fredag 4 juni 2010

Polisens "NBG" läggs ned?

Det är dyrt att ha personal i beredskap. Det har i varje fall Polisen börjat inse och vill därför lägga ner den s.k. beredskapspolisen.

Beredskapspolisen bildades 1986 för att kunna rycka in vid större polisiära händelser och när den vanliga polisen behöver höjd beredskap.

Styrkan är utbildad för att reglera trafik, utrymma och bevaka avspärrade områden, leta efter försvunna personer samt gripa misstänkta gärningsmän.

Sedan 1991 har beredskapspolisen kostat minst 200 miljoner kronor. Bara i år beräknas kostnaden för utbildning och utrustning för styrkan uppgå till drygt 20 miljoner kronor.

Trots de höga kostnaderna för att hålla styrkan har den bara kallats in två gånger på 19 år. Dels vid en ambassadbevakning 1991, dels i arbetet efter stormen Gudrun 2005.


Det finns många likheter mellan beredskapspolisen , NBG och andra militära beredskapsförband. Framför allt den politiska tveksamheten att använda det som man investerat stora pengar i. Polisen har dock börjat ta förnuftet till fånga. När ska FM börja tänka själva? NBG 11 blir ett slutgiltigt bevis för om detta verkligen är FM framtid. Om det dyker upp situationer liknande Georgien eller Haiti under vår beredskapsperiod och vi inte använder oss av de resurser som vi trots allt utbildat och betalar beredskapslön för så måste vi tänka om.

Det är bra att vi har insatsförband i beredskap, men frågan är om vi verkligen behöver de stående förbanden eller om det inte är bättre med att sätta upp förband vid behov? Ofta tar ändå de politiska besluten så pass lång tid att det i kombination med den tid det tar att förbereda även ett insatsförband för ett visst operationsområde inte innebär någon större skillnad jämfört med att sätta upp ett nytt förband. Se i stället till att de ordinarie förbanden är så pass välutbildade och välmotiverade att det är lätt att rekrytera ett förband snabbt! Dessutom så är det sällan att det vi utbildat våra beredskapsförband för verkligen är det som efterfrågas när det kommer till kritan. Amfibiekåren fick åka till Tchad och åka omkring i stridsfordon i öknen, vilket är långt ifrån den skärgårdsmiljö som dom egentligen stod i beredskap för.

De pengar som idag används för ersättning till beredskapsförbanden borde i stället användas till att säkerställa att fler förband är välutbildade och kan snabbt åka ut vid behov. NBG 08 innebar att en stor del av utbildningsverksamheten i övriga Försvarsmakten lades ner under 2008. Jag hoppas att detta inte kommer att återupprepas under 2011...

6 kommentarer:

  1. Syftet med en beredskap är i regel för att man ska kunna möta oförutsedda händelser på kort varsel. Detta löser man vanligen med realistiska beredskapstider. Det är helt rätt i fallet med NBG att troligen kommer EU:s politiska process att ta såpass lång tid att man skulle kunna sätta upp förband anpassade för uppgiften under tiden som beslutsprocessen pågår.

    Vad gäller beredskapspolisen, så lär nationella katastrofer som t.ex. stormen Gudrun inte ge dylika förvarningstider. Då gäller det att ha personal som är välutbildad och har anpassade "korta" beredskapstider.

    Dock är det intressant att det saknas politisk vilja att nyttja NBG/beredskapspoliser. I beredskapspolisernas fall får det nog härledas till det starka motståndet som polisfacket har haft mot beredskapspoliserna. I fallet NBG kan det nog spåras till Bryssel.

    Personligen tycker jag att beredskapspoliser är ett bättre alternativ än hemvärnet för att hantera ordningsproblem i ett civilt samhälle i kris. Hemvärnet skall fortsatt vara bättre skickat på väpnad strid, vilket inte brukar vara det lämpligaste sättet att hantera ordningsproblem.

    mvh
    Major Error

    SvaraRadera
  2. Major Error, ingen har sagt att hemvärnet skall hantera ordningsproblem varken Hv eller SBP är tänkta att ha hand om ordningsproblem. Däremot så gjorde Hemvärnet samma jobb som SBP under stormen Gudrun. Det mesta av det SBP används till har inte speciellt mycket med polisen att göra. Sen försöker man hela tiden motivera sin existens, ett tecken på att man kanske inte behövs.

    SvaraRadera
  3. Till anonym

    Ang. Gudrun bör du nog läsa på vad beredskapspolisen egentligen gjorde.

    Klicka upp dokumentet och läs vad Berpol gjorde. Långt ifrån vad HV gjorde...

    http://www.beredskapspolisen.org/dokument/hr_gudrun.pdf

    SvaraRadera
  4. Man måste skilja på HV och Berpol, det är två helt olika grupper med olika lagstöd.
    HV är mycket bra på att hjälpa till t ex vid stöd av det civila samhället vid skogbrand men de får inte göra saker som är polisiära, det får Berpol och endast dom.
    Att Berpol inte används beror på PF och ett par personer inom RPS inte vill att vi skall användas medans det finns många länspolischefer samt komenderingschefer inom Polisen som vill använda oss mycket mycket mer men blir trakasserade av RPS om de gör en förfrågan. Det roliga är att om man går in på
    http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Krisarbete/Beredskapspolisen/

    Där kan ni se att man gör reklam att polisen har en väl fungerande organisation som mycket väl kan användas till MSO (efter sök av försvunnen person) Men det gör man inte, och det är mycket konstigt då det är alltid en parallelt med ett försvinnande en brottsmisstanke som fallet skall hanteras som och samtidigt skall en brottsplatsundersökning göras.

    SvaraRadera
  5. Men nu förvånar du mig GI!
    Militära beredskapsförband i internationella register (såsom NBG) är en politisk vilja och inte ett internt FM-ärende. Det borde ju du veta.

    Det är stor skillnad mellan Beredskapspolis och förband i internationella styrkeregister. De förstnämnda är för internt bruk och de sistnämnda för multilaterala överenskommelser.

    Beredskapspolisen används inte särskilt mycket men borde kanske kunna användas mer. Därför bör man överse lagrummet.

    SvaraRadera
  6. @Cynisk: Jorå, men liksom för Beredskapspolisen så verkar den riktiga politiska viljan saknas. Därav liknelsen. Då är det i slutändan FM budget som står för fiolerna för att vi ska ta hem politiska poäng.

    Därför så borde vi stoppa spelet för galleriet och sluta anmäla förband till korta beredskapstider (R10, R30) om vi inte fullt ut tänker oss att skicka iväg dom. Det har varit en pinsamt massa extra saker som behövts den dag då ett s.k. beredskapsförband har åkt iväg. IO de flesta fall har vi dessutom fått skicka iväg något helt annat än det vi planerat för.

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Sok-internationell-tjanst/Arbeta-internationellt/Beredskapsforband-for-internationell-tjanst/

    Det är då bättre att ha en riktig R90 beredskap rakt över FM så hinner vi samla ihop den politiska viljan och få ihop tillräckligt med frivilliga då behoven uppstår. Lite som dagens utlandsstyrka fast på bred front och utan att behöva ta tjänstledighet. Har vi dessutom en bättre grundutbildning så kan vi korta ner behovet av missionsutbildning. Då blir det endast de särskilda utbildningsinsatser som ändå behövs för det speciella missionsområdet.

    SvaraRadera