Är det något jag hatar så är det telefonförsäljare samt nasare som sticker in foten genom dörren för att sälja allt från damsugare till att rädda barn i Afrika (undantaget möjligen jultidningar och kakor som ska bekosta en skolresa). Att fly lägenheten är heller inte en lösning. När man går kring på gatorna här i Stockholm blir man hela tiden stoppad av Rädda Barnen, Greenpeace, Röda Korset m.m.
Det är nästan så att jag längtar tillbaka till den gamla polska tavelförsäljartiden, när SÄPO bedömde att det fanns en förhöjd hotrisk mot oss piloter. Jag ställde en gång en rak fråga om vad som skulle hända om jag av misstag sköt en tavelförsäljare för att jag kände mig hotad och fick svaret att hotbilden helt klart skulle ligga till min fördel vid bedömning om ett brott var begånget eller inte. Tänk på det nästa gång, TV-pejlare!
Nu har även Försvarsmakten (dessutom för andra gången) råkat ut för direktreklam.
En privatperson vid namn Patrik Imer har skickat ut ett häfte kallat "Försvarets InköpsGuide" till förband och myndigheter. Detta trots att han inte har det minsta med Försvarsmakten att göra och de företag som finns med i "guiden" inte finns med på de avtal som finns avseende Försvarsmaktens upphandlingar.
Nu kommenterar FMLOG detta i skrivelsen "Ang Försvarets InköpsGuide 2011" , FMLOG 17 142:200757, 2011-02-18.
Broschyren ger intryck av att vara producerad av Försvarsmakten, eller på uppdrag av Försvarsmakten, vilket inte är fallet. Framtagande av broschyren har skett på privat initiativ.
...
Denna s.k. inköpsguide medger inte avsteg från Försvarsmaktens rutiner och regler för anskaffning av varor och tjänster och skall ur Försvarsmaktens perspektiv endast betraktas som ett reklamutskick. På baksidan står ett tryckt pris (Pris 499 kr (inkl moms)). Försvarsmakten ska inte betala för något.
...
Vidare finns de statliga ramavtalen, där Försvarsmakten är avropberättigade på Internet: www.avropa.se
Med tanke på att vår Generaldirektör redan har skällt på förbandscheferna för att de gör felaktiga upphandlingar så bör nog alla anställda endast använda denna inköpsguide för att starta en varm och skön brasa som kan vara trevligt så här mitt i vinterkylan!
För att bli av med denna typ av reklam så anser jag att det bör tas fram någon typ av arg lapp att sätta på Försvarsmaktens brevlådor. Vi borde trots allt ha ett och annat avskräckande att hota brevbäraren med...
måndag 21 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Till vem ställde du din raka fråga ? ( ang. att döda en tavelförsäljare )
SvaraRadera@Anonym 10.55: Under Kalla Kriget fick vi piloter genomgångar av bl.a. SÄPO (namn och tidpunkt kommer jag inte ihåg). Dessa utbildningar rörde hur man tog sig till jobbet (inte samma väg varje dag, inte stanna nära bakom bilar i köer eller stopp m.m.) och givetvis även hur vi hanterade polska tavelförsäljare.
SvaraRaderaDe som hävdar att polska tavelförsäljare aldrig existerat har inte personligen varit med om detta "fenomen". Inledningen på Jan Guillous "Fiendens fiende" är inte helt tagen ur luften.
På den tiden förvarade vi vapen hemma för att använda för att ta oss till jobbet den dag då det smäller. Hotbilden sade att i ett skymningsläge var det billigare för fienden att slå ut piloterna på backen. tavelförsäljarna var ett sätt att dels kartlägga var vi bodde och dels psykologisk krigföring att visa att motståndaren hade koll på oss.
Det var inte bara piloter som råkade ut för dessa, även andra befattningar kunde råka ut för "tavelförsäljarna". Min uppfattning var att dom hade ganska god koll på olika typer av befattningshavare var man tjänstgjorde och var man bodde. Lite obehagligt var det, man blev lite skum var gång det ringde på dörren och man inte kände igen personen.
SvaraRaderaLt.R
Mmmm, stackars den inbrottstjuv som hade brutit sig in i fel bostad....
SvaraRaderaSkjut först, annars kan det vara för sent, fick vi lära oss av SÄPO.
Precis som avsnittet i Harry Winters Operation Garbo där divisionschefen Schewenfelt vid F6 får hälften sina AJ37 piloter utslagna av Spetznaz i sina hem strax innan krigsutbrottet.
SvaraRaderaKanske inte heller detta helt taget ur luften?
Även om Hemvärnet på 80-90-talet inte är att jämföra med stridspiloter, så är ett hemvärnsområde (idag kompani) inte mycket att hänga i granen utan sina kompani- och plutonchefer.
SvaraRaderaInför en helgövning så ringde B-styrkan helt enkelt till HvFriv-avdelningen i Helsingborg och bad om numret till plutoncheferna i X området, och körde sen hem på fredag-eftermiddagen och ringde på. Nu är Hv Hv, så de höll bara upp en lapp med "pistol" skrivet på. Det räckte.
Områdeschefen? Han stod i telefonkatalogen...
Idag är det Facebook som gäller. Lite arbete där med hjälp av lite insiderinfo... "rys"...
/Johan J
Ähh, ge igen genom att bjuda tidningsbudet och brevbäraren på en julchokladask men inte reklambudet. Det är inte världens undergång att få oönskad reklam i lådan.
SvaraRaderaDäremot har jag ibland önskat att någon drönade storspammarna som fördärvar email som medium men så kommer jag ihåg att jag är emot dödsstraff. http://www.lysator.liu.se/~padrone/spam.html
Vad jag undrar är: var det egentligen någon som köpte en polsk tavla? Det måste ni väl ha gjort? Att hänga ett stycke polsk konst på väggen vore väl om något att sammanfatta mycket av Kalla Kriget och vår samtidshistoria? Någon som vet? Någon som har en länk till en bild? Vad var det för motiv, masuriska sjölandskap? Torget i Rzeszow?
SvaraRadera@Magnus: Om jag inte minns helt fel så var det en aktionsgrupp i USA som för några år sedan hämnades på en av storspammarna.
SvaraRaderaMan beställde alla kataloger och provprenumerationer som gick att få tag på, vilket resulterade i att den lokala brevbäraren varje morgon lämpade av ett par ton post utanför spammiljonärens lyxvilla.
"Don't get mad, get even!"
@ 23:27
SvaraRaderaJodå känner en som har en tavla på pressad massonit med landskapsmotiv med en prålig guldram i plast.
Tavelförsäljarna hade även mer på sortimentet, bla olika barometrar och termometrar, dock utan inkråm, också av plast naturligtvis. "Tavlan" kostade ett par hundra på 80 talet.