tisdag 22 februari 2011

Snart levererat och klart (uppdaterad)

De första sex av Thailands 12 beställda Gripen kommer snart att landa!

The arrival of six Gripen jet fighters today will usher in a modern era for the Royal Thai Air Force, commander Itthaporn Subhawong says.

Intressant är att höra Thailands planer på utveckling av SECOS-datalänken som finns i Gripen.

ACM Itthaporn said the US had allowed the Secos-link system on the Gripen fighters to link with the system of the US-made F16 fighters.

An air force source said permission was obtained after Prime Minister Abhisit Vejjajiva raised the matter with US President Barack Obama during his visit to the US last month.

ACM Itthaporn said the air force was working closely with the navy to develop a data link system because the two forces would soon hold a joint military exercise and information on the Gripen fighters would be hooked up with navy ships.


De 12 Gripen kommer att tillsamans med två stycken FSR 890 vara baserade på Wing 7 i Surathani i södra Thailand där även den svenska supportgruppen kommer att tjänstgöra. De första utbildade thailändska piloterna och teknikerna är redan tillbaka i Thailand och väntar på sina flygplan.

Återkommer med mer information så fort det publiceras i Thailand!

Uppdaterad 11-02-22, 22:25
Nu har flygplanen landat i Thailand!

The fighters, flown by Swedish pilots, made a smooth touchdown on the runway of the Wing 7 air force base about 7.30pm yesterday after leaving Sweden on Feb 18 and stopping over in Hungary, Greece, Egypt and India en route to Thailand.
...
Two air force pilots who have undergone training on the Gripens in Sweden flew with the six jets. However, they took the back seat in the planes commanded by Swedish pilots because the jets technically still belong to Sweden.


Notera den något udda kronmärkningen på dessa flygplan som änvändes under transporten då de i all dokumentation fortfarande flyger under svenska luftvärdighetscertifikat. (Något för modellbyggarna att plita ihop)

Stort grattis till FMV och Saab som lyckats med denna leverans! Dessutom mycket beröm till grabbarna som flög ner flygplanen. Att sitta i en ensitsig Gripen hela denna sträcka är något som kommer att kännas i skinkorna i morgon...

Uppdaterad 11-02-23, 10:31
Nu har även Saab och FMV lagt ut information om leveransen på sina hemsidor.

Avtalet från 2008 mellan FMV, som representant för den svenska staten, och Thailand omfattar sex Gripen-flygplan (fyra Jas 39D och två Jas 39C) med tillhörande utrustning och service, ett Saab 340-flygplan med det luftburna radarspaningssystemet Erieye, ett Saab 340 för transport och utbildning samt ett integrerat ledningssystem med datalänkar.

Avtalet innehåller, förutom materielen, en omfattande logistisk support, utbildning av Thailändska piloter och tekniker samt simulatorer. Sverige kommer även att bidra med piloter och tekniker på plats i Thailand som rådgivare under introduktionen av Gripen och Erieye i det Thailändska flygvapnet.

I november 2010 tecknade FMV ett nytt avtal med Thailand som omfattar ytterligare sex Gripen stridsflygplan av den senaste C-versionen, tillsammans med ytterligare en Saab 340 med Erieyeradar och det svenska robotsystemet RB 15F. Leverans av dessa delar i försvarssystemet kommer att ske under 2012 och 2013.


Rb15F är en intressant del av avtalet. I Sverige har den fått alldeles för lågt fokus de senaste åren då invasionsförsvaret satts på sparlåga. Se bara på våra Visby-korvetter som fortfarande kämpar med att få en offensiv beväpning. Men det är en mycket kompetent sjömålsrobot och det visar på den thailändska satsningen på att bevaka inte bara fastlandet, utan även havet utanför Thailand.

Ny Teknik.

Uppdaterad 11-02-24, 19:19
Defence Talk har en artikel om leveransen till Thailand.

Det som jag ser som mest intressant är de utvecklingsarbeten som kommer att ske i Thailand. Att thailändarna t.ex. är mycket intresserad av att utveckla datalänkarna ses tydligt av ACM Itthaporn uttalande ovan. Men vilka samarbeten är det mer man siktar mot?

As part of the contract, Sweden will transfer the latest technology in advanced military aircraft to Thailand. The purpose of this is through long-term partnership develop the aerospace and defense skills in Thailand. This will also serve as a base for industry in Thailand in terms of future development.

De thailändska piloterna verkar mycket nöjda med Gripen och pekar på den taktiska vikten av datalänkar samt missnöjet med USA som tidigare levererat svarta lådor till de thailändska F-16.

With real-time data links through encryption among all jets, the Gripen is superior to other fighters that have equivalent technology, meaning that the Gripen can fight or defeat enemy fighters at a ratio of one to four, or even one to eight.

"This well explains why we don't need to employ them in large numbers," he said.

Unlike deployment of mainly US-made fighters, in which technology regarding electronics warfare has been classified, Gripen offers open training including electronic countermeasures.

"This means we can stand on our own in terms of mastering difficult and advanced technologies. This is a great leap forward for the RTAF," he said.


Även i Norge uppmärksammas leveransen.

7 kommentarer:

  1. På tal om andra Gripen operatörer så hörde jag att Ungern hade 12 st Gripen i luften samtidigt under eftermiddagen. En imponerande bedrift då man samtidigt höll sin QRA. Detta med 14 st A/C

    SvaraRadera
  2. De har landat i Thailand.

    SvaraRadera
  3. Roliga nyheter!
    Men så typiskt Thailand att de (Bangkok Post) rankar sina nya flygplan på 6:e plats

    SvaraRadera
  4. Rafael ser ut som en J-10 tycker jag;)

    //Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  5. Vad är SECOS-länk för nåt? Är det TIDLS?

    SvaraRadera
  6. @Förste Sergeanten: Ja, artikeln har en hel del sakfel. Bl.a. påstår den att vi sålt 24 Gripen till Rumänien. Dessutom är styckespriset på tok för högt i förhållande till F-15/F-16/F-18. Antagligen har man gjort det klassiska reporterfelet och tagit hela anskaffningssumman delat på antal flygplan och glömmer då att en hel del av kostnaderna är logistik, underhållsutrustning, reservdelar, stödsystem och utbildning.

    @Anonym 13.38: Ja, en typ av TIDLS (dock ej Länk 16).

    SvaraRadera
  7. Den konstiga placeringen av kronmärkena på ryggen beror på att det sitter thailänska nationalitetsbeteckningar under dem. Då leveransen skedde med svenska piloter och flygplanen hade svenska luftvärdighetscertifikat så var man tvungen att lösa det på detta vis.

    SvaraRadera