av dennes bästa år för en lön på 17.000 och sedan ett "honourable discharge"? Vilket yrke har man efter åtta och kanske sedan ytterligare fyra år?

    Här återstår mycket för FM att lägga ner i godispåsen för att locka rätt folk. Någon form av yrkesutbildning eller betalda studier efter avslutad tjänstgöring vore en rekryteringsbefrämjande åtgärd. Minst.

    SvaraRadera
  7. Att provocera för att få uppmärksamhet fungerar bra i vissa situationer, exempelviss med konst, eller med en produkt som är okänd för marknaden, där kanske är själva reaktionen oväsentlig, det handlar mest om at få produkten känd.
    Att försöka få uppmärksamhet till en redan känd produkt oftast orsakar detta en negativ effekt och kallas för anti-reklam, Tyvärr kunskapen om detta är väldig dålig i Sverige. Det är ingen tveckan att det uppnår sitt mål om att få up upmärksamheten, frågan är om dettakommer att leda till att det säljer eller inte.

    SvaraRadera
  8. Det jag irriterar mig på är att man i en och samma kampanj blandar ihop rekrytering med branding eller varumärkesförstärkning.

    Branding tycker jag bäst sköts av ett fullt fungerande försvar som gör bra insatser i både internationell tjänst och här hemma i Sverige vid t.ex. översvämningar. Det görs också av högvakt och till viss del kanske bröllopet. Här får man dock se upp en smula så att det inte blir enbart operettsoldater av det hela. Det nya s.k. Lifkompaniet är tveksamt och den nya "jongleringsgruppen" som efter amerikansk förebild ska göra gevärsexercis har definitivt gått över kanten. I USA tjänstgör US Marine Band i Irak. Jag skulle vilja se musikplutonen göra samma sak...

    Rekrytering ska göras med raka arbetsbeskrivningar så att man ger de intresserade en ärlig bild av vad jobbet går ut på. Krig är 99% tristess och 1% ren skär panik.

    Det intressanta med branding är att den i de flesta fall används för att folka ska välja just ett fabrikat i en mängd likvärdiga varor. Gundes gröt ovan smakade nog lika gott oavsett vem som tillverkade rågflingorna. Hemligheten där är nog snarare hur mycket kärlek som gick in i matlagningen. Extremfallet är Vodka där bolagen lägger miljoner på att bevisa att just deras vodka smakar bäst när enda skillnaden är graden av finkel.

    Möjligtvis fungerar branding i USA där man faktiskt slåss en smula i rekryteringen mellan vapengrenarna. Men vem slåss vi mot i Sverige som levererar en likvärdig produkt?

    SvaraRadera
  9. Problematiken är väl inte reklamfilmen utan vad som väntar den blivande soldaten innanför grindarna. För vem har sett en reklamfilm som är helt naturtrogen. Jag får inga "brudar" även om jag öppnar en påse chips, förutom min 4-åriga dotter som skriker om fredagsmys. Jag träffar sällan en ICA-Stig när jag handlar eller får chefen tyst med en Magnum Gold.
    Men vad som inte diskuteras är att reklamen säljer en produkt och lever produkten inte upp till förväntningarna blir skadan så mycket större.
    Och just nu är vi officerare och civilanställda i FM särskilt bra på att förmedla en positiv bild om vår arbetsplats, ibland undrar jag om vi har någonting som är värt att gå till arbetet för när man hör tongångar på olika bloggar. det finns ett stort ansvar att vi förhåller oss positivt till vår vardag och kan förmedla den. Men då duger inte dagens attityd. För vem vill behöva vänta på förrådspersonal som inte har särskilt bråttom att dricka upp sitt kaffe eller en lönehandläggare som, trots att felet inte är den enskilde, meddelar att rätt lön kommer att betalas nästa lönetillfälle dvs om en månad, eller en officer som gnäller om att det var bättre för utan den där dj...a SÄKI, eller fikarumssnack om att PRIO kostar för mycket pengar, eller... Jag kan hålla på ett tag.
    Att vara anställd i FM är så mycket mer än så men när alltför många har passerat bäst-före datum och blivit bittra utan att ha självinsikt om att byta jobb, då står vi inför ett problem.
    Jag tror att vi behöver en intern reklamkampanj lika mycket som extern. Det är helt enkelt inte så illa som det verkar, än övar vi och flyger och skjuter och tjänstgör på spännande befattningar i Sverige och utomlands.
    //Thomas

    SvaraRadera
  10. @Thomas: Du har nog helt rätt. En moralofficer behövs på varje arbetsplats!

    SvaraRadera