Sven Nylander brukade kallas för den eviga fyran för att han aldrig kom på pallplats i de stora sammanhangen. I försvarsmaterielsammanhang finns det ingen prispall och tvåan är därmed den största förloraren. Som jag tidigare skrivit om så hoppades BAE Hägglund på att engelska försvaret skulle beställa Stridsfordon 90. Nu har även den affären gått dom ur händerna.
Ordern går i stället till amerikanska konkurrenten General Dynamics. Därmed hotas 450 jobb på BAE:s fabrik i Newcastle, England, efter 2014, rapporterar Örnsköldsviks Allehanda på nätet.
En första delorder om 600 fordon värd 25 miljarder kronor var vad BAE Systems Hägglunds hade hoppats på. Nästa delorder handlar om 700 fordon. Det företag som får första ordern bedöms ha stor chans även på den andra.
Nu blir i stället den nya FMV upphandlingen destå viktigare. Den här gången erbjuder BAE Hägglunds SEP maskerad som Alligator. Alla tekniska innovationer som eldrift och pivotsväng är nu bortplockade till förmån för lägre pris och leveranssäkerhet.
Forsno har helt rätt. Hägglunds har börjat förstå att det alltid är kunden som har rätt. Frågan är bara om Alligator blir billigare än AMV och om minskyddet är så pass mycket bättre som Hägglunds anser? Vi får hoppas på att vi slipper politiska inlägg i debatten från t.ex. Göran Persson som på tvivelaktiga konsultuppdrag åter argumenterar om stöd för svensk försvarsindustri. Kan BAE Hägglunds inte vinna på egna meriter så förtjänar dom inte segern.
En spännande upphandling lär det i varje fall bli och för att citera Highlander: "There can be only one!"
Uppdaterad 10-03-24, 07:41
Nu kommer nya uppgifter i pressen som pekar på att upphandlingen av FRES pågår. BAE Hägglunds har lovat att lägga större delarna av produktionen i England. Den ursprungliga uppgiften presenterades av Financial Times. Jag litar inte helt på Ny Tekniks uppgifter, då varken FT eller pressen i Örnsköldsvik har gått ut med ändrade uppgifter.
Men skulle NT visa sig ha rätt så innebär det för Örnsköldsviks del att man kanske inte deppar lika mycket som vid det första beskedet, men att det trots allt inte blir lika många arbetstillfällen i Sverige som man trodde från början. Detta är nackdelen av att ägas av ett utländskt bolag. Bara för att BAE Hägglunds tar hem en order innebär det inte pengar till Sverige eller ens arbetstillfällen.
Det verkar som engelsmännen har lärt sig av Brasilien att det lönar sig att gå ut med dubbla budskap för att sätta press på sina leverantörer. Hmm... Något för FMV kanske?
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
6 timmar sedan
Nu lär den politiska kampanjen kring AWV2014 intensifieras.
SvaraRaderaFrågan är vad som är viktigast. Ett par 100 jobb i Härnösand för ett par miljarder? Dock så bör vi lära oss av våra Brasilianska vänner att köp kräver motköp om det blir en utlandsaffär. Vi bör också lära oss av HKP 14 affären att det ska ställas stora krav på leveranssäkerhet om vi ger oss in i ett utvecklingsprojekt. Pengarna tillbaka vid utebliven leverans.
SvaraRadera100 jobb för 2.7 miljarder kronor, låter som en riktig vinstaffär. Rent idiotiskt att jobbens ens ses som ett argument att köpa ifrån BAE. Fordonet som fyller kraven bäst ska vinna, inga enormt dyrköpta jobb.
SvaraRaderaStaten ska skapa jobb genom att skapa MÖJLIGHETER. Inte genom att slänga bort miljarder på några få jobb som inte ger något vidare utbyte tillbaka till staten.
There will be two...
SvaraRaderaOm Patria får beställningen så kommer väl Hägglunds med största sannolikhet att vara den som blir underleverantör vad avser underhållet (och rent ekonomiskt brukar väl det vara nästan halva ordervärdet)?
Re: Anomym 23 mars 2010 21.24
SvaraRaderaNja, enligt ett tidigare inlägg av Wiseman (http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2009/11/pudeldags.html) avsade sig BAE aktivt att slutmontera AMV ifall detta fordon vann AWV2014-upphandligen.
Detta gällde förra upphandlingen. Dagsläget ej känt.