Jag har tidigare tagit upp Brasiliens omstart i FX2 upphandlingen. Då sades det att man inte skulle börja om helt från början, utan att utvärderingen skulle stå mellan de kvarvarande F-18, Rafale och Gripen.
Men det verkar som om ryssarna vill vara med igen.
Analysts say that the possibility of Brazil buying a Sukhoi plane could push the European companies to be more flexible over their prices and even prompt the Americans to consider a technology transfer. However, the Su-35BM may yet win the tender, especially because, since 2007, its prestige has been boosted by its successful performance in trials and mass production for the Russian Air Force.
On top of that, Sukhoi's reputation across Latin America grew on the back of Venezuela's Su-30MK2 purchase.
The final argument in Russia's favor is the T-50, otherwise known as the PAK FA, a fifth-generation fighter-jet Sukhoi is currently developing.
Rumors that Russia and Brazil might join forces on a fifth-generation fighter plane first appeared last spring, and have not been refuted. Since Russia and India are allegedly ready to create a joint venture to manufacture the T-50 planes, Russian-Brazilian cooperation in this field is now a very real possibility, especially considering the two countries' friendly relations.
The supply of the Su-35BM planes, including fifth-generation equipment and materials, could be the first step toward delivering the T-50. If Russia makes this offer, it is almost guaranteed to win the tender.
Su-35 är helt klart en kraftfull maskin som kan ta mycket last. Jag har dock stora frågetecken kring driftkostnaderna på motorn. Den verkar dessutom gå ganska så innefektivt (se bl.a rök i nedanstående video som gör att flygplanet visuellt kan upptäckas på långt håll). Flygplanet är också stort och med många vinklar som inte verkar ha tagit med minimal radarmålytan som designfilosofi. Hur det står sig i en 1 mot 1 situation med Venezuelas Su-30 är ett stort frågetecken.
De flesta ryska flygplan har en ganska gammalmodig syn på användargränssnitt, vilket drastiskt försämrar effekten av bra radar, vapen och prestanda på flygplanet. Men om man tittar på Sukhois förslag på ny kabin i Su-35 så ser man att de hämtat mycket inspiration från bl.a. F-35/JSF. Jag misstänker också att samarbetet med Indien och Frankrike om Su-30 har lärt Sukhoi en hel del.
Till ryssarnas nackdel är dock att de tidigare åkt ur FX2 upphandlingen då de vägrat släppa in Embraer på den ryska civila marknaden. Därför så är nog Su-35 i sig själv fortfarande inte något hot för de övriga konkurrenterna. Men om Brasilien erbjuds att få vara med i T-50 utvecklingen och dessutom samarbeta med indisk flygindustri är det nog ett betydligt större köttben som lär fresta den brasilianska flygindustrin.
Om detta erbjudande bara är ett spel för galleriet för att Brasilien ska få ut mer av affären är oklart. Men en allians mellan Brasilien, Indien och Ryssland skulle kunna bli en utmaning för den övriga världens flygindustri.
Men till syvende och sist så handlar det också om pengar. Hur mycket har det brasilianska flygvapnet råd med? Vare sig Su-35 eller T-50 är några billiga maskiner att anskaffa eller flyga med. Här har Gripen fortfarande en stor fördel!
Uppdaterad 11-01-29, 17:20
Flight Global har gjort en läsarundersökning av vilket flygplan man tror vinner den indiska upphandlingen. Mig-35 leder på 29% med F-18 på 25% och Eurofighter på 22%. Gripen har halkat efter och har endast 9%. Nu är detta en yterst ovetenskaplig undersökning med bara ca 1500 svarande. Det är dessutom politik och ekonomi som avgör mer än tekniska specifikationer.
Uppdaterad 11-02-28, 09:09
Observationsplatsen har lagt ut en beskrivning av Il-214 som är det ryska flygplan som konkurrerar mot Embraer 390.
Det som är intressant i detta fall är att Il-214 är ett gemensamt projekt mellan Ryssland och Indien. Med andra ord lär ryssarna inte vika sig mot Embraer. Med stor sannolikhet innebär det fortsatta problem att komma in på den brasilianska marknaden. På Aero India så visade dessutom ryssarna svagt intresse att marknadsföra Mig-35, till förmån för satsningar på transport och lufttankning. Även i Indien så satsar Embraer stort.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
11 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar