Det har i det senaste årets diskussioner varit stort fokus på det s.k. "Förmågeglappet", d.v.s. avsaknaden av datastridsledning från Flygvapnets stridsledningscentraler till JAS 39C/D. Nu har det äntligen börjat röra på sig.
Regeringen har i veckan fattat beslut om att tillåta införandet av Länk 16. Inte en dag försent! Äntligen har den politiska processen kommit ikapp det interoperabilitetsbeslut som togs av Försvarsmakten 2003 och som legat till grunden för ombyggnaden av JAS 39C/D.
Försvarsmakten får med systemet förmåga till datastridsledning för att lösa kvalificerade uppgifter vid en insats. Det gör att man kommer att kunna verka tillsammans med enheter från samtliga försvarsgrenar både nationellt och internationellt, till skillnad från dagens system som inte är interoperabelt med andra nationers. Enligt planeringen kommer Försvarsmakten att börja införa systemet år 2011.
Till skillnad från det tidigare nationella systemet som helt byggde på markinfrastruktur, bygger Länk 16-systemet även på möjligheten till reläad stridsledning från exempelvis andra Gripen-flygplan, flygande stridsledningscentraler eller andra nationers stridsledningscentraler. Det ökar Försvarsmaktens förmåga och möjlighet att verka tillsammans med andra. Utrustningen som anskaffas rör utbyggnad av markinfrastruktur och övervakning samt terminaler.
Mycket bra. Det innebär att våra C/D Gripen och ASC 890 som redan har Länk 16 terminaler inbyggda kan i snar framtid börja kommunicera med stridsledningscentralerna igen och inte bara med utländskt stridsflyg. Det innebär också att när övningar hålls i Sverige så kan utländskt stridsflyg ledas av svenska stridsledare. Dessutom så är ett gemensamt ledningssystem för det nordiska luftförsvaret inte bara en vision utan en reell möjlighet.
Nu fattas det bara ett politiskt beslut avseende sekretess och att vi verkligen får använda Länk 16 även för det nationella försvaret. Utländska krypton i Länk 16 måste anses som tillräckligt säkra för att skydda nationell sekretess. Men detta första steg pekar på att den politiska viljan finns att ta steget fullt ut.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
6 timmar sedan
Tror du verkligen att det är ett politiskt beslut att godkänna krypton till Länk 16? Nu är jag inte specialist på just det området, men det luktar problem lång väg... Must?
SvaraRaderaNu handlar det väl om att anskaffa markutrustning till en eller två radiokullar?
SvaraRaderaLänk 16 fordrar optisk sikt mellan sändare och mottagare.
Det blir en miljardaffär om vi ska bygga ut ett rikstäckande marknät för Länk 16.
Bloggoff: Länk16 är mer politiskt än tekniskt beslut då det är en "svart låda". Vi har ingen insyn i hur den fungerar internt. I detta läge har MUST svårt att granska skyddet i lådan samt på länken. Dock så lär MUST komma in när det gäller granskning av integrationen i flygplanen, hantering av planeringsutrustning m.m.
SvaraRaderaGustav: ASC890 och reläfunktionen kommer man ganska så lång med. Reläfunktionen äter dock upp tidsluckor...
Två (2) stycken svenska ASC890 ger i bästa fall intermittent förbindelse med STRIL i utvald del av landet. Med två (2) stycken turboprop klarar vi av att uthålligt ha en av maskinerna i luften halva dygnet.
SvaraRaderaVill vi som militärt alliansfritt land ha kontinuerlig STRIL, så får vi nog bygga ut radiokullarna i de prioriterade delarna av Sverige.
SATCOM från JAS Gripen i luften till flygstridsledare på marken är den billigaste lösningen.
Det är inte Länk 16! Men just därför medger det ett transparent bitflöde hela vägen från svensk flygförare i luften till svensk flygstridsledare på marken, som vi har full frihet att under svensk nationell kontroll kryptera med precis vilken algoritm som helst.
Vi blir beroende av en utländsk satellitägare. Men vi kan förhindra insyn i svensk rapportering från luften och svenska insatsbeslut från marken.
Länk 16, vilket skämt. Fungerar lika bra som Karlsborgs fästning. Nej. Lösningen är SATCOM och Webbsidor med luftläge. Så är det.
SvaraRadera