fredag 4 december 2009

Ryska krascher till Gripens fördel?

Mig-29 flottorna världen över har stått på backen ett längre tag på grund av korrosion i fenorna som ledit till att flygplan brutits sönder i luften. Indien som är en av de största operatörerna av Mig-29 har fått inspektera alla flygplan med stöd av ryska tekniker. I samband med detta har även en större uppgradering beställts av den kvarvarande Mig-29 flottan.

Nu är det Su-30MKI som har fått problem. Två krascher på senare tid har inneburit att alla indiska Su-30 MKI (280 st) numera också står på backen. Den förra kraschen berodde på ett fel i styrsystemet.

Med tanke på att slutspurten precis har börjat i MMRCA, d.v.s. Indiens anskaffning av nya flygplan där bl.a. Gripen och F-16 finns med som medtävlare mot ryska Mig-35 så har förutsättningarna ändrats. Traditionellt så litar vare sig Pakistan eller Indien riktigt på västländer. Pakistan har i och för sig köpt F-16 från USA, men vänder sig numera mer mot Kina för anskaffning av J-10. Indien har föredragit att samarbeta med Ryssland, men har i många fall köpt motorer och elektronik från väst. Mig-35 har länge sett ut att vara den troligaste vinnaren av den nya Indien affären, men om kvaliteten är dålig borde det innebära större chanser för F-16 och Gripen. USA kan ha straffat ut sig efter förra årets förnedring av indierna i samband med Red Flag. Ryssarna ger dock inte upp så lätt och offererar bl.a. gemensam utveckling av radarteknik till Indien.

Sverige ses nog som ganska så neutralt i dessa länder eftersom vi sålt haubitsar till Indien och radarövervakningsflygplan till Pakistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar