För ett par år sedan så presenterade Kina KJ-200 som är en åtminstone till utsidan ren kopia på den svenska Erieye luftburna radarn för AEW&C (Airborne Early Warning & Control). I det fallet så gick det rykten om industrispionage där Kina lyckats få tag på data från EMW (numera SMW) och sedan givetvis lyckats komplettera detta industrispionage via samarbetet med Pakistan som är stolt innehavare av Erieye.
Nu är det Indien som fått leverans av sina första Embraer EMB-145 som skall bära den indiska CABS-radarn.
Although externally similar to Erieye, the antenna for India’s radar is shorter and deeper as it includes modules for the identification friend or foe system along the bottom of the transmit/receive array, says the director of CABS and the AEW&C program manager.
Integrationen ser i stort sett identisk ut med de flygplan som Embraer levererat till brasilianska, grekiska och mexikanska flygvapnet med den svenska radarn på taket. Givetvis så har Embraer återanvänt kunskapen från samarbetet med SMW, men frågan är var indierna har hämtat informationen om innehållet i radarn? Med stor sannolikhet så har man en och annan indisk spion centralt placerad i Pakistan som kan ta reda på ett och annat från de Erieye som Pakistan köpte från Sverige.
Precis som anskaffningen av nya stridsflygplan enbart är ett steg i uppbyggnaden av indisk flygindustri så är anskaffningen av dessa Embraer-145 enbart första steget på att bygga upp en indisk radarutveckling för att nå målet med en fullvärdig indisktillverkad AWACS. Man vill nog dessutom möta konkurrensen från kinesiska KJ-2000.
Hmm...kanske Saab skulle erbjuda samarbete mellan SMW och CABS för att bygga en AWACS som en del av förhandlingarna om att sälja Gripen och eventuellt Saab 2000 (med Erieye) till Indien? De borde ju trots allt ha bäst kunskaper om svårigheter att integrera en radarantenn på EMB-145. Problemet är nog att Pakistan skulle bli oerhört irriterade då det med stor sannolikhet i så fall kan läcka detaljer om den pakistanska Erieye-radarn till indiska flygvapnet.
Defence Talk
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Indien agerar nog utifrån det inte helt orimliga antagandet att deras flygindustri inom tio till femton år årligen ska leverera fler spetsiga bemannade stridsflygplan än hela EU.
SvaraRaderaDetta antagande förskjuts bara något i tiden om Turkiet skulle bli medlem av EU.
Små och medelstora afrikanska och asiatiska stater förutsätts lika gärna välja likvärdiga indiska produkter som flygteknik från någon annan leverantör.
Möjligtvis kan Singapore tänkas orka med att anskaffa JSF F-35 Lightning II, resten ska kunna bli indiska kunder.
Det är ingen nackdel vid markanadsföringen av indiska flygplan att det sedan länge finns stora indiska folkgrupper boende runtomkring i hela världen. På senare tid har dessutom affärsrelationer byggts upp inom snart sagt alla branscher tack vare indiska IT-konsulter.
Jag läste någonstans att Indiens största och mest inkomsbringande exportprodukt är ingenjörer. Titta på t.ex. Microsofts ledning som är kraftigt dominerad av indier
SvaraRadera(förutom toppcheferna som är amerikaner). Det är inte en slump att många underkontrakt hamnar i Indien.
University of India anses vara en av världens vassaste utbildningar, väl i klass med toppuniversiteten i USA.
Men det som hittills har legat indierna till stor nackdel är bristen på kompetens avseende nyutveckling. De är bra på att ta tillvara och utveckla andras uppfinningar, men det är sällan som de leder utveckling av helt nya förmågor.
SMW är ju dessutom numera hopslaget med Järfällagänget och heter EDS
SvaraRaderaKJ-200 AWACSen som såldes till Pakistan har ingen imponerande prestanda vilket även Pakistan medgett. Uppskattningsvis når den inte upp till första generationens EriEye (köper du ett EriEye-system idag får du ett tredje generationens EriEye-system). Indiens CABS-radar kommer inte heller upp till 1:a generation EriEye prestandamässigt.
SvaraRaderaAnledningen till att Pakistan köpte några KJ-200 AWACS var att Kina lyckades muta Pakistans dävarande president (ingen större bedrift).
Tyvärr medförde detta att Pakistan drog ned på redan beställda EriEye ...
---
CABS :
http://3.bp.blogspot.com/_o_no4M2xEPY/TTwZYO9sxpI/AAAAAAAAMNc/NbM2TnqXw4U/s1600/VKSL9493-787700.JPG
http://livefist.blogspot.com/2010/07/indias-aew-programme-gets-ready-for.html
Undrar om Ericsson gjorde med Erieye som Cray gjorde med superdatorn Cray-1, patenterade kylsystemet.
SvaraRaderaNja, en kommentar från en gammal radaringenjör på dåvarande Ericsson Microwaves: det innnebär väl inte automatiskt spionage att kineser och indier inspireras av vår PS890 till att sätta en "planka" på ett flygpan, till skillnad från AWACS som har en rundstrålande antenn på planet? När man väl har sett konceptet så är det ju inte alltför svårt att lista ut hur man skall bygga det, även om vi gärna skulle vilja att det vore så.
SvaraRaderaVi vet ju inget om hur radarmodulerna i den kinesiska eller indiska lösningen funkar, men återigen, det går att hitta i de flesta läroböcker i radarteknik. Avsevärt mycket enklare än att spionera på SMW, även om det kanske inte är lika roligt.
Magnus Redin: nej, vad jag vet har vi inte patenterat kylsystemet i PS890, men det beror nog mest på att det är så enkelt gjort att det vore svårt att få patent på det.
/Uffe