I ett tidigare inlägg så uppstod debatten om att ta fram en topplista över dagens stridsflyg. Inte så lätt som man skulle kunna tro och därför har jag lagt det en smula på is.
Dock så är det en favoritsysselsättning bland stridspiloter att tävla med sin omgivning. Det är inte tekniken som avgör, utan vem som är bäst på att utnyttja den. Dessa typer av diskussioner kan därför lätt leda till skryt och på den gamla goda tiden ett och annat hederligt slagsmål i mässen.
För ett år sedan så skröt USA en smula för mycket efter att Indien 2008 deltagit i en Red Flagövning (det var för övrigt övningen efter den som Sverige deltog i). Man påstod att indiens nya fina Su-30 inte hade en chans mot USA:s beprövade F-15. Det här var givetvis en revanch för att USA året innan åkt på stryk i en liknande övning i Indien. Indierna tog illa vid sig av kritiken från de retsamma amerikanerna och tillsammans med det faktum att USA säljer F-16 till Pakistan så lär nog inte amerikanska stridsflygplan ligga allt för bra till i utvärderingen om nytt stridsflygplan till Indien. I kombination med kvalitetsbristerna hos Mig-29 och Su-30 så ger det en viss fördel för Eurofighter och Gripen.
Nu senast är det den franske divisionschefen Övlt Fabrice Grandclaudon som retat upp både engelsmän och amerikanare, se Air Forces Monthly April 2010. Detta skedde efter en övning i UAE där Frankrike ställde upp med Rafale, England med Eurofighter, Pakistan med F-7, USA med F-16CJ Block 52 och UAE med Mirage 2000-9 samt de senaste F-16E/F Block 60. I periferin på övningen deltog även USA med F-22. Dom var dock enbart där för att testa logistiken vid operationer i varmt klimat och deltog inte aktivt i själva övningen.
Han hävdade bl.a. att:
- Rafale hittat fler markmål med sitt varningssystem än vad F-16CJ från ANG lyckades med. Amerikanarna kontrade och sade att deras flygplan i dessa uppdrag inte hade SEAD som uppgift och därför inte var utrustade med HARM Targeting System.
- I 4v4 mot Eurofighter lyckades Rafale vinna med 4-0 och 3-1. Engelsmännen hävdade dock att i dessa scenarier så simulerade Eurofighter andra måltyper (Mig-29/Su-27) och fick inte använda sin egen kapacitet fullt ut. Bloggdebatten mellan England och Frankrike har pågått för fullt sedan denna övning.
- F-22 lyckades vid åtta tillfällen bara skjuta ner en Rafale. USA såg dock lätt på denna kritik då F-22 användes bara i 1v1 och WVR strid och kunde därför inte utnyttja sina Stealth egenskaper. En del av F-22 piloterna hade enbart 30 timmar på typen.
Iron Falcon, eller ATLC - Advanced Tactical Leadership Course börjar bli ett intressant alternativ till Red Flag eller NATO TLP - Tactical Leadership Program, där bl.a. Tjeckien deltagit med sina Gripen. Enligt den franska divisionschefen har ATLC mycket att erbjuda.
"The purpose of Red Flag is essentially to provide Blue 4 (the youngest pilot) with his or her first ten missions - lessons learnt from sending inexperienced aviators into combat during the Vietnam War. ALTC is a course to qualify a mission commander (an already experienced pilot)."
Grandclaudon och hans Rafaledivision har tidigare deltagit i en Red Flagövning där Indien deltog med Su-30MKI, USA med F-22 och Sydkorea med sina sprillans nya F-15K. (Det var för övrigt efter denna övning som USA skröt över sina resultat mot indiska Su-30MKI).
I Sverige har man insett riskerna med för mycket prestige vid luftstridsövningar. Därför så är alltid ett flygplan utpekat som mål och har andra begränsningar än jaktflygplanet. Tyvärr så har vi i Sverige inte tillgång till så många andra måltyper än Gripen. Därför så är det värdefullt med bl.a. Cross Borderträningen mellan Sverige, Finland och Norge så att Gripen får möta F-16 och F-18. Då får piloterna tillfälle att till fullo utnyttja flygplanens olika egenskaper i s.k. DACT - Dissimilar Air Combat Training.
Men i jantelagens Sverige så är det fult att skryta på samma sätt som fransmän, amerikanare och engelsmän gör. Efter framgångarna i Alaska på CCT 2006 så gick det till och med ut en order från HKV att vi skulle ligga lågt med att berätta om hur bra det gick. HKV ansåg att Sverige riskerade att inte bli inbjudna till fler liknande övningar. Tyvärr så är detta till nackdel nu när vi håller på och försöker exportera Gripen till bl.a. Brasilien, Indien och Schweiz. Vi får inte slå oss för bröstet, men det gör definitivt våra motståndare.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
7 timmar sedan
Det gäller också att man berättar om korrekta erfarenheter och inte på generalsvis snickrar ihop en bild som man tycker passar. Det får istället negativa resultat för FV. Flera av de erfarenheter som drogs vid CCT tog år att få ut på divisionerna eftersom dessa frågor "inte existerade" och därmed behövdes inga lösningar tas fram. Verkligheten ser olika ut på L24 och på divisionen. Det skulle inte förvåna mig om några lessons identified är samma vid nästa års Red Flag Alaska.
SvaraRaderaI princip samma regler för mål och jakt gäller inom NATO som i Sverige. Det är ingen större skillnad.
/Mavericks brorsas farsa.
Och DACT är inte någon kurvstrid utan BVR-strid, till skillnad från DACM.
SvaraRadera@Anonym 13.04: Tack för förtydligandet. I och för sig så hävdade jag inte att DACT var kurvstrid i inlägget ovan, men jag menade egentligen det mer generella Dissimilar Air Combat som även inkluderar kurvstrid.
SvaraRadera