I ett tidigare inlägg så fick jag en del skäll för att jag misstrodde möjligheten att hålla 2 av 3 stycken modifierade HKP10B i luften nere i Afghanistan. Det kräver minst 66% tillgänglighet på maskinerna under den tid dom ska vara insatta eftersom kravet för insatser i Afghanistan är två helikoptrar i luften samtidigt. Dessa samarbetar där den ena skyddar den andra under start och landning. En del kommentarer tyckte att jag nedvärderade och "kastade skit på andra", men faktum är att 66% tillgänglighet är ganska så bra.
Hur ser det ut i andra länder?
I en artikel i Air Forces Monthly (May 2010) kallad "It's Official - The RAF is Depleted" så kommenteras en sammanställning av statusen på RAF flygplanspark som genomförts av försvarsminister Bill Ramell.
Om man tittar på ett axplock ur den listan
Typ Totalt antal I tjänst Aktiva
C-17A.......... 6 ......... 5 ...... 4
Harrier .......74 ........ 50 ..... 48
Hawk T1 ..... 129 ........ 85 ..... 68
C130J ........ 24 ........ 18 ..... 12
C130K ........ 14 ......... 7 ...... 5
Tornado F3 ... 22 ........ 12 ..... 12
Tornado GR4 . 137 ....... 102 ..... 98
Typhoon ...... 64 ........ 42 ..... 40
Detta är dessutom före normalt felutfall och lokalt underhåll! Orsakerna många. Allt från slitage (sprickor i fenparti på C130J) till modifieringar (Typhoon framför allt) och att centralt underhåll störs p.g.a. RAF Lyndenham stängs för ceremonier i samband med att döda soldater förs hem från Afghanistan.
Sex stycken Eurofighter Typhoon har "kanibaliserats" för att få tag på reservdelar till de övriga (d.v.s. man plockar delar från flygplan som står i hangarerna för t.ex. underhåll eller modifiering). Detta är typiska hangardrottningar som riskerar att bli kvar där för evigt om inte tillgången på reservdelar förbättras!
The MOD notes that this is a routine measure to ensure the maximum number of aircraft is available for front-line duty.
Underhållet i Afghanistan är en stor utmaning och det ska bli mycket intressant att se vilka erfarenheter som våra tekniker kommer att ta med sig hem efter deras tjänst i den norska helikoptergruppen i Afghanistan. Men även om dom gör ett mycket bra jobb så kommer det bli svårt att hålla två av tre helikoptrar i luften över tiden. Frågan är också hur stort underhållslager som man kan ta med sig. Ett oväntat felutfall innebär anars att delar måste flygas från Sverige. Se bara vilka problem man har att få ordning på den Gulfstream G4 som skadades i samband med ÖB:s besök i Mazar-e-Sharif.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
5 timmar sedan
Det ser knappast bättre ut i Sverige. Snarare tvärtom.
SvaraRadera66% lät som en grymt bra siffra om man nu lyckas nå upp till det. Det är en siffra som borde ge många klappar på axeln och ryggdunkningar uppifrån.
SvaraRaderaNu skruvar jag då förstås inte Hkp utan spetsigt i FM men att jämföra med oss med en 12-13fpl på kompaniet i snitt över tiden så är man mycket glad om man ens har 6fpl i flygdugligt skick.
En inte allt för vild gissning är att siffran för samtliga 39or i flygvapnet ligger på en tillgänglighetsgrad på någonstans mellan 30-40%.
Så ni som lyckas hålla 66%, sträck på er!
/FTE39