lördag 23 januari 2010

Framgång i helikopteraffären?

3 stycken svenska flygtekniker har nu börjat tjänstgöra på 720 skvadronen på Ryggebasen i Norge. Syftet är att utbilda sig på den helikopter av typ Bell 412 som Norge opererar i Aghanistan.

Flygvapnet har under en längre tid utrett olika alternativ för att förbättra medevac-förmågan i Afghanistan i väntan på att Hkp 10 skall bli operationell. Den lösning som FM f n avser att genomföra är ett samarbete med Norge kring deras medevac-helikopter i Maymane(PRT) i Afghanistan. Samarbetet innebär att Sverige bidrar med teknisk personal vilket gör att Norge har möjlighet att behålla sin medevac-förmåga under en längre tid än vad som annars varit möjligt. Den norska medevac-helikoptern har möjlighet att verka i delar av det svenska PRT(MES).

Den personal som vi nu söker skall arbeta med norsk basmateriel(Hkp) och vissa fordon.

Vi söker 3 st materiel- och/eller flygtekniker som under två år skall tjänstgöra huvudsakligen i Norge, men som under perioden 101001—111231 skall tjänstgöra ca 5 månader i Afghanistan. Tjänstgöringsperioden 101001—111231 delas alltså upp mellan de tre teknikerna. Den exakta längden på perioderna fastställs senare.


Den norska helikopterenheten är sedan 2008 baserad i PRT Maimana(Meymaneh). Precis som HFP-10/HKP-4 har de norska Bell-412 fått modifieras för insatsen i Afghanistan.

Norway will also provide two to three light helicopters and up to 70 accompanying personnel to reinforce the Norwegian-led Provincial Reconstruction Team in Maimana in northwestern Faryab province from April 2008, the ministry said.

De svenska trupperna i Mazar-e-Sharif har tidigare övat med de norska besättningarna och i framtiden kanske dom kommer att få stöttning av svenska kollegor.

Detta samarbete är en bra bit på vägen att få upp de svenska kunskaperna om hur man opererar med helikoptrar i tuff miljö som Afghanistan. Jag har vid tidigare inlägg beskrivit hur hårt den fina afghanska sanden sliter på en helikopter. När den tränger in i smörjoljor så bildas ett betongliknande ämne som inte bara slipar ner kugghjul utan förr eller senare kan knäcka sönder delar av motorer. Norrmännen har också stora problem med sina helikoptrar i Afghanistan, så lite förstärkning av svensk personnal tas nog tacksamt emot. Här är ett reportage från norsk TV.

Nu får vi se hur Försvarsmakten går vidare. Att skicka HKP-10B till Afghanistan är en nödlösning för att göra politikerna lyckligare. Men det finns betydligt bättre alternativ, även om det givetvis kommer att kosta en hel del. SoldF har en forumsdiskussion där bl.a. lastutrymmet i olika helikoptertyper jämförs.

I min jämförelse av Colombia och Afghanistan så pekar jag på att; ett betydligt bättre alternativ än att försöka få till en egen Medevacförmåga är att köpa in ett antal trupptransporthelikoptrar, t.ex. UH-60 Blackhawk. Med liknande helikoptrar i Afghanistan så kan vi dels förflytta våra trupper snabbare och dels undvika att exponera dom för IED, självmordsbombare m.m. Undviker vi skador på soldaterna så minskar vi behovet av Medevac. Trupptransporthelikoptrar kan dessutom i Sverige användas som "Force Multiplier". Våra ynkans 8 manöverbataljoner i IO 2014 kan därmed agera som luftburna bataljoner och täcka mycket större yta samt vid behov möta hot från olika riktningar.

1 kommentar:

  1. Den svarta ironin i sammanhanget är att en av anledningarna till norska helikoptrar fungerar och svenska inte är att norska helikopters underhåll sköts i Sverige (Patria Helicopters AB på Arlanda) och svenska helikoptrar mekas med i Norge.

    SvaraRadera