måndag 7 juni 2010

En svensk lösning (uppdaterad)

I senaste numret av Air International (May 2010) så finns en artikel om bristerna i den engelska flygburna bevakningen av sjöfarten. Anledningen är ett s.k. "förmågeglapp" då Nimrod MR2 pensioneras utan att dess ersättare Nimrod MRA4 finns operativ. (Känner vi igen detta från att AJSF37 pensionerades utan att Gripen har en fungerande spaningskapsel?) Men mer intressant blir det när författaren av artikeln börjar dra paralleller med insatserna i Adenviken där även Sverige deltar inom ramen för operation ATALANTA.

In January this year, Royal Navy Rear Admiral Peter Hudson, operational commander of the European Naval Force off Somalia, told a House of Lords investigation that his mission was severely hampered by a lack of air cover. "We have set our minimum threshold as three maritime patrol aircraft (MPA)"
...
"We have smaller aircraft, civilian aircraft founded by Luxembourg, based at the Seychelles"
...
He described MPA as the top of his requirement list describing aircraft as the key enabler for this theatre.
...
Admiral Hudson made clear it is not enough just to send a coupleof frigates to distant waters to protect the nations interests without the tools to find out what is happening far over the horizon.


Hmm. Vi har sänt ett av Kustbevakningens flygplan för att deltaga i operation ATALANTA. Dom är baserade på Seychellerna. Om detta är ett av de små civila flygplanen från Luxemburg som amiralen nämner artikeln är oklart. Men jag tycker att det varit mycket tyst om Kustbevakningens insats i Adenviken. Mycket tråkigt då det är ett mycket intressant samarbete mellan Försvarsmakten och Kustbevakningen. Några få rader på Kustbevakningens hemsida är allt jag kunnat hitta. Dags för svenska reportrar att vakna?

– Kustbevakningen står för ett civilt inslag i en militär operation och i början var det naturligtvis inte givet för alla hur just vår verksamhet ska, kan och får bedrivas. Nu har vi varit på plats i över en månad och samarbetet fungerar mycket bra. Övervakningen ger goda resultat och flyget har bidragit till att lokalisera flera piratgrupper, berättar Lars Franzén.

Samarbetet mellan Marinens fartyg och Kustbevakningens flygplan borde förbättras genom datalänk mellan flygplan och fartyg. Länk 16 är det som integreras i Flygvapnets flygplan och Marinens korvetter. I Air Internationals artikel nämns US Navy:s planerade Broad Area Maritime Surveillance (BAMS) som ska koppla ihop MPA, UAV och fartyg. Detta vore kanske något att satsa pengar på när marinen verkar ha hittat en nisch som eftersöks (inte minst om det blir en ny insats i Medelhavet efter den senaste incidenten med Israels bordning av Gazakonvojen).

Att möjliggöra basering av TUAV ombord på större svenska fartyg vore också en intressant lösning. Självklart bör fokus för TUAV vara understöd av markoperationer som i insatsen i Afghanistan, men om behovet uppstår så kan en TUAV ge en bra möjlighet till uthållighet som är längre än t.ex. HKP15 och som dessutom minimerar risken vid identifiering.

Uppdaterad 10-06-09, 21:38
En läsare gjorde mig uppmärksammad om det här inslaget om bekämpningen av pirater i Adenviken.

On Saturday evening, 29 of May, the Seychelles Coast Guard disrupted a Pirate Action Group, including a mother ship with 9 suspected pirates on board and two fast attack skiffs, after being led to the target by an EU NAVFOR maritime patrol aircraft from the Swedish Coast Guard.

On last Thursday, 27 May, an EU NAVFOR maritime patrol aircraft from the Swedish Coast Guard spotted a suspected Pirate Action Group (PAG) about 500 nautical miles east of the Somali coast. The PAG consisted of 1 whaler and 2 skiffs. At that time, no units were close enough to verify and control the vessels.

On Saturday morning, the PAG was relocated some 250 nautical miles northeast of the Seychelles. Thanks to the good cooperation between EU NAVFOR and the Seychelles Coast Guard (SCG) combined with the use of the same system to communicate, Mercury, the task could be easily transferred to SCG.

On Saturday evening, the SCG Patrol Ship Topaz had caught up and could identify the suspected pirate boats. After confirming that they had pirate paraphernalia on board, 9 suspected pirates were disarmed and their two attack skiffs were destroyed. The suspected pirates were then embarked in their mother ship (whaler) and released.


Kul att se att våra insatser ger effekt i området. Är det någon som har sett inslag om hur det har gått för de pirater som vi lämnade över till rättegång i Kenya?

8 kommentarer:

  1. Jag tror att de luxemburgska flygplanen är de CASA 212 CC som Luxemburg tidigare hyrde för Maltas räkning. På Malta användes det för att spåra upp smugglare. Såvitt jag kan begripa verkar de vara rätt lika de gamla svenska SH89.

    SvaraRadera
  2. Eh...det är väl också så att SH 89an hamnade efter försäljning på just Malta.

    http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=9&t=13825&p=141029

    SvaraRadera
  3. Somalien gränsar mot Adenviken och Indiska Oceanen har ungefär dubbelt sà làng kust som lilla Sverige, dvs lika làng kust som stora Norge! Seyschellerna ligger längre fràn Somalien än Norge/Sverige fràn England. Att basera ett flygplan pà Seyschellerna att kontrollera Somaliens kust verkar rätt befängt. Seyschellerna är ju annars ett rätt hyggligt turistmàl med bra hotell och restauranger. Kanske det är anledningen att basera planet där?

    SvaraRadera
  4. @Lae:
    Det förklarar onekligen likheten. :)

    SvaraRadera
  5. @Anders: Det är inte själva kustlinjen dom ska bevaka, utan vattnet utanför. En normal havsövervakningsradar har en räckvidd på ca 200 km, så exakt basering spelar inte så stor roll. Det är mer en fråga om att kunna ligga över där huvuddelen av ATALANTA enheterna ligger samt ha en säker bas för operationerna. Basering i Somalia går inte av kända skäl... :-)

    En Dash 8 Q300 har en hastighet på ca 528 km/h och kan ligga på en höjd upp till 7620 m. Den kan nå 4100 km, alternativt en uthållighet på 7 timmar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8

    http://www.kustbevakningen.se/documents/Flyg/501-presentation%20skrivskyddad.pdf

    SvaraRadera
  6. @CI
    Sà Sverige/Norge kunde i princip basera sitt kustbevakningsflyg i England?

    SvaraRadera
  7. @Anders: Tja, om det fins somaliska pirater i Stockholmsskärgården och vi tycker att det käns en smula osäkert på hemmaplan så skulle England kunna vara ett alternativ. :-)

    SvaraRadera
  8. @CI: Vänta nu...
    Förra sommaren hade vi ryska pirater mellan Öland och Gotland (Arctic Sea) och kustbevakningens MPA baserad på Skavsta - vad hjälpte väl det? ;)

    SvaraRadera