måndag 24 januari 2011

Skyttegravskrig

Statusrapporten kan sammanfattas med "På västfronten, intet nytt". Nu har det snart gått två månader sedan min uppsägning. Det gick oerhört snabbt att säga upp mig, men överklagandeprocessen går mycket långsamt. Som tur väl är så har jag minst 22 månader kvar av min uppsägningstid (under överklagningstiden så tickar inte uppsägningsklockan, vilket egentligen är till för att arbetsgivaren också ska finna det attraktivt att lösa tvisten).

Vissa framsteg har dock skett:

- För två veckor sedan så hade jag ett möte med den person som skulle blivit min SNR - Senior National Representative nere i Kabul samt en kollega som skulle rotera ner till Kabul samtidigt som mig. Han var en smula orolig då han fortfarande inte hade fått alla ingångsvärden på vad hans tjänst egentligen bestod i att göra. Som jag har sagt tidigare så är vi duktiga på att sätta upp själva grundförbandet FS, men de enskilt roterande som ska besätta diverse positioner inom ISAF får mycket varierande utbildning. Jag har mycket dåligt samvete för min kollega, då jag tidigare lovat hans sambo att hålla koll på hans rygg där nere. Men jag får göra det via distans med ett par mail då och då. För en vecka sedan fick jag beslut från Utlandsstyrkan att jag bibehåller min missionslön, samt att jag står till C F7 förfogande. Ett kraftigt slöseri av pengar att först ge mig utbildning för insats och dessutom nu ge mig lönen utan att utnyttja det som jag utbildats för. Men Försvarsmakten har nog koll på att de förbrukar skattebetalarnas pengar på bästa möjliga sätt (* ironi *).

- Jag pratade med facket för en vecka sedan och de lovade att höra av sig under förra veckan, men inga nyheter ännu. Jag vet inte riktigt om detta beror på att de ror att de ska förlora och då inte vågar göra något, eller om Försvarsmakten helt enkelt inte går att nå. Det är nog tyvärr en kombination av bägge alternativen. Jag pratade idag med en kollega som arbetat fackligt och han jämförde FM personalavdelning med en pösig deg. Hur mycket man än tryckte på den så åkte den bara undan. Om det är en medveten strategi för att trötta ut medarbetare, eller bara dåliga rutiner är oklart. Våra fackförbund är också mycket svaga, vilket bl.a. kan ses av det usla avtalet avseende uppkommen insats. Facken måste vara medveten om att om de inte kommer tioll skott i detta läge så finns det stor risk för avhopp bland medlemmarna då ett fackmedlemsskap inte längre betyder att man har stöd mot sin arbetsgivare. Om många anställda väljer att ställa sig utanför fackförbunden kan det bli intressant att se hur man i framtiden hanterar avtalsfrågor. Vem representerar de facklösa? Har facklösa t.ex. strejkrätt?

- Jag har idag för första gången på två månader varit på en arbetsplats. F7 har lyckats få till att jag kan tjänstgöra här i Stockholm på Flygvapnets luftstridssimuleringscentrum under min uppsägningstid. Eftersom jag tidigare har arbetat mycket med att bl.a. utveckla de Gripensimulatorer som används för utbildning av piloter på F7 så ska det bli trevligt. Dessutom är det ett bra ställe då många av mina kollegor kommer dit för träning, vilket ger mig utmärkta möjligheter att känna av läget på divisionerna. Jag har dock varit helt öppen med chefen att jag inte vet hur länge jag blir kvar beroende på när jag har ett nytt jobb klart och när min överklagan har blivit behandlad.

- Jag fick häromdagen ett roande brev från Trygghetsstiftelsen. Vid mitt första (och enda) besök där så visade det sig att jag inte hade mycket hjälp att räkna med från deras håll då jag redan är för välutbildad och antagligen får högre lön på mitt kommande jobb. Men de tyckte att mitt CV såg lite risigt ut. Döm om min förvåning när jag blev inbjuden till en kurs i hur man skriver ett bra CV. Jag mitt dumma nöt som trodde att det var innehållet i CV:t som betydde något!

Med andra ord så har det inte hänt mycket, men det står i varje fall inte helt still. Jag har numera en arbetsplats att gå till, vilket är bra då jag annars riskerar att slöa till och gå upp i vikt. Under tiden så söker jag givetvis nya jobb. Det ser ganska så ljust ut, men då jag har gott om tid på mig så har jag möjlighet att utvärdera mina alternativ och välja det som passar mig bäst. Lön är inte hela ekvationen. Det finns många andra parametrar som bostad, flytt, vänner och familj. Som tur väl är så är jag singel och har inga barn. Annars så hade jag nog reda fått krypa till korset liksom så många av mina officerskollegor.

Som soldat är jag van att vänta. Krig består ju som känt av 99% väntan och 1% ren skär skräck. Samma sak gäller för närvarande Försvarsmaktens hantering av personalärenden.

27 kommentarer:

  1. "Men de tyckte att mitt CV såg lite risigt ut. Döm om min förvåning när jag blev inbjuden till en kurs i hur man skriver ett bra CV. Jag mitt dumma nöt som trodde att det var innehållet i CV:t som betydde något!"

    Ha ha ha obetalbart!

    Galärslaven

    SvaraRadera
  2. Grattis till tjänsten och att du fick behålla missionslönen. Lite plåster på såren i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Tanken att ha officerare och andra försvarsmaktsanställda som var anslutna till Syndikalisterna istället för OF har alltid roat mig. Vilka scener det skulle bli med blockader utanför HKV och liknande!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att HKV Pers har lättare att umgås med anarko-syndikalisterna än med andra fackförbund. Lika barn leka bäst.

    Känns bra att du fått en befattning, om än i bästa fall kortvarig.

    SvaraRadera
  5. Om man inte vill vänta kan man följa ett gammalt militärt råd.

    Ta och behåll initiativet!

    Det gjorde jag, jag sa upp mig och nu är jag min egen lyckas smed.

    /Ingenjören som inte var chef

    SvaraRadera
  6. FLSC? uhh *rysning*

    akta dig för indoktrinering.. välj inte heller Saab utan en riktig arbetsplats...

    SvaraRadera
  7. Men CI! Skall du inte försöka hitta ett nytt jobb? Vilka potentiella arbetsgivare kan du tänka dig? Har du kontaktat dem? Och ditt nätverk? Kan det hjälpa? Hur attraktiv är du pà arbetsmarknaden?
    Eller har du upptäckt att du är hjälplös? Ingen kommer att hjälpa dig!

    SvaraRadera
  8. I somras kom jag i kontakt med arbetssökande ungdomar och jag fick läsa några CV:n. Det går ju inte att jämföra din situation med deras men jag tror verkligen att det är viktigt att ha ett prydligt CV om man är arbetssökande. Rättstavvning och avsaknad av sär skrivning (ironi x 2) visar åtminstone att personen behärskar det skrivna språket och är noggrann. Kontakter i arbetslivet är ännu viktigare än fina CV:n men för de som inte har det..... någonstans måste de börja och att då lämna ett illa skrivet CV till möjlig arbetsgivare är inte en bra början.

    SvaraRadera
  9. Jag vet en organisation som är i desperat behov av kompetens. De håller på med maritima frågor i första hand men det verkar inte vara så svårt att höja kompetensnivån där så din flygarbakgrund är nog inte så fel. De har behov av kompetens inom hållfasthetslära men framförallt saknas det allmänteori, kunskap om stater och en hel del hyfs. Du skulle tillföra mycket där. AG verkar ha gott om pengar och erbjuder kreti och pleti 10000 Euro för inget.

    Lycka till CI!

    SvaraRadera
  10. Det gäller inte bara ungdomar. Skrämmande vilka alster man kan se även från vuxna människor med ganska avancerade utbildningar. Ja, skriva en prydlig CV borde inte vara raketforskning. Därför frågar man sig vad det är för människor som inte ens klarar av eller orkar med det och hur de då i övrigt är som personer och kollegor. Mig säger det oftast att personen antingen är en slarver, eller har så höga tankar om sig själv att denne inte behöver lägga tid på detaljer.

    Nu menar jag för all del inte att man behöver gå på kurs för att lära sig, men lägg tid på CV och låt andra läsa igenom med kritiska ögon.

    SvaraRadera
  11. Att man har prydligt CV men inte får jobb kan väll illustreras att kamrater som kopierat stilen på ens CV relativt enkelt får jobb.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  12. @Anonym 06.12: Ha, ha, ha... Jag tror jag vet vilken du menar...

    SvaraRadera
  13. @Guesswho 06.12 - Alla är välkomna att vinna Euro 10 000:- hos mig. CV och hyfs behövs ej, däremot elementära kunskaper i hàllfasthetslära och dynamik. CI och andra arbetslösa är naturligtvis välkommen att visa hur duktiga de är!

    SvaraRadera
  14. @J.K Nilsson - där hängde jag inte med riktigt.

    SvaraRadera
  15. Det är första gången jag hör en Pilot benämna sig själv som soldat, och förmodligen sista gången.

    SvaraRadera
  16. Anonym 09:35, framgången i att erbjudas jobb verkar vara oavhängit utseendet på CV.t. Jag tror mer på innehållet.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  17. @J.K

    Då har du aldrig suttit med 200+ ansökningar framför dig. Slarvigt skrivna CV åker direkt. Klart att innehållet är det viktigaste, men du måste klara av att presentera innehållet så spetsigt som möjligt för någon som bara har två sekunder på sig att bestämma sig för om han eller hon skall lägga ditt CV i rätt hög.

    Jämför med att göra en dragning inför högre chef. Du har 30 sekunder. Spelar ingen roll hur fantastiskt material och hur genomtänkt analys du har - du måste kunna anpassa presentationen till situationen.

    Det är inte ditt CV som avgör om du erbjuds jobb. CV avgör om du är intressant för att kalla till intervju.

    Så fungerar det i den civila världen. Hur anställningsförfaranden går till i FM har jag sämre koll på, men har hört hårresande historier. Jag tror merparten av de officerare som nu söker sig utanför stängslet kan ha stor nytta av en sökajobb-kurs.

    SvaraRadera
  18. Jag tror inte så många söker de jobb CI är aktuell för, så där är nog personlig kännedom samt kontaktnät avgörande.

    SvaraRadera
  19. @05:27

    Kanske handlar det inte om att hjälpa CI att hitta nytt jobb (det fixar han nog själv), utan generella råd? Om du tycker det är dåliga råd, berätta varför. Om du tycker råden inte är användbara för just din situation så kanske du helt enkelt inte behöver bry dig om dem?

    SvaraRadera
  20. 15:17, jag har en kamrat som kopierat mitt CV, grafiska finésser, disposition, rubriker, m.m. på sex år har jag fått gå på en anställningsintervju men min kamrat har bytt jobb ett flertal gånger. Mitt CV kan ju då inte vara helt fel till utseendet utan det måste vara innehållet som brister.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  21. För egen del tycker jag att det är av större vikt att det personliga brevet som ska skickas med en ansökan tillsammans med CV:t har ett bra upplägg och på ett tydligt och bra sätt beskriver vem man är, varför man söker tjänsten och vad man kan tillföra den nya arbetsgivaren.

    Ett CV ska vara en ganska så "torr" uppräkning av utbildningar och befattningar man har haft.

    Faktum är att jag kopierade layouten på mitt CV från förra ÖB:s CV! :-)

    SvaraRadera
  22. @J.K

    Om bara innehållet är viktigt så finns det ju ingen anledning att kopiera ditt prydliga upplägg, eller hur? Enligt ditt resonemang skulle din kompis få drösvis av jobberbjudande ändå, även om hans CV varit fullt av felstavningar och långa och ofokuserade beskrivningar av tidigare arbetsuppgifter.

    SvaraRadera
  23. 22:41, jag vände mig mot mantrat att om du inte får jobb så är det utseendet på CV't. För hur fanken är det det låter på söka jobbkurser, kontakter med arbetsförmedlingen och nu dessa satans jobb coacher? Koncentrera dig på att skriva CV, det är utseendet på CV't som är nyckeln. Och när den arbetssökande med bara grundskola inte får ingenjörsjobbet så återupprepas mantrat: Skriv bra CV....

    Suck

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  24. @J.K.

    Ok, då hänger jag med. Och håller med. Problemet är väl att arbetförmedlare och 'jobbcoachar' inte har något annat att komma med. De är hopplöst okunniga om verkligheten på arbetsmarknaden. Däremot är de medvetna om att de måste verka relevanta om de inte själva skall bli arbetslösa - och då får man haussa sina egna 'talanger'.

    SvaraRadera
  25. Jan Björklund sa helt öppet till Ny Teknik att "jobbcoacher" och dylikt absolut inte är till för ingenjörer, utan för outbildade sökande. Om man överhuvudtaget har något att fylla sitt CV med kan man alltså anta att jobbcoachen redan är överflödig...

    SvaraRadera