fredag 21 januari 2011

MANPADS mot svenskt flyg?

Carl Bildt är utsatt för kritik avseende uttalanden han har gjort i Irak om bl.a. flyktingfrågan.

Men i det dokument som läckt till Wikileaks står det en annan intressant detalj som i varje fall jag helt hade glömt bort.

Bildt pressed Ambassadors Crocker and Ries for information on two alleged man-portable air defense systems (MANPAD) attacks on Swedish and Austrian airliners.

Ambassador Crocker replied that the USAF had not found the incidents adequate reason to change its designation of KRG airspace, but he declined to rule out an attack because he said there were no Coalition surveillance or warning(JSTAR/AWACS) assets in the area at the time. However, after listing other factors, including MANPAD range limits and the high quality of Kurdish security, the ambassador told Bildt it was unlikely the aircraft had been attacked. Ambassador Ries added that press reports indicated the Swedish carrier had regulatory problems with the KRG Civil Aviation authority, and wondered if it was a coincidence that the flight allegedly attacked was the final one scheduled to fly the route. Ambassador Trouve confirmed the carrier,s difficulties but thought it was unlikely they would stage the incident. In an aside echoing the immigration issue, Lyrvall pointed out that the Erbil route had become among the most profitable for both companies.


Händelsen inträffade 2007 och det bolag som blev utsatt för beskjutning var Nordic Airways. Själva beskjutningen inträffade 8 augusti 2007 och Wikileaksdokumentet är från 12 september 2007, så USA var mycket snabba med att lägga på locket på denna händelse. All kritik mot den kurdiska myndigheten är nog mycket känsligt för USA, då det 2007 trots allt var en del av Irak som fungerade hyffsat. Dessutom vill man nog inte att Turkiet ska få mer vatten på sin kvarn.

Det var piloterna på ett plan, tillhörande Nordic Airways, som i förra veckan upplevde att de blev beskjutna strax efter starten, vilket ledde till flygstoppet.
...
-Vi är så säkra det går att vara. De tre piloterna i cockpit såg beskjutningen och det är svårt att missta sig på den höjden, säger Anders Lundblad.


9 aug 2007 Svenskt plan beskjutet i norra Irak. Det var vid 23.30-tiden svensk tid natten till torsdagen som Nordic Airways flygplan en MD 80 med 130 passagerare plus besättning precis hade startat från flygplatsen i Sulaymaniyah i norra Irak. Kort efter start såg en av piloterna ett kraftigt ljussken. Det kom snett ovanifrån, bakifrån och som korsade flygplanets väg. Ungefär 500 meter framför flygplanet sjönk ljuset mot marken, säger Mikael Wångdahl, vd på Nordic Airways. Lokala uppgifter säger att det kan ha varit någon form av spårljus som fågeljägare använder. Luftfartsstyrelsen utreder vad som hänt och Nordic Airways har ställt in alla flygningar i området.

När man tittar på hur "roboten" har rört sig så låter det inte som en MANPAD(se nedanstående video). En IR-robot från en MANPAD upptäcks oftast när den kommer nerifrån och detta tack vare röken från robotens motor. Då den låser på en värmekälla så skulle den teoretiskt sett ha gått mot motorn bakifrån och missat, men det låter som en ganska så stor miss i så fall. Nej, då tror jag mer på teorin att någon var ute efter att skrämma det svenska bolaget genom att skjuta en robot som hade en olåst målsökare och därmed missade med grov marginal, alternativt att flygplanet blivit beskjutet med någon typ av spårljus eller fackla.

Denna händelse visar på hur s.k. tyst UD-diplomati går till i praktiken. Bildt använder en form av utpressning när han kopplar ihop Sveriges vilja med att öppna en svensk ambassad i Bagdad med att Irak är beredda att ta tillbaka de irakier som utvisas från Sverige. Kurdiska provinsregeringen använder skrämskott för att få svenska flygbolag att lyda deras vilja. Vem är mest cynisk?

Som vanligt finns det vinnare och förlorare även i denna historia.

För Nordic Airways så slutade irakflygningarna med att bolaget gick omkull 2009. Numera är namnet NordicAirways bara en fasad för reklam på Internet. Men eftersom flyktingarna i Sverige är en betydande marknad för resebolagen så kommer nya bolag att fortsätta att flyga till heta zoner som Irak och Afghanistan. För militära piloter kan kanske detta vara en jobbmöjlighet? Erfarenhet av motmedelssystem och kunskap om luftvärn kan bli en merit när man söker civila jobb i framtiden. Det ironiska är att eftersom svenska politiker visar ljumt intresse att skicka ut Gripen internationellt så kan det bli så att svenska stridspiloter får praktisk erfarenhet av att undvika luftvärn först efter sin militära karriär! Jag undrar hur de civila bolagen skriver sina anställningskontrakt? Är det ett obligatorium för "internationella insatser", eller är det frivilligt? Hur mycket får man i extra risktillägg på lönen?

För svensk försvarsindustri så är denna typ av händelser en möjlighet. Saab EDS levererar motmedelsutrustning till civila flygplan. För civila flygplan heter produkten CAMPS. Än så länge har hotbilden varit ganska så låg då de robotar som cirkulerar på den svarta marknaden är gamla och med stor sannolikhet inte längre tillförlitliga. Försäljningen till civila bolag har därför inte tagit fart som man trodde efter 9-11. Försäljningen till militära kunder är därför fortfarande huvudnäringen. Men vem vet, med tanke på att det går rykten om att Iran tänker försörja motståndsgrupper i Afghanistan med bärbara robotsystem så kanske denna typ av incidenter kommer att öka och därmed innebära en ökning för den civila marknaden?

En sak är i varje fall klar efter Wikileaks avslöjande. Carl Bildt kommer att passa sig noggrannt för att utöva "tyst diplomati" i närheten av amerikaner. Hmm.. inga kommentarer från Carl Bildt på hans blogg. Han lär nog svära över att informationstekniken också kan användas emot en själv...







SvD1, SvD2, DN1, DN2

11 kommentarer:

  1. Tjetjenerna blev glada... Eller tacksamma. Väldigt.

    SvaraRadera
  2. Ett fulltankat civilt passagerarflygplan stiger inte brant.

    Redan ett inte alltför storslaget nyårsfyrverkeri i banändens förlängning torde verka avkylande på vidare reguljärtrafik.

    SvaraRadera
  3. @Cornucopia: Ja, den fundamentalistiska krigföringen är inte begränsad till Afghanistan och Irak. Tjetjenien, centralasien och Palestina har redan fått sin beskärda del. Afrika är på väg.

    SvaraRadera
  4. @Gustav: Ja, civilpiloterna kan komma att behöva tänka en smula militärt i framtiden?

    På ett större passagerarflygplan så sprängs oftast bara en motor bort och det kan bli strukturella skador med tillhörande bränsle och oljeläckage.

    - Hur fortsätter man en start i detta läge?

    - Avbryter man och går till samma landingsbana (och utsätter sig för nytt hot) eller går man med ett skadat flygplan till en flygplats längre bort med de risker som det innebär?

    - Hur mycket ska man minska last/bränsle för att få bra stigning efter start? Finns detta ens dokumenterat i Flight Handbook? Oftast är tabellerna bara koplad till tryck, temperatur och medvindskomposant för att ge hinderfrihet efter start samt positiv stigning.

    - Hur gör man en taktisk landning med passagerarflygplan?

    Civila flygplan är oftast designade för små laster. Hur mycket kan man manövrera för att undvika ett hot?

    -

    SvaraRadera
  5. Bränsle- och oljeläckage är ett mindre problem i sammanhanget. Det börjar bli riktigt jobbigt först när hydraultrycket försvinner.

    2003-11-22 blev en A300 från DHL (EAT för att vara riktigt petnoga) träffad av en SA-7 efter start från Baghdad International (ORBI) och tappade allt hydraultryck samt fick brand i ena vingen. Som tur var fungerade båda motorerna och man lyckades återvända för landning endast med hjälp av gasreglagen.

    SvaraRadera
  6. Det första jag skulle rekommendera i ett läge som beskrivits vore att reducera motorpådraget till minimum för att hålla sig i luften, framför allt inte att ha stigeffekt. Ir-rb som inte är av modernaste generation behöver relativt stark Ir-strålare för att låsa och behålla låsning. Ser man en MANPAD Ir-robot i framsektor behöver man nog inte känna dödsångest (om alltså inte Fi har modernast materiel). Från en MD80 lär man inte se något som kommer i baksektorn utan träffen blir en ren överraskning :-) Råkar man ändå se den i baksektorn rekommenderar jag alltså motoravdrag (och viss ängslan).

    SvaraRadera
  7. Enligt civila regler ska man ju klara ett motorbortfall vid sämsta tänkbara tillfälle (beslutsfarten V1) och ändå klara att starta och klara hinderfriheten under climb-out. Viktstabeller (GMC)har man antingen tabellerat för varje startposition med korrektioner för omgivande temp, vind, qnh etc eller i någon handdator.
    Så i princip borde man klara en sönderskjuten motor men det är ju inte otänkbart att man får mer skador än bara skadad motor, tex DHL i Irak 2003. Besättningen gjorde ju en fantastisk insats och lyckades återvända med bara differential thrust som ändå styrinput.
    Taktisk landning liknar kanske mest steep approach då man kan få ut kanske dryga 5 graders glidbana istället för vanliga ca 3 men då måste ju planet och, tror jag, piloterna vara certade för det.


    Ah, jag ser att andra var snabbare med dhl:en

    mvh

    /TheStoff

    SvaraRadera
  8. Wikileaks är ett intressant fenomen, speciellt när tidigare läckor bekräftar ens lite cyniska världsbild. Även om det går åt skogen med olika saker är det intressant att veta vad det är som går, varthän och varför. Vem det är som går håller jag inte reda på, det intressanta är hur systemen fungerar.

    Glöm dock aldrig att det är "journalistisk" information där diplomater har bearbetat materialet efter vad de har hört, för en viss publik och kanske även för ett visst syfte.

    Det förbehållet gäller om allt är korrekt information, delar av materialet kan dessutom även vara planterad för att vilseleda. Vi vet inte om någon lägger till eller drar ifrån i wikileaks interna process, om USA:s diplomater gör det och vilka av deras kontakter som gör det. Även urvalet säger något om den som förmedlar informationen. Dvs, ta allt med några skopor salt.

    Bäste verifieringen är givetvis när inblandade parter får panik eftersom man då får information från en källa utanför wikileaks och hela processen från ursprung till publicering.

    Om man skall ha en enda policy för all information från wikileaks och motsvarande oavsett informationens kvalitet är någon variant på "inga kommentarer" det enda som funkar. Dessutom står inte bara USA:s diplomatiska anseende på spel utan även vårt eget om vi bekräftar läckor.

    Debatten runt den här läckan sätter oavsett sanningshalten fingret på smärtan som kommer när verkligheten inte stämmer med den bild av verklighet som en stor andel av medborgarna håller för sann och livsviktig att hålla fast vid. När det finns sådana låsningar eller tabun ger det förr eller senare problem och den som vågar peta i problemen blir oftast bränd och ibland rikligt belönad med inflytande. Jag tycker det är skit att det ser ut att gynna SD eftersom deras politik skulle ge en katastrof inom de områden som jag begriper lite av.

    Att denna läcka passar som hand i handske för vissa frågor är ingen slump, den är utvald för publicering av en tidning som rör runt i en tämligen låst politisk fråga.

    Det kommer troligtvis mer. Själv ser jag fram emot att troligtvis få en bekräftelse av att det globala finanssystemet är korrupt och till stora delar en illusion. Kanske ger det en undergång med finanskris 2.0 men då vet jag i alla fall hur verkligheten är.

    SvaraRadera
  9. Hade inte försvaret bärbara luftvärnsrobotar en gång i tiden? Redeye eller nåt? Vart tog dom vägen?

    SvaraRadera
  10. Jo RB 69 Redeye, nyttjas av Halmstad ibland som test för utveckling av motmedel, en stor mängd Robotar förfogade man över. RB 96 Stinger skulle ersätta den men endast ett fåtal ex inköptes.

    //Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  11. Apropå senaste Wikileak-läckan så gäller som vanligt devisen att man inte skall sätta tilltro till sådant som inte blivit officiellt dementerat. Unge Billstöm hänvisning till regerings princip att varken bekräfta eller dementera slikt som Wikileak-läckan, tolkade jag som en officiell dementi.

    Jag antar att varken Billström eller Bildt vill ta i sig själva ens med tång efter denna läcka.

    "He [Bildt] explained that the majority were
    Kurds who fled the former regime,s persecution but stressed that since 2003, most Iraqis arriving in Sweden were Arabs." Det skulle vara intressant om någon i trojkan Bildt, Billström eller Åkesson ville utveckla tankegången i detta citat. Vad ville karln ha sagt med detta?

    SvaraRadera