söndag 9 januari 2011

Öppna landskap

I samband med att jag satt och letade underlag till mitt förra inlägg om Flygvapnets navigatörer så hittade jag en hel del inlägg om Rossholmens skjutfält. Tydligen har man utsett Rossholmen till ett "Smultronställe" och vill få allmänheten att vandra omkring i området. Vandra omkring på ett gammalt skjutfält? Galningar!

Efter ett anfall som jag gjorde med Lätta Attacken på Rossholmens skjutfält så började det brinna. När brandkåren kom dit så vägrade de att åka in på området och koncentrerade sig i stället på att förhindra att branden spred sig utanför det instägslade området.

Den som har gått runt på ett av Flygvapnets skjutfält kan lätt inse varför. Det vimlar av blindgångare. Den ammunition som vi avfyrar är till för att tränga in i lätt bepansrade fordon. Träffar den mjuk mark så finns det stor risk för att den inte detonerar. I stället så ligger det strax under makrytan tusentals kulor som var och en har en sprängkraft motsvarande en liten handgranat. De som klagat på att vår numera avvecklade bombkapsel BK sprider minor har inte en aning om vad en automatkanon gör!

Jag kommer ihåg när jag som instruktör i Flygvapenungdom FVRF tillbringade utbildningshelger på Norans skjutmål i närheten av gamla F15 i Söderhamn. Vid ett tillfälle kom en elev med en granat som han hade hittat och där han lyckats skruva av spetsanslagsröret så att sprängsatsen inuti rann ut. Behöver jag tillägga att vi bad honom att mycket varsamt lägga ner granaten och springa därifrån?

Försvarsmakten har idag stora problem med de gamla militära anläggningarna. Ofta så ligger de ute vid kusterna och är därför mycket attraktiva för att bygga fritidshus. Marinens gamla anläggningar i Stockholms skärgård skulle kunna bringa in stora pengar till Försvarsmakten (om vi nu fick sälja dem och behålla pengarna själva).

Lite ironiskt är det att den militära verksamheten har inneburit att stora områden inte fått exploaterats. I t.ex. Linköping så kom man på att de militära övningsområdena innehöll flera hundra år gamla ekar och diverse typer av sällsynta växter och insekter.

Men det är inte bara explosionsrisken som är problemet. Markerna är ofta förorenade av metaller, drivmedel m.m. Den här gamla FOA rapporten pekar på en del problem som dyker upp vid försäljning av militär mark.

Det finns få kända olyckor med blindgångare i Sverige och många skjutfält används som strövområden eftersom försvaret sanerat ytan. Men det är det som gömmer sig nere i marken som kan bli livsfarligt lång tid framöver om någon börjar gräva eller om naturliga markförändringar gör att det förs upp till ytan.

Med hjälp av forskare har försvaret nu tagit fram en modell där riskerna beräknas utifrån hur skjutfälten ska användas men egentligen tycker L-O Nilsson inte att det är Försvarets uppgift att sätta nivån för hur stora risker man ska ta.

– Det är egentligen våra politiker som ska lägga fast vilken risknivå man ska ha, säger L-O Nilsson på Försvarsmaktens Infrastrukturavdelning.


17 kommentarer:

  1. Du är extremt produktiv nu. Underbart. Antar att det är en bieffekt av sparken från firman. Försök sprida ut inläggen lite över tiden bara, går att schemalägga dem så de blir utspridda.

    SvaraRadera
  2. @Carnucopia: Ja, jag går hemma med lön. Ska tita på det där med schemaläggning, bra tips!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte hur det har gått med saneringen av gamla F18 Tullinge. Det var väl planer på att bygga bostäder på området, tills någon kom på att saneringen skulle bli mycket dyr. Jag tycker att det var mycket beklagligt att allmänflyget blev utslängt från Tullinge. Det hade varit bra om det hade fått fortsätta användas som flygfält. Buller var ett måttligt problem där. Att man stängde Barkarby som flygfält är väl mer rimligt med tanke på placeringen.

    Ett exempel på där den militära infrastrukturen återanvänts för civila ändamål är flygplatserna. Ett flertal av de tidigare flottiljerna är nu relativt stora civila flygplatser: Västerås, Nyköping, Kalmar, Ängelholm, Göteborg/Säve, Östersund, Halmstad.

    -- MFI

    SvaraRadera
  4. Cornucopia: Vänta bara. Snart upptäcker han att han har så mycket tid att han kan sitta och följa börsen hela dagarna också...


    MFI: Flera av de flygplatser du nämner är ju långt ifrån självgående utan närmast beroende av att respektive kommun stöttar.

    SvaraRadera
  5. CI - eftersom du har så mycket tid så kanske du kan skriva åt mig också? Jag har haft svårt att hinna med under helgen...*erkänner*...fast nu ser det bättre ut! Som vanligt är det du skriver mycket läsvärt och intressant!

    SvaraRadera
  6. När det gäller F18 Tullinge så byggs det för fullt. Alla rykten om nedgrävda miljögifter har visat sig vara falska. Tyvärr så finns det i kommunen företrädare som inte vill kännas vid att det tidigare har förekommit militär flygverksamhet och har stoppat uppsättandert av en 35:a i Acro Deltas målning med motiveringen att det skulle kunna skrämma traumatiserade utländska studenter som bor i studentlägenheter i de gamla kasernerna.

    SvaraRadera
  7. Flygplatserna är ett "öppet" mål då det gäller att "konvertera" dom till andra ändamål.
    I värsta fall kan det ha dumpats lite olja och annat som dom hällde ut förr i tiden. Men i stort är det bara att schakta och börja bygga.

    Övningsfält där det har använts diverse ammnution och andra explosiva ämnen är en helt annan femma.
    Och som det står, det på ytan är det som ofta är minst farligt, det som ligger djupare tjaa jag skulle inte vilja vara markentrepenör och gräva i den marken utan att det kollats riktigt nooga efter OXA mm.

    Man får väl hoppas att dom som beslutar om att nyttja den marken går före och röjer själv..

    /Tinhead
    (har patrullerat på junkön för några sommrar sedan, det var lite nervöst)

    SvaraRadera
  8. Jag konstaterade för ett halvår sedan att Försvarsmakten har lagt ner många regementen/motsv de senaste åren, medan övningsfälten är kvar (men har bytt regementstillhörighet). Jag tänkte på om de används lika mycket eller är det för att de är svåra att sanera.

    Synd att inte annat flyg placerades på Tullinge, tillsammans med skyttet. Stockholms flyg- och skytteklubbar blir av med de ena banan efter den andra. Vad gäller Tullinge så var ju de närboende klara över flygstörningar (eller det kanske flyttade dit andra efter flygverksamhetens nerläggning). Ljudstörande verksamhet bör samlokaliseras och hållas på samma plats genom årtionden så alla kan
    anpassa sig.

    Fundersam

    SvaraRadera
  9. 2Anonym 08.57: Hanteringen av minnesmärken för F18 i form av en Acro Deltas målad 35:a visar precis på hur gärna vissa kommuner vill glömma bort sin historia.

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/09/minns-var-historia.html

    Om jag inte minns helt fel så var Kalmar kommun mycket sugna på att lägga ner F12 på den tiden det begick sig. Då hade man Volvo som stor lokal arbetsgivare.

    Numera är Kalmar kommun sugen på att få tillbaka flygverksamheten, vilket bl.a. sågs på Flygvapenövningen i höstas där Flygvapnet för första gången på många år baserade på gamla F12.

    SvaraRadera
  10. @Sinuhe: Tackar, men en blogg i taget räcker bra. Jag måste få lite tid över för löpträning och att spela (*host*) lite på min PS3. Dessutom är det efter julledigheten dags att gå på lite jobbintervjuer.

    SvaraRadera
  11. Tinhead: Du kan ju fundera lite kring hur ett visst företag så otroligt gärna vill ta över Ärnabasen och bedriva civilflyg, trots att all erfarenhet visar att det är en enorm förlustaffär. Är det måhända så att det är det bästa hållet för staden att växa åt....?

    SvaraRadera
  12. En anekdot från en tysk bekant. Minns inte vilken tysk stad det rörde sig om, men under VK2 var staden enbart belägen på ena sidan floden. Vid ett allierat bombanfall hade ledarplanet fällt fel och alla plan släppte sina bomber på fel sida floden, där det på den tiden bara var betesmark.

    Eftersom det inte fanns något av värde där så glömdes hela historien bort, och man tog inte och letade av området efter blindgångare och incidenten föll i arkivens glömska.

    Härom året hade staden sedan länge växt över floden, och det var nu dags att börja bygga ett bostadsområde där bombanfallet utraderade betande kor och får under VK2.

    En grävmaskinist med grävmaskin dog när han satte skopan i en 500kg-bomb. Man hittade aldrig kvarlevorna av grävmaskinisten även om det gick att samla ihop delar av grävmaskinen.

    Byggandet av bostadsområdet ligger för tillfället på is kan man säga, men folk hade redan flyttat in i många av villorna...

    SvaraRadera
  13. @Cornucopia: Ja, VK2 och VK1 ger fortfarande effekt runt omkring i Europa. Det finns många fina badstränder som är stängda p.g.a. minering och kring de gamla skyttegravslinjerna från VK1 skulle i varje fall inte jag vilja plantera potatis.

    Jag såg ett intressant program för några år sedan om ett försök att storma de tyska skyttegravslinjerna där engelsmännen grävde tunnlar och samlade ihop gigantiska mängder sprängämnen i fem högar.

    När man tröck på knappen så exploderade tre av dem. Sedan fortsatte kriget och alla glömde bort incidenten tills för ett par år sedan när blixten slog ner i en liten fransk lada och resulterade i en kraftig explosion och en 50 meter bred grop. Då började man komma ihåg det som inträffat. Problemet är att ingen vet var den sista ännu icke sprängda högen ligger nedgrävs någonstans och i närheten har en liten stad börjat expandera..

    SvaraRadera
  14. Korr: Eventuellt var det 500 lbs, dvs lite drygt 200 kg som bomben var, inte 500kg, och eventuellt dödades inte grävmaskinisten, men 17 personer skadades. Iaf om det var Hattingen och min google-fu stämmer.

    Men så kan det bli om man får något berättat för sig muntligt.

    SvaraRadera
  15. @Wiseman: Visst är det så att flygplatser sällan är någon ekonomiskt lysande affär och stöttas av kommunerna, men utan det militära arvet hade flertalet av dessa kommuner inte haft någon flygplats alls. "Enda sättet att göra sig en liten förmögenhet i flygbranschen är att börja med en stor."

    Fler flygplatser till folket! :-)

    Miljömässigt borde inte de gamla flottiljerna vara något problem, och jag skulle gladeligen slå upp en villa och bo på ett sådant område.

    SvaraRadera
  16. @Cornucopia: I Tyskland har manhittat ett antal av dessa efter VK2.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_bomb

    Lite mer info om bomber som hittats då och då...

    http://www.exulanten.com/uxb.html

    http://timesofindia.indiatimes.com/World/World-WarII-bomb-defused-in-Germany/articleshow/4183057.cms

    http://www.thehighroad.org/showthread.php?t=33950

    SvaraRadera
  17. Ang F18 så kommer SD driva en uppsättning av en 35:a , skall få detta verifierat.

    F.ö vore ett monument per flygflottilj behövas.

    //Förste Sergeanten

    SvaraRadera