Jag har tillbringat helgen i Linköping och givetvis passade jag på att besöka Försvarsmaktens huvudflygdag. Vädergudarna var med på vår sida och trots regn dagen innan och hotande moln i horisonten så var det ett utmärkt uppvisningsväder. 50.000 åskådare höll med om detta!
I luften så var det en kavalkad av de flygplan som en gång i tiden var med och byggde upp det tredje starkaste Flygvapnet i världen. J29 Tunnan får man som flygnostalgiker suga ut det sista ur, då det inte är så många gångtimmar kvar på motorn. Efter det blir det bara statisk uppställning på marken för Gul Rudolf. J32 Lansen är också en behaglig upplevelse att titta på och i mina ögon så är det bara J34 Hawker Hunter som har mer behagliga flygegenskaper bland de jetflygplan som funnits i Flygvapnet (för teknikern var dock J34 en mardröm...).
Men höjdpunkten för min del var en rote Spitfire. Tyvärr inte den version som en gång i tiden som flög i Flygvapnet i form av S31. Men bara att få höra två Rolls Royce Merlin motorer i luften gör gott för ett ingenjörshjärta!
Vissa tekniska problem tycks det ha varit då varken B17, P51 Mustang (J26) eller SK37 Viggen kom upp i luften. HKP 14 kom i luften, men med fransk pilot vid spakarna. Tyvärr har nog alla leveransproblemen inneburit att vi inte har någon svensk pilot som är tillräckligt influgen för att flyga uppvisning...
Min enda besvikelse var att inte Team 60 kom i luften. Som jag har tagit upp tidigare så har underhållsavtalet för SK60 inte medgett tillräcklig träning. Dock så hade man samlat ihop en hel del flyglärare med erfarenheter från Team 60 och avslutade dagen med ett par förbipassager i 9-grupp som utfördes på ett snyggt sätt. Den civila professionella gruppen Breitling Jet Team fick i stället fylla ut det tomrum som Team 60 lämnade.
Tyvärr hann jag inte gå på det nya Flygapenmuseet, men en recension från den nya utställningen lär dyka upp förr eller senare.
Tummen upp alltså och ett stort grattis till de som varit med och arrangerat flygdagen. Det här ger mer PR för Flygvapnet än den aktuella rekryteringskampanjen. Reklam i all ära, men vill vi rekrytera nya anställda är det viktigast att visa att vi fortfarande gör ett bra jobb!
Uppdaterad 10-06-14, 16:35
SK37:an kom inte i luften då alla papper inte var i ordning (känner vi igen det från HKP10/14?). Det har varit ett långvarigt krig i veteranflygkretsar om vem som ska driva ett Viggenflygplan. F7 har ett par stycken AJ37 stående (dom är inte cerifierade p.g.a. att luftvärdigheten gått ut på regulatorn till RM8A motorn). F.d. F16 har ett par JA37 stående som är i gott skick, men eftersom dom innehåller betydligt mer elektronik än AJ37 så kan det bli ett halvt elände att hålla dom i luften i framtiden.
Ett annat problem är att underhållet för Viggen och även till viss del Draken/Lansen sköts via den gamla databasen DIDAS. DIDAS håller på att sakta men säkert försvinna ur Flygvapnet då den ersätts av Fenix. Med andra ord så blir det snart dags att gå över till pappersuppföljning då gamla datorsystem är betydligt värre än flygplanen att hålla igång.
Det pekar på ett problem som vi kommer att få i framtiden. Att köra Mustang och Spitfire som veteranflyg är inte särskilt svårt. Att göra det med Viggen är i det närmaste omöjligt. En framtida veteran-Gripen är nog bara att glömma...
Uppdaterad 10-06-19, 10:16
Jag rekommenderar alla att besöka Flygvapenmuseum och titta på den nya utställningen. Det gäller att passa på så länge som det varar, för till skillnad från Wasaskeppet så kommer inte DC3:an att vara i evighet.
—Största hotet är definitivt saltet som har trängt in i spalter och skarvar. Visserligen tvättades planet med industriell högtryckstvätt men allt salt gick inte att få bort, då hade man fått bada planet i ett jättebad, säger Christina Tengnér, metallkonservator på Armémuseum.
Den fråga som jag fortfarande ställer mig är vad som hände med de fyra besättningsmän (alla FRA radiospecialister) som inte hittades ombord. Hoppade dom i fallskärm? Blev dom upplockade av ryska fartyg? Historien har ännu inte fått en slutlig lösning! Att besöka DC3:an är nyttigt för att förstå hur våra relationer med Sovjetunionen var för bara några år sedan.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
5 timmar sedan
Ära den som ära börs!
SvaraRaderaDagen kräver dock en hel del eftertanke och ursäkt till alla de besökare som slussades in till andra sidan fältet. Jag var en av dessa. Kl 1015 tog det stopp i trafiken ute på E4, därefter väntade en seg process att snirklande ta sig fram efter anvisningar. Trist att man inte hann fram till första uppvisningen började kl 1125, men man kan alltid vara ute i bättre tid. Även om man skall köra 30 mil för att komma dit.
Tydligen hade arrangörerna blivit tvungna att öppna ett nytt område för parkering tvärs över fältet från utställningarna. Det tråkiga just nu var att det inte fanns några möjligheter att ta sig över till huvudområdet där markutställning, speaker, mat och baja-major fanns. Kvar blev vi på motsatta sidan utan alla dessa faciliteter. Grabben min sade lite trånande i rösten att det var nog många roliga flygplan och annat att titta på där på andra sidan. Trist. Den enda som gav någon officiell information till alla oss som stod där var en tekniker på C-17 som kommenderade oss alla att backa ut ur riskzon inför start-up.
Hade det varit svårt att fylla en pick-up med lite mackor och vatten och etablerat en liten improviserad kiosk? Den vane logistikern hade kanske även funderat på att placera ut en och en annan baja-maja även på denna sida.
I övrigt kan jag bara hålla med om att ljudet av en rote Spitfire höjer min toleransnivå på arrangemang, även om inte barnen håller med!
Själv är jag ju väldigt svag för J35:an, men visst låter en Merlin bättre än en RM6C...
SvaraRadera@Anonym 13.46: Jag hörde att det blivit stopp på avfarten från E4. Själv så tog jag bakvägen in till Malmslätt då jag vet att det alltid brukar bli trafikstockningar på flygdagar. 50.000 besökare betyder ca 10.000 bilar. Ungefär vad Malmslätt i normala fall ser på ett år.
SvaraRaderaJag kommer ihåg en flygdag på F6 för en massa år sedan där jag satt fast i en buss i 3 timmars kö. För att inte tala om flygdagen på Bromma för änu fler år sedan då det var över 100.000 besökare. Där var det bara att använda apostlahästarna i stället för buss till närmaste tunnelbana.
@1136
SvaraRaderaStod ni vid östra banänden där C-17 stod parkerad under förmiddagen? I så fall var det inte en ny parkering utan planerat hela tiden. Jag gick in den vägen (till fots) och sedan var det bara att promenera bort. Man följer bara vägen/taxibanan och går bakom flygskolan så kommer man ut vid norra banänden och flygvapenmuseum.
@chefsingenjören
Bara den ena spit:en hade Merlin, den andra har Griffon (liksom S31).
Det som jag är mest intresserad av att veta är om den NH90 som gjorde flyguppvisning är i svensk serieversion, men stationerad hos Eurocopter, eller om det är en fransk demomaskin som fått lite nya dekaler inför uppvisningen. Den hade ju samma nos som de svenska, såg ut att vara lika hög och hade saabs ledningssystem, men var avvikande i färg, hade en massa NH90-dekaler och den svenska märkningen såg ut att vara ganska hastigt applicerad och inte på samma plats och i samma utförande som de tre maskinerna (42-44) i den statiska utställningen. Mitt intryck från när jag såg dem första gången består, de ser ut att ha ganska lustiga proportioner, ganska korta och höga, och invändigt lite golvyta men onödigt högt i tak.
@Anonym 16.28: Aj fanken. Jag som trodde att jag fick höra två Merlin. Man får nog åka till England eller USA för att få göra det...
SvaraRaderaDen HKP14 som visades är så vitt jag vet svenska nummer 1 som visades på Le Bourget 2005. Den körs på NHI som utvecklingsmaskin och har som speakern sade ackumulerat 450 timmars flygtid.
Lustigt att Griparna klarade av att flyga, det står mig veteligen flertalet vindkraftverk väster om Linköping, väl inom 4-milsradien... Skämt åsido så förtas mycket av den PR som flygdagar som dessa ger av detta i mina ögon högst tveksamma och nästan pinsamma beslut av FM, att försöka stoppa alla vindkraftverk runt tiotalet flygplatser i Sverige. Det låter närmast som ett aprilskämt. Vore intressant att få en lite mer ingående teknisk förklaring om anledningen till detta beslut, samt en egen åsikt från dig CI.
SvaraRadera/Marcus
@CI
SvaraRaderaTack för info. Speakern gick bara att höra på vissa platser, nere vid hangar 14 hörde man ingenting.
Tillägg: Visst kan man höra två Merlin i Sverige med, Biltema har ju en Mustang också.
SvaraRadera/2.718 (1628, 0203)
@Marcus: Faktum är att jag precis gjorde en sådan förklaring på Staffan Danielssons blogg.
SvaraRaderahttp://staffandanielsson.blogspot.com/2010/06/har-forsvarsmakten-fatt-fnatt.html
Även om propellern på ett vindkraftverk ser ut att gå betydligt långsammare än rotorn på en helikopter så är det spetsens hastighet som är avgörande (ger upphov till ett dopplereko). Den riskerar därmed att för en puls-doppler radar se ut som en stillastående helikopter.
För en van pilot som startar och landar på ett flygfält varje dag så är det inga problem. han vet var det kan uppstå problem med falska radarekon. Man kan även filtrera bort falska radarekon genom att ändra på dopplertröskeln, men det finns då en viss risk för att riktiga ekon tas bort.
Det största problemet är att digitala radarstationer har en viss maxkapacitet för hur många mål dom kan upptäcka och följa samtidigt. För många vindkraftverk över en viss yta kan resultera i att dom når sion begränsniong och då syns inga mål alls. I en eventuell hotsituation är detta givetvis inte bra, men även i fredstid kan det vara problem då jaktpiloter och militär stridsledning använder radarn för att undvika civila flygplan. Mindre motor- och segelflygplan har ibland inte tillgång till transponder!
@2.718: Helt rätt. Synd bara att den inte dök upp på flygdagen.
SvaraRaderaBiltema gör dock en stor kulturgärning som håller dessa maskiner i luften. (Därav tillåter jag en smula reklam)
http://www.biltema.se/sponsor/airshow/airshow.htm
Att man sedan har denna produkt i sitt sortiment får Biltema CI:s guldstjärna för!
http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Litteratur/Handbocker/Reparationshandbok-for-Spitfire-1936/
CF, du är länkad! :D
SvaraRaderaBiltemas Mustang hade säkert varit i luften om DHL/UPS el dyl hade kommit fram i tid. Specialbeställt i USA, levereras säkert (retligt nog) denna veckan till Ängelholm.
B 17A fick ju motorproblem i veckan som gick och tog sig hem till Saab-fältet. Man borde kanske ha en reservmotor där också...förutom naturligtvis även till 29an. Fast där blir det betydligt svårare direkt.
Ang förbudet mot vindkraft intill flygplatser:
SvaraRaderaOm problemet är att Gripens radarsystem blir mättat om det får in för många vindkraftverk som ekogeneratorer torde det inte räcka med att förbjuda vindkraftverk inom 40 km från tio militära flygplatser, då måste vi nog förbjuda vindkraftverk överallt där vi ser ett framtida operationsområde... (worldwide??)
Om problemet är flygsäkerhetsmässigt och kopplat till radarkolonnstart så får vi kanske i stället hitta en annan metod än just radarkolonnstart för att komma i luften med formation från svenska krigsbaser, borde vara enkelt att ge uppgiften till TU JAS att utveckla en sådan metod (eller att alltid starta enskilt..?)
Kom igen JAS-flygvapnet! Ni har snart inga vänner kvar om ni förlorar såväl det "internationella internkriget" inom Försvarsmakten mot Armen o Marinen som er nationella trovärdighet hos resterande del av oss svenskar...
Det fanns en tid då SK37 aldrig behövde stå på backen. Det var på den tiden då F15 andra kompani alltid spöade skiten ur linjeaporna på första. Men det var ju i och för sig inte allt för svårt...
SvaraRadera/Omnia Possumus
@Bengtsson: Detta är inte ett Gripen-relaterat problem, utan finns på alla dopplerbaserade radarstationer.
SvaraRaderaJag kan dock hålla med om att våra militära chefer överreagerar en smula.
@Omnia Possumus: Jag har för mig att det var tvärt om... :-)
@Lae: Tackar!
SvaraRaderaVet CI skillnaden mellan Sk14 och Sk16?
SvaraRadera-- MFI
Tyvärr berättar inte CI om den viktigaste delen av Airspace forum. Flygdagen och återinvigningen av Flygvapenmuseum föregicks av två intensiva dagar av seminarier om flygteknik och air power. Här deltog inte CI och hans kollegor trots att de är en viktigt del av den framtida flygtekniken eftersom deras myndighetschef inte tillät detta. Denna bedömning delades inte av Carl Bildt, Sten Tolgfors och Göran Hägglung, som alla höll viktiga och ganska bra föreläsningar om vår situation och framtid för ett stort svenskt och internationellt forum.
SvaraRadera@MFI: He, he... Det blev lite snabb benämning på bilden...
SvaraRaderahttp://www.smb.nu/index.php/svenska-flygplan/skolflygplan/640
http://www.smb.nu/index.php/svenska-flygplan/skolflygplan/638
@Anonym 13.11: Det sades säkert en massa kloka ord. Tydligen var det mest intressanta den politiska viljan att köpa E/F till Flygvapnet oavsett vad som händer med eventuella NG affärer...
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a34903d28-5d5a-4d03-99cc-6c12038c0ab4&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
Måste även säga att jag tyckte det var riktigt bra att man (liksom på F7 2006) passade på att visa upp övriga delar av försvarsmakten i länet. Nästan så man kunde utökat markbiten med fler fordon mm. Hela dagen var det långa köer till Strf9040C och Strv122. Att även spela upp ett scenario var en bra idé för att visa allmänheten hur allt hänger ihop, även om man självklart har begränsningar när det görs i uppvisningsform.
SvaraRaderaDet var också bra att man dragit upp Caravellen till plattan, men det var tråkigt att se JA37, SK37 och J35A som farit illa av att ha stått utomhus på tok för länge.
Tyvärr saknades ju de gamla militära uppvisningsgrupperna som arméns vingar, arméns örnar, arméns fältbageri, team60 mfl.
Det enda som inte riktigt passade in var bilen från Wiesmann. Någon som lyckats lista ut logiken bakom att den var där?
/2.718
@2.718: Jag funderade faktikt över precis samma sak... Det var i och för sig en mycket tjusig bil! :-) Kan man misstänka någon typ av sponsring för något av de inblandade veteranflygplanen på samma sätt som för Biltema?
SvaraRaderaHade sett fram emot scenariot och Gripens CAS, synd bara att de inte hade lösplugg till Gripens AKAN (men det kanske inte finns??).
SvaraRaderaSjälvklart att vi borde ha några Gripen nere hos ISAF i Afghansistan... ;)
Den HKP14 som var på Malmen är den testhelikopter som är baserad hos NHI men som används för utprovning av det svenska uppdragssystemet.
SvaraRadera