tisdag 15 september 2009

Brasiliansk förhandlingsteknik når nya höjder (uppdaterad)

Vi som i Sverige trodde att Norge var sluga förhandlare när dom använde Gripen som ett sätt att få ner priset på JSF. Brasilien verkar dock vara ett strå vassare. I ena ögonblicket står president Lula da Silva och är överens med den franske presidenten Sarkozy om att det är Rafale som gäller och i andra ögonblicket kommer det dementier från alla håll.

Nu har Brasilianska flygvapnet lagt ut ett förtydligande av upphandlingsprocessen på sin hemsida, tyvärr på portugisiska... Översättning av förtydligandet finns dock i det här diskussionsforumet.

En kort sammanfattning av Brasiliens önskemål är:

"The high points are:
1) Negotiations will continue with the three contenders which may have the opportunity improve and expand their offers.
2) FAB will complete a "technical" evaluations of the contenders whilst the Government will make a "political" and "strategic" evaluations.
3) Five prioritized "technical" areas will be evaluated by FAB- technology transfer- weapons systems for use by Brazil- commercial offsets- operational aspects- commercial aspects (costs)

The note also points out that the selected aircraft will eventually replace the FAB F-2000, F-5, and A-1 fleets."

Dassault har nu fått till den 21:a september på sig att formulera en skarp offert av det muntliga erbjudande som Sarkozy gav Lula. Lula verkar dock inte ha alla fakta klara för sig. Han säger bl.a. att det endast är Rafale som lovat att lägga produktion i Brasilien, något som både Gripen och F-18 har erbjudit.

Vad ska man säga? Antingen är Brasilianarna mycket sluga förhandlare och använder Lula:s uttalande som ett sätt att pressa priset, eller så har Lula genom kaftig överdosering av den lokala specialiteten Caipirinha en blöt natt tillsammans med Sarkozy kraftigt råkat försäga sig.

Uppdaterad 09-09-16, 18:32
Även Saab och Boeing har fått på sig till den 21:a september att komma med ett nytt bud. Dom är beredda att sockra sitt bud, men frågan är om det kan bli sötare än Dassaults?

Dassault är desperata att få en internationell kund för sin Rafale. Många svenska har inte förstått att Gripen har lyckats med export till Sydafrika, Tjeckien, Ungern och Thailand medan Frankrike inte har sålt en enda maskin utomlands.

De amerikanska delarna i Gripen kan givetvis vara ett problem då Brasilien är irriterade på USA efter att dom förbjudit export av Tucano till Venezuela på grund av amerikanska delar i det brasilianska flygplanet. Men inte ens Rafale innehåller enbart franska delar.

Uppdaterad 09-09-18, 07:30
Statssekreterare Jevrell lovar nu tillverkning av Gripen i Brasilien om Saab får affären. Vi får hoppas på att president Lula hör budskapet denna gång.

2 kommentarer:

  1. De som är ansvariga för svenska matriel inköp kanske borde se och lära....

    SvaraRadera
  2. Jag trode att man i Gripen hade fixat så liknande problem som man hade med Viggen kunde undvikas...? På 70-talet stoppade USA en affär där Indien skulle köpa Viggen på grund av amerikanska motordelar. Man har ett väldigt brett beväpningsalternativ på Gripen för att köpare ska stå med ett modernt stridsflygpaln utan beväpning (Meteor vs. AMRAAM och IRIS-T vs. AIM9X)...

    SvaraRadera