torsdag 12 augusti 2010

Droger och flygtjänst

Fallet med den missbrukande helikopterpiloten har fått mig att fundera en smula. Vi har i Försvarsmakten en noll-tolerans mot droger som jag fullt stödjer. Men hur påverkar dessa droger oss egentligen? Finns det bra respektive dåliga droger?

Den aktuelle piloten har bevisligen lyckats med att i mörker vinchar ner sina kompanjoner så att dom kunde bryta sig in via värdedepåns tak. Bara det kräver en viss koncentration och skicklighet. Han har sedan lyckats att parkera den stulna helikoptern i utkanten av ett litet fält för att till fots ta sig undan polisen. Även detta är något inte är helt lätt om inte hjärnan fungerar som den ska.

I Sverige så har vi strikta regler på alkohol och droger i kombination med bilkörning. Praktiska tester visar dock att brist på sömn ger liknande effekter på bilkörningen som berusning. Trots detta finns inga regler för privatpersoner angående sömn (motormännen rekommenderar 6 timmar sömn per natt). Yrkestrafiken har ett regelverk och följer upp detta med inspelning av hur fordonet kört det senaste dygnet. Vi kanske borde ta upp detta i debatten kring alkolås i privatbilar? Flygvapnet har också ett regelverk på antal timmars sömn före flygning samt max längd på en arbetsdag (min 6 timmar sömn per natt, men studier säger numera att sömnbehovet är min 7 timmar). Men hur dömer vi en pilot som släpper en bomb på fel ställe för att han t.ex. matade in fel målkoordinat på grund av trötthet?

I Flygvapnet har vi stora funderingar kring långa flygpass där våra Gripenflygplan med hjälp av lufttankning kan stanna uppe långa perioder i luften. Detta är fullt OK för flygplanet, men mindre OK för piloten. Mat, vatten, toalettbehov och framför allt behovet av sömn kommer att ställa till problem. Människan är som jag sagt tidigare helt klart den svaga länken i flygplanet. Praktiker som vi svenskar är så har vi löst det hela med behållare för vatten och mat samt blöjor för piloten. Tröttheten är det dock ingen som gett sig in på ännu.

I USA använder man varianter på amfetamin för att hålla piloter vakna under långa flygningar. Efter ett antal incidenter där misstag har begåtts under uppdrag har det varit mycket svårt att fälla den inblandade flygbesättningen då man inte har kunnat bevisa att drogerna inte påverkat deras agerande. Något liknande detta kommer knappast att godkännas i Sverige. När Norge baserade i Afghanistan var genomsnittslängden på F-16 uppdragen ca 7 timmar. Man testade med koffeintabletter för att hålla piloterna vakna, men kom fram till att det var bättre att med sömntabletter se till att besättningarna sov ordentligt natten innan ett uppdrag. De norska piloterna hittade på egna tricks för att hålla sig vakna som att spela sänka skepp över flygradion, eller ta med sig frågor från Trivial Pursuit.

I drogernas himmelrike USA så experimenteras det nu med droger som ska öka funktionen på hjärnan likväl som styrkan på musklerna. Har vi hört den historien förr? Det får mig att tänka på LSD testerna man gjorde i både USA och Storbritanien på "frivilliga" soldater.



Slutsats: Att skapa den ideala soldaten med hjälp av droger kommer nog att dröja länge till (åtminstone i Sverige). Även om vi kanske har en sämre soldat utan droger så vet vi åtminstone hur han/hon kommer att bete sig.

3 kommentarer:

  1. 6h sömn är bör inte skall...

    SvaraRadera
  2. Problemet kring långa flygpass, 7 timmar och ibland ännu längre, är inte utmattning och sömnproblem i sig utan enformighet och tristess under långa beredskapslägen eller ombaseringar. Ser vi till buschflygverksamheten så är det inte ovanligt att jobba med skogsbrandsläckning, kalkning av sjöar eller annat där man som pilot aktivt arbetar hela tiden. Där somnar ingen.
    Självklart sker det en mental och fysisk utmattning över tiden men den är av en annan typ.
    Då är det faktiskt bättre att ta en liten tupplur på 10 till 15 minuter medan flygplanet flyger sig självt, händer det något så väcker systemet upp piloten.

    Att låta kroppen få gå till ett naturligt sömntillstånd en liten stund är betydligt bättre än att ta till kemiska produkter.

    SvaraRadera
  3. @Borneo: Jag både håller med och inte håller med. En bushpilot har trots allt möjligheten att gå ut mellan passen, sträcka på benen och pinka bakom en buske. Att jämföra med våra 35-piloter som på den gamla goda tiden kunde ackumulera 10 stycken om än ganska så korta pass på en och samma dag. Själv så har jag nog vid något tillfälle lyckats skramla ihop åtta...

    Att sitta fastspänd i en Gripen eller F-16 med allt vad det innebär med dålig blodcirkulation m.m. samt den tristess som kommer av att hänga i cirkling ovanför slagfältet för att vara insatsberedd för ett eventuellt CAS-anfall är nog en helt annan femma.

    Jag håller med om att de kemiska produkterna ska undvikas, men sömntabletter kan vara bra för att komma in i tidzonen samt att säkerställa att inte stress m.m. leder till brist på sömn.

    SvaraRadera