
Titta t.ex. på flygvapnets organisation för att producera Gripeninsatsdivisioner. Vi har fyra insatsdivisioner bestående av piloter och underrättelsepersonal, två på F21 och två på F17. Vi har två basbataljoner, en på F21 och en på F17, men dessa används enbart för insatser i Sverige. I fredstid så tillhör teknikerna något av de fyra kompanier som underhåller flygplanen tillhörande insatsdivisionerna. När vi ska sätta ihop en "riktig" insatsenhet för att kunna använda Gripen internationellt så plockar vi därför ihop tekniker, sambandspersonal, stabsofficerare m.m. från de olika förbanden i Sverige. Så har vi gjort med SWAFRAP JAS 39, SE-01, SE-02, Red Flag i Alaska och Nellis och nu senast med EAW - Expeditionary Air Wing. Flygvapnet har helt enkelt ingen färdig kloss som kan kallas insatsdivision med tillhörande underhåll och ledning. Möjligtvis så blir det en smula enklare i framtiden då en av basbataljonerna även ska innehålla en EAS - Expeditionary Air Staff som kan bilda ledningsfunktion i en framtida insatsenhet. Men av dessa fyra insatsdivisioner kommer i bästa fall en att sitta i beredskap. Övriga tre kommer att befinna sig i någon typ av utbildningsfas för att skola in nya piloter på taktisk flygning med Gripen.
Utöver dessa fyra insatsdivisioner och två basbataljoner så har vi på F7 två stycken utbildningsdivisioner som flyger Gripen (idag en blandning av A/B och C/D) samt tre stycken underhållskompanier. Vi har FMLOG enheter som utför större underhåll på F7, F17 och F21. Vi har TU JAS som genomför taktisk utvecklng av Gripen på Malmslätt i Linköping. De delar unerhållsenhet med FMV T&E som också har ett antal piloter och underrättelseofficerare för sin verksamhet. För att utbilda Gripentekniker så använd FMTS i Halmstad.
Med andra ord en ganska så stor organisation för att i praktiken leverera en enda insatsdivision! Men, de övriga divisionerna och kompanierna deltar dock i den svenska nationella beredskapen i form av incident- och övningsverksamhet. Tyvärr så har det i försvarsdebatten varit på tok för lite fokus på den nationella verksamheten.
Men nu ska även Flygvapnet omstruktureras med specialister och GSS - Gruppchefer och Soldater. Under invasionsförsvarets tid så krävde Flygvapnet mycket stora personella resurser för att kunna driva alla krigsbaser. En Bas-90 basbataljon hade ca 1500 man och vi hade 16 stycken. Värnpliktssystemet var en förutsättning för att kunna bemanna alla dessa baser. Med det nya systemet med heltidsanatsällda har vi dels inte råd att anställa så många och dels så har vi i fredstid helt enkelt inte tillräckligt med uppgifter för dem att utföra dagligen. Därför så anpassar vi storleken på Flygvapnet efter fredsinsatserna och lägger krigsbaserna åt sidan.
Men hur hanterar vi denna övergång till ett insatsförsvar? Frågetecknen är stora. Framför allt gäller det våra tekniska officerare som till stor del ska "omgaloniseras" till specialister. Det är även stora frågetecken på hur prodorganisationen ska se ut som ska försörja insatsförsvaret.
Jag fick ett mail från F7 som pekar på en del av dessa problem.
Det blåser vindar som jag för ett år sedan aldrig kunde ana. För ett halvår sedan när det felstavade brevet kom i brevlådan hamnade jag i tillstånd av apati, chock eller något annat. Jag har minnesluckor från dagarna efter... Inte trodde jag att det 6 månader senare skulle dimpa ner ett "förslag" till F7 angående omorganisering av Skaraborgs Flygflottilj som innebär att man slår undan benen på flottiljens Flyg-PROD ben (Gripenverksamheten) så till den milda grad att den i framtiden inte kan bli självförsörjande inom kompetensförsörjningen. Att den inte kommer att kunna utföra sina framtida uppgifter, vad det nu kommer att vara för uppgifter!? Att flottiljen kommer att självdö då den framtida Flygunderhållsenheten, snart kallad TekE inte skall ha en enhetschef - hör och häpna, och att personalen på kompanierna skall bestå av Civila flygtekniker kategori B och "underställda dem???" ett antal specialistofficerare som skall ha ett mindre antal flygmekaniker kategori A.
De flesta chefer och tekniker på F7 är åter igen chockade, och möjligen naiva som alltid, och tror att "Flygmekaniker kategori A" är felskrivet och skulle vara en del av de nuvarande officerarna med certifikat som "Flygtekniker kategori B" men omgjorda till specialistofficerare. Huruvida det är felstavat eller avsiktligt lär vi kanske inte få reda på ännu. Skulle det vara avsiktligt? Vad är då avsikten?
Vad är avsikten med att i stort sett alla officerarna skall bort (förutom piloterna och meteorologerna som kvarstår som fullvärdiga officerare) och skall ersättas av civila ekonomer, chefer och en och annan vilsen Specialistofficer. Hela framtida TekE (som skall sköta flygplan- och simulator-driften) skall bestå av 123 man. Enheten skall ha en stab av enbart civilanställda, två kompanier (som inte får heta kompanier) bestående av 43 respektive 59 man varav två officerare i majors grad på vart kompani. Alla övriga chefer är civila på kompanierna. Andra kompaniet skall få tillägg av en säkerhetsmaterielverkstad med ett fåtal personer. Staben får ta hand om simulatoringenjörerna i sin organisation.
Totalt skall F7 som PROD-avdelning bestå av 269 man. Det är mest chefer som skall bort (avskedas?). Nä, förmodligen inte avskedas utan snabbt och lätt överföras till andra landsändar eller länder!
Känslan på flygunderhållsgolvet är att F7 skall självdö som flottilj och (min känsla...) resterna (Transportflyget) skall flyttas till att tillhöra någon av de andra flottiljerna. Kan det vara så? Är Generalerna ointelligenta så att de inte förstår vad förslaget kommer innebära? Är det så att det tror att det kommer lösa sig som alltid, då F7 alltid varit stolta, engagerade och oerhört effektiva. Eller vill vissa generaler, då man inte fick regeringens tillstånd att bara lägga ner en flottilj, söndra en av de tre kvarvarande till att med tiden bli automatiskt nedlagd utan att själva lägga ner den. Det är ju faktiskt enorma skattepengar som kommer att försvinna i jorden och Sveriges förmåga att i framtiden sälja flygplan som hotas.
Jag kan inte längre tro att generalerna inte har en agenda. Jag kan förstå att framför allt F17 men även F21 jublar åt den nya världen där Pansargeneralen styr skeppet upp på land och offrar flygvapnets effektivaste förband. Jag förstår F17 som känt sig nedläggningshotade så många gånger. Men att med kraft och med hotbrev och omorganisationsförslag (som han gett allt för få dagar på att behandla och "tillstyrka" för att vi skall kunna protestera och ge motförslag) styra det en gång så stolta skeppet "Försvarsmakten" upp på land betyder inte att han med ett litet offer sen kan byta riktning.
Ett skepp kan inte styras som en armébrigad eller en pansarvagn. Det kräver besättningens medverkan och att motorn inte slängs överbord.
Hälsningar
Allt för långt kvar till NOR.
Ja, vad säger man? Det här är verkligen inte den snyggt skötta övergången från Officer till Specialist som man skulle kunna önska sig. Tvärtom är det ett bra sätt att i närtid tappa alla våra Gripentekniker. Och ÖB, som ren information flyger inte våra flygplan en meter utan underhåll!
Det finns stora diskrepanser i vad som krävs för att driva prod-organisationen och vad som krävs för att driva insatsorganisationen. Ska tekniker ha B1/B2-certifikat (4 månaders teoriutbildning och ca 1-2 års praktik), eller ska vi nöja oss med A-certifikat (2 v teori och 6-10 veckors praktik)? En B1/B2-tekniker får utföra allt underhåll på en Gripen, medan en A-mekaniker enbart får genomföra klargöring och kan stötta en B1/B2-tekniker vid underhåll. I det "gamla" flygvapnet hade alla tekniker fullständig behörighet eftersom de skulle vara chef och stf chef för en klargöringstropp där resterande var värnpliktiga soldater/klargöringsmekaniker. I det "nya" Flygvapnet verkar det inte krävas denna behörighet i åtminstone Prod-organisationen, men hur ser det ut på insatssidan?
Det ironiska är att en stor del av Försvarsmakten idag är överutbildade för den typ av uppgifter de ska genomföra i framtiden och med andra ord riskerar att få sparken för att de kan för mycket och därmed också kostar för mycket!