Jag noterar med glädje att ytterligare en bloggare dykt upp som har fokus på marina frågor. Välkommen till "Klart Skepp Nu!" i försvarsbloggargemenskapen.
Det är två trender som går att urskilja i utvecklingen av bloggandet bland de försvarsanställda.
- Det blir fler och fler bloggare med försvarsanknytning. Jag tolkar det till att det gått omkring många som har knutit näven i byxfickan ett bra tag nu och som nu vill få utlopp för sina åsikter. Tyvärr så lyckas inte de normala kanalerna med detta, även om jag noterat att Försvarets Forum börjat få en hel del inlägg som kritiserar arbetet med omstruktureringen av Försvarsmakten. I det senaste numret var det en hel del befogad kritik om hur man hanterar tekniker och specialister.
- Det är en kraftig övervikt av bloggare med anknytning till Flygvapnet och Marinen. Jag tolkar det som att den omstrukturering av Försvarsmakten som nu pågår är mycket armétung. Det upprepas ofta i debatten att NBG används som drivmotor i omstruktureringen. Men NBG är trots visst stöd från Flygvapnet ett rent arméförband! Det ser man även på frågan om obligatorisk utlandstjänstgöring. Flygvapnet och Marinen har aldrig haft problem med att bemanna sina egna utlandsinsatser. Visst har det varit problem att få fram UND-officerare och även besättningar till Tp-84, men i dessa fall är det inte viljan som saknats utan helt enkelt att det varit brist på personal. Marin- och Flygvapenofficerare är helt enkelt missnöjda med att deras försvarsgrenar hamnat i ett vakuum vilket bl.a. kan ses på att Flygvapnets och Marinens basorganisation i stort sett utplånats samt att ledningsorganisationen hamnat i kläm i ett NBF som ingen lyckades inse redan fanns i Flygvapnet och delvis i Marinen. Det som saknades var trådarna mellan anläggningarna som oftast stoppats av MUST p.g.a. sekretesskäl och ackreditering. Visst satsas det även idag på Flygvapnet (Gripen) och Marinen (Visby och ny ubåt), men det är mest i form av teknisk utveckling som behövs för att hålla vår inhemska industri snurrande.
Har jag fel? Är Arméofficerare mer nöjda med tillvaron idag än motsvarande officerare i Flygvapnet och Marinen? Eller är vi Flygvapen- och Marinofficerare bara mer gnälliga?
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
11 timmar sedan
Arméofficeren är överlag lojal mot FM på det sättet att han är tyst, knyter näven i fickan och tyst söker nytt jobb.
SvaraRaderaFML har under lång tid utnyttjat Arméofficeren. Vi har jobbat hårt och utan någon morot int tjänst sliter hårt på de flesta och med dåliga löner börjar förening fler att överväga att stanna hemma. I mångt och mycket känns det som att samma officerare har löst ut de int åtaganden. Tonen börjar gå åt att det är slut med det. Tröttheten och bitterheten sprids runt förbanden. Glädjen som fanns för tio år sedan har sedan ett tag försvunnit.
Armén har överlag sämst betalt i FM medan det känns som att vi pressas hårt. Jag säger inte hårdast för det tror jag inte, men lojaliteten håller på att försvinna. De flesta jag känner söker i det tysta nytt jobb.
Det är väl känt hur folk från FV och Flottan gnäller så fort de kommer ut välventilerade kontor och måste svettas i terräng-/skärgårdslådan.
SvaraRadera;-))
Vi är kanske så uppgivna att vi inte längre bryr oss.
SvaraRaderaSpecialist i FM (LG) = ingångslön 18,000 kr.
SvaraRaderaCivilt yrke utan krav på utbildning fyllt 18 år = 21,738 minimilön enligt avtal gummiverkstad (transportarbetareförbundet).
Jag förstår inte att man ens överväger att jobba i FM. Men det är klart med mördande reklam kan man sälja allt. Kom och köp konsarverad gröt....
CI, jag är inte säker på om jag läser dig fel eller om du missuppfattat, men det är inte FM som själva bestämt att använda NBG som reformmotor. Det är en Bryssel-ledd ambition som gäller samtliga medlemsländer. Vad FM beträffar tror jag tragikomiskt nog att man upp till och med ganska höga nivåer verkligen tror att BG-insats verkligen övervägs på politisk nivå.
SvaraRaderaCI - tack för referensen!
SvaraRadera@Anonym 22.26: Jag kanske var lite otydlig. Problemet är att vi dels (i varje fall officiellt) verkar tro att NBG kommer att användas. Även om det faktum att FS22 kommer att bestå av delar från NBG11, vilket visar att man inte tror särskilt mycket på chansen att NBG skickas iväg. Dels så verkar man anse att hela Försvarsmakten i stort sett enbart ska kunna det som är förmågestyrt av NBG. Ta t.ex. Flygvapnets satsning på CAS. CAS är en bra kunskap och omtyckt av marktrupper, men det är i grunden helt emot alla flygstridsdoktriner. CAS ägnar man sig åt i brist på strategiska mål och som en sista nödåtgärd. I Flygvapnet får vi gå tillbaka till Lätta Attacken (och inte ens det var ren CAS) samt för tungt flyg pre-Lansen för att hitta CAS som uppgift.
SvaraRaderaPrecis som NilsHolgersson skriver är inte stämningen i Armén god. Många vantrivs och söker nya jobb men man gör det i det tysta. Visst snackas det i fikarum men inte så att det når någon större publik.
SvaraRaderaVarför är det så? Förmodligen är det någon form av (missriktad?) lojalitet mot Armén.
@Cynisk: Tyvärr så tror jag att många arméofficerare är för lojala. Frågan är bara vem de i slutändan är lojal mot? När vi ser en nedåtgående spiral så måste den stoppas och att inte protestera resulterar bara i att politiker och Försvarsmaktsledningen kör vidare i upplogat spår.
SvaraRaderaPilotkåren i Flygvapnet försökte i höstas göra sin röst hörd. Resultatet blev bara hån från många och total oförståelse från ledningen.
CI,
SvaraRaderaDet som har hänt med EU och NBG är att svenska politiker fått upp ögonen för att försvarsfrågor faktiskt kan vara karriärfrämjande, så länge det handlar om just Bryssel och internationellt samarbete - och inte forna dagars trista försvar av Sverige. FML hakar på eftersom man också vill ha en plats vid de vuxnas bord. Vad som sedan verkligen händer på marken, ute på regementen och om det är militärt vettigt eller inte har inte med saken att göra. Allt FM sysslar med numera är inriktat på att främja ett litet antal personers karriärer och har inget eller åtminstone mycket lite med Sveriges säkerhet att göra. Ja, det låter cyniskt, men ser du på de senaste 10 årens utveckling genom det perspektivet så blir allt vansinne plötsligt lite lättare att begripa.
@Anonym 01.20: Det man missar är att Battlegroupkonceptet är för markstridskrafter. EUMC har liknande koncept även för sjö- och luftstridskrafter.
SvaraRaderaPå sjö-sidan pågår diskussioner för fullt. På luftsidan har intresset inte varit särskilt stort, då man i NATO-länder varit ganska nöjda med läget som det är. Visst vill man kunna nyttja dessa stridskrafter även inom EU, men med en NATO-struktur som bas. Där lär vi svenska få problem med bl.a. tillgång till krypton och planeringsstöd för Länk 16, IFF m.m. Sjö- och mark-stridskrafter är betydligt mer beroende av tekniska interface som ska vara kompatibla än markförband.
Kanske kan den minskande ekonomin göra det möjligt för ett ökat samarbete även på luft- och sjösidan? Storbritannien och Frankrike verkar gå åt det hållet med tanke på nedskärningar i deras flygvapen.
Jag tror att arméofficerna är minst lika missnöjda som kollegorna i flygvapnet och marinen. Jag tror dock inte vi upprörs över riktigt samma saker. Jag tror till exempel att motståndet mot utlandstjänstgöringsskyldigheten (långt ord) är avsevärt mindre i armén. Det finns mycket annat som vi är missnöjda med istället. Låga löner, avsaknad av materiel och otydlig ledning är några punkter.
SvaraRaderaAtt det finns färre bloggare från armén tror jag istället beror på att vi fostrats i en annorlunda miljö. I armén biter man ihop och kritiserar inte i samma utsträckning (på gott och ont). Jag tror dessutom , och nu sticker jag ut hakan, att både marinen och flygvapnet har en högre andel personal som väl behärskar det svenska språket i skrift och därav finns det där fler potentiella bloggare.
CI, jag tror du svarar på din egen fråga. Markstridskrafterna är mycket riktigt det som är lättast att integrera, därför lägger man krut där. Mycket EU-cred för pengarna, tänker politiker och FML. Flyg och marint är krångligare, men spelar å andra sidan en viktigare roll för försvarindustrin.
SvaraRaderaI Sverige är handlar försvarsfrågor alltid om något annat än försvar . Ju tidigare i karriären en officer inser det, desto fortare får han trampa blå matta istället för kaserngård.
I årets sista nummer av Försvarets Forum presenteras NBG i all sin prakt. I en artikel talar chefen om hur oerhört viktigt det är att sjukvården fungerar. Längre ner i samma artikel kommer det fram att man inte klarat av att rekrytera de läkare man behöver.
SvaraRaderaMen sådana detaljer får man inte haka upp sig på om man hoppas få följa sin företrädare i fotspåren mot ytterligare en stjärna och jobb i Bryssel som beskrivs i samma tidning.
Mycket troliga skäl till denna differens i bloggares ursprung i kommentarerna ovan. Ytterligare ett skäl är arbetsbelastningen. Jag kan inte svara för flygvapnet och marinen det är möjlig att det jobbas lika mycket där. Men ta mig som exempel. Från och med augusti 2009 till idag i 1,5 år så har jag jobbat i runda slängar 4 veckor där jag under dagen 0730-1630 kunnat spendera tid på mitt befälsrum. 5 veckor/ halvår har jag överhuvudtaget varit på min placeringsort. Jag får flexa in mornar, eftermiddagar och ibland söndagar för att redovisa mina tillägg så jag får betalt för mitt jobb. Till del är detta självvalt, jag har valt min specialisering och jag fortsätter att aktivt välja verksamhet framför administration. Men det är inte hela sanningen många kollegor hemma går riktigt hårt med mycket kommenderingar och skjutfältsperioder som inte beror på att de som jag glatt arbetar ihjäl sig med självförverkligande. När jag är ledig räcker dock inte orken till att starta åsiktsblogg, bara till att läsa dem.
SvaraRaderaFortsätt göra det bra jobb ni gör alla bloggare.
Lt i armén.