söndag 20 februari 2011

Erfarenheter från ATALANTA

Vi bloggare brukar få skäll för att vi fokuserar för mycket på det som är negativt. Men detta balanseras upp av att Försvarsmakten fokuserar enbart på det som är positivt. Tillsammans resulterar det med andra ord i en ganska så neutral nyhetsspridning.

ÖB chefsmöte hade man även en redovisning av erfarenheter från EU NAVFOR operation ATALANTA.

En hel del intressanta erfarenheter drogs för publiken.

- Helikoptrar och MPRA - Maritime Patrol and Reconnaisance Aircraft (d.v.s. bl.a. våra svenska Kustbevakningsflygplan)är viktiga komponenter. En fördubbling av MPRA innebar en ökning av lokaliserade och identifierade piratgrupper med en faktor 6.

- Ombordbaserad UAV skulle kunna komplettera och ersätta helikopter.

- Ledningssystemet IS SWERAP fungerade utmärkt som INTERNT stabsstöd. Ett Internetbaserat system t.ex. Atalanta Mission Net AMNet (confidential) eller Centrix (Secret) för kommunikation med EU bör undersökas.

- Helikoptrar ombord ökar räckvidden för att kunna ingripa inom en timme från 30 nm till 150 nm.

- Området är för stort - omöjligt att vara överallt - handelsfarten måste ta fram metoder för att skydda sig själva. Bl.a. nät på relingar och dockor som föreställer vakter. (Se tidigare inlägg om detta)

- EU NAVFOR gör skillnad, men enbart marina operationer kommer inte att lösa problemet i Adenviken, det krävs insatser på fastlandet i Somalia.

Jag skulle själv vilja veta hur läget är för de två HKP 15 som användes under insatsen. De togs ju hem med motivering att de skulle användas för NBG 11. Jag har dock fått höra att de för närvarande inte flyger alls i avvaktan på undersökning av personal från Augusta. En hel del rost har upptäckts (trots att man tvättade bl.a. motorer med sötvatten). Dessutom har skroven fått delamineringsskador då de utsatts för påfrestning under flygtransporten i vagga till och från Afrika.

Försvarsmakten och FMV lyckades med att snabbt få ihop en insats, men frågan är om man inte genade lite väl mycket i kurvorna. HKP 15 är inte designad för denna typ av operationer. Landstället är för vekt, det saknas harpun och negativ pitch för landning i kraftig sjöhävning. I Sverige var det tänkt att HKP15 skulle flyga till och från fartyg, inte vara ombordbaserad, vilket hade krävt ett annat underhållskoncept för att bl.a. skydda helikoptern från salt som ger upphov till korrission.

Resultatet är alltså på plussidan ökad erfarenhet av helikopteroperationer till sjöss, men på minussidan två stycken trasiga helikoptrar.

10 kommentarer:

  1. Fort men fel, dock rätt i tid!
    Det verkar vara en gångbar strategi när det gäller FM hkp-insatser

    Bull 2

    SvaraRadera
  2. Om vi hade haft pengar kunde vi skaffat Maritime Patrol Aircrafts (MPA), om vi hade haft några pengar. Utmärkta verktyg även för fällning av hydrofonbojar över öppnet hav, som sedan kan avlyssnas från fällande enhet. Lite ubj-kapacitet på marginalen.

    Inomskärs kan vi använda bojbåtar, om vi haft några kvar.

    SvaraRadera
  3. Sumatra, du menar en sån här?

    http://www.cavok-aviation-photos.net/ronneby2004/SH89_89001.jpg

    /Martin

    SvaraRadera
  4. Ja, just en sådan. Den har det gemensamt med bojbåtarna att vi redan haft både den och förmågan, men nu verkar det som om mycket av det vi haft inte behövs längre.

    SvaraRadera
  5. Fel formulerat Sumatra, mycket av det vi kunde tidigare var föråldrat för 8 år sedan och avvecklades då men nu har vi efterfrågan av det. Exemplen sträcker sig längre än den blöta arenan.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  6. J.K Nilsson

    Vad gäller vårt gamla flygplan SH 89, så var det så att ett av KBV:s exemplar ramlade ner i Falsterbokanalen, vill jag dra mig till minnes, och nya plan införskaffades. Så förmodligen hade även FM:s exemplar fått skatta till förgängligheten hur som helst. Kanske minns jag fel.

    När du nämner exempel utanför den blöta arenan, så tänker jag på luftvärnet. En gång i tiden fanns det ett lv-regemente i närheten av vart och ett av våra tre storstäder. Det verkar klokt och rätt tänkt. Mot bakgrund av CI senaste inlägg "En annan värld", så verkar omtanken om vår civilbefolkning numera något begränsad. Utrymning av vår huvudkommun bygger på att mälarbroarna är intakta eller ersatta, så därför fanns det ett ingenjörsregemente i faggorna. Det senaste exemplet på ingenjörssidan är väl de ingenjörer som finns/fanns i Boden, som säkerställde den arktiska förmågan även inom ingenjörskåren. Verschwunden. Verschnickelt!

    Så här kan man nog hålla på en bra stund, om man vill förklara hur vi gick från ett försvar med god beredskap och god tillväxtförmåga till dagens Mickey Mouse Defence.

    Frågan just nu är om vi kan vakta oss själva eller om detta är ytterligare en borttappad förmåga.

    SvaraRadera
  7. Jo men frågan är hur sliten 89001 var, den såldes till annan operatör om jag inte missminner mig.

    Men eftersom ubåtsjakt tydligen inte är prioriterad i båtarna och helikoptrarna så fick vi ingen ersättare till 89001.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  8. J.K Nilsson

    Flygande vehiclar är inte min bästa gren. Däremot begriper jag lite om hur man utnyttjar dessa taktiskt i marina sammanhang, men å andra sidan är väl detta numera att beteckna som värdelöst vetande och mest av intresse för den historieintresserade.

    SvaraRadera
  9. Grejen med SH89 är väl att den hade varit en utmärkt resurs att använda i Adenviken (förutsatt att man hittar en användbar flygbas inom räckvidd) eller varför inte i Medelhavet som lär bli en framtida "operationsteater" i och med utvecklingen i framförallt Libyen. Just ubåtsjaktförmågan är ju en sak, havsövervakning med FLIR en helt annan och mer aktuell förmåga.

    /Martin

    SvaraRadera
  10. Kustbevakningens CASO:r hamnade i Uruguay (minus SE-IVF som havererade i Falsterbokanalen)

    http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Vad%20gor%20FMV/Verksamheter/Surplus%20Sales/2006-KBV%20Casa/RFB%20FMV%20Aeroplanes%20Casa060701%20%20.pdf

    http://www2.airliners.net/photo/Uruguay%20-%20Air%20Force/CASA%20C-212-CE%20Aviocar%20200/1582577/L/&width=1200&height=812&photo_nr=&sid=&set_photo_album=hide

    http://www.airliners.net/photo/Sweden---Coast/CASA-C-212-CE-Aviocar/0947863/M/

    Marinens CASA 891 är uppköpt av CAE Aviation som håller till på Skavsta och har bl.a. varit uthyrd till Maltas Kustbevakning.

    http://www.cae-aviation.com/aerial.htm

    http://luxspotting.darkbb.com/t848-26072009-malta-air-force

    http://www.army-technology.com/contractors/data_management/cae-aviation/

    http://www.airliners.net/photo/1227837/

    http://www.timesofmalta.com/articles/view/20090727/local/afm-gets-maritime-patrol-aircraft

    SvaraRadera