tisdag 15 juni 2010

All publicitet är god publicitet? (uppdaterad)

FM får nu stor uppmärksamhet för sin senaste reklamkampanj för att värva nya yrkessoldater. Tyvärr så är den inte av det positiva slaget...

–Man kör med Bruce Willis-sekvenser för att visa upp en häftig verksamhet och locka med jobb. Men detta gäller unga människors yrkesval inför insatser som ytterst kan gälla liv eller död. Man får inte använda reklamtrick i så allvarliga frågor.

Mats Ekdahl vänder sig även mot kampanjens värderande påståenden som: ”Din kollega kan leva med att Sverige kränks”, ”Din mamma tycker inte att vår demokrati måste skyddas”. En myndighets information kan inte genomföras som ett företags säljreklam, anser han.

–Reklamens medel måste av en stor statlig myndighet användas med samhällsansvar. Detta ger ett lättsinnigt och ansvarslöst intryck. Det är för stora reklampengar och alltför svåra sakfrågor för att hantera på detta sätt. En kampanj måste vara glasklar. Denna är luddig, utan röd tråd och med tankekullerbyttor rakt igenom, säger Mats Ekdahl.


Tja, jag hatar att behöva säga det, men "vad var det jag sade?".

Snälla ÖB. Gör oss officerare en stor tjänst och placera en känga storlek 42 i baken på "reklammupparna". Satsa i stället pengarna på bra övningar eller uppvisningar som allmänheten får ta del av. På så sätt så får vi "gratis" reklam i alla tidningar och vi kan nöja oss med att presentera yrket som det är i våra rekryteringskampanjer.

Men likväl som det finns dålig, så finns det bra reklam! Man ska inte försköna verkligheten när det som finns är bra nog.



P.S: Flaggan på den lilla bordningsbåten i en av reklamfilmerna är rakskuren. Tillhörde jag marinen skulle jag skrika rakt ut av fasa...

Se mer hos Cynisk, Väpnaren, Borneo, Carnucopia (del 1 och del 2)och Wiseman.

Uppdaterad 10-06-15, 22:08
Den aktuella reklambyrån försvarar sitt upplägg på reklamkampanjen. Jag håller med om att det inte är filmerna i sig själv och de små tekniska bristerna som är värda att kritisera. Snarare så är det vi borde kritisera faktumet att Försvarsmakten nu hamnat så långt utanför det svenska samhället att vi måste göra reklam för att ungdomar ska söka jobb hos oss. De flesta företag nöjer sig med att låta produkten som dom säljer tala för sig själv. Varför inte göra likadant? Mer "embedded" journalister och låt Combat Camera dokumentera och visa för svenska folket vad vi gör för skattepengarna.

Värnpliktsrådet klagar på att reklamen riktar sig till "stridisar". Men faktum är att det kanske är just den personlighet som FM numera vill rekrytera? Vi är faktiskt ett insatt insatsförsvar och det kan kanske kräva en annan typ av personlighet hos de anställda än vad det gamla invasionsförsvaret hade? Har FM tagit ett medvetet beslut om detta, eller är det som vanligt något som dyker upp som en överaskning om några år?